لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

« ابراز نگرانی عمیق ژاپن نسبت به برنامه اتمی ایران»


کاتسویا اوکادا (چپ) وزیر امور خارجه ژاپن نگرانی عمیق کشورش را به خاطر برنامه اتمی ایران با سعید جلیلی در میان نهاده است.
کاتسویا اوکادا (چپ) وزیر امور خارجه ژاپن نگرانی عمیق کشورش را به خاطر برنامه اتمی ایران با سعید جلیلی در میان نهاده است.
وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار خود با مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مراتب نگرانی عمیق کشورش را به دلیل شکست تلاش‌ها برای حل مساله اتمی تهران به وی ابلاغ کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کاتسویا اوکادا وزیر امور خارجه ژاپن روز دوشنبه در دیدار با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در توکیو، نسبت به برنامه اتمی ایران و شکست تلاش‌ها برای حل تنش‌ها در این زمینه «عمیقاً» ابراز نگرانی کرده است.

وزیر امور خارجه ژاپن به سعید جلیلی گفته است، خودداری جمهوری اسلامی ایران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تبادل اروانیوم غنی شده این کشور با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، «بسیار تاسف بار» است.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی امیدوار بودند از طریق خروج بخش عمده‌ای از ذخایر اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی ایران، از خطر استفاده از این مواد برای ساخت جنگ افزارهای هسته‌ای در ایران کاسته شود.

هر چند ایران در ابتدا «توافق اصولی» خود را با پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه اعلام کرده بود، اما در نهایت طرف ایرانی خواستار «تغییرات اساسی» در متن این توافق‌نامه شد، که با مخالفت کشورهای طرف مذاکره با جمهوری اسلامی روبرو شد.

کشورهای غربی از این بیم دارند که ایران از فن‌آوری غنی سازی اورانیوم به منظور ساخت جنگ افزارهای هسته‌ای استفاده کند، در حالی که ایران می‌گوید، برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای دست به غنی سازی اروانیوم می‌زند.

این در حالی است که ایران تنها یک نیروگاه هسته‌ای در دست ساخت دارد، که روسیه تامین سوخت مورد نیاز آن را بر عهده گرفته است.

در این میان سعید جلیلی در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن گفته است که جمهوری اسلامی ایران بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای خود را پذیرفته و بر اساس گزارش این نهاد بین المللی « هیچ نشانه‌ای مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود ندارد.»

هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود در باره برنامه اتمی ایران همواره تاکید کرده است که آژانس هنوز «در موقعیتی نیست که بتواند صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کند»، با این حال آقای جلیلی به میزبانان ژاپنی خود گفته است، که آژانس بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

همچنین کاتسویا اوکادا، وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با سعید جلیلی از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواسته است، « به نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به روابط ایران با کره شمالی با توجه به برنامه اتمی و موشکی این کشور توجه کنند».

این در حالی است که مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با متفاوت دانستن برخورد ایران با موضوع هسته‌ای در مقایسه با کره شمالی اظهار داشته است که « ایران و همین‌طور قوانین اسلامی مخالف جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.»

سعید جلیلی در طی دیدار چهار روزه خود از ژاپن قرار است، از شهر هیروشیما نیز بازدید کند. این شهر نخستین شهر در جهان است که در جریان جنگ دوم جهانی با بمب اتمی مورد حمله قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به برنامه جلیلی برای بازدید از هیروشیما به وی گفته است: « امیدوارم ببینید که سلاح هسته‌ای چه پیامد تراژیکی به دنبال دارد.»

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران همچنین قرار است با نخست وزیر ژاپن نیز دیدار کرده و از یک سایت هسته‌ای در ژاپن بازدید کند.
XS
SM
MD
LG