لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

روسیه: تحریم‌های تازه فروش اس-۳۰۰ به ایران را منتفى نمى‌کند


سامانه پدافند هوایى اس- ۳۰۰ که جمهوری اسلامی از سال ها پیش مشتاقانه در انتظار دریافت آن است.
سامانه پدافند هوایى اس- ۳۰۰ که جمهوری اسلامی از سال ها پیش مشتاقانه در انتظار دریافت آن است.
در حالى که برخى منابع دیپلماتیک از ممنوع شدن فروش سامانه پدافند هوایى اس - ۳۰۰ به ایران در صورت تصویب قعطنامه جدید تحریمى علیه جمهورى اسلامى خبر داده‌اند، یک مقام‌ عالى‌رتبه روسیه گفته است که تشدید تحریم‌ها علیه ایران هیچ تاثیرى بر قراردادهاى جارى میان مسکو و تهران ندارد.

به گزارش خبرگزارى رویترز، میخاییل مارگلوف، رئیس کمیته روابط خارجى شوراى فدراسیون روسیه، روز جمعه اعلام کرد تحریم‌هاى جدید علیه ایران که قدرت‌هاى بزرگ درباره آن مذاکره کرده‌اند، هیچ تاثیرى بر قراردادهاى جارى میان تهران و مسکو ندارد.

این اظهارات مقام عالى‌رتبه روسى که توسط خبرگزارى اینترفاکس منتشر شده، پس از آن بیان شده است که برخى از دیپلمات‌ها گفتند که قطعنامه جدید تحریمى علیه ایران، که روسیه و چین نیز با آن موافقت کرده‌اند، مانع از فروش سامانه ضدهوایى اس -۳۰۰ روسیه به ایران خواهد شد.

هر چند کشورهاى ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بارها از روسیه خواسته‌اند از ارسال این سامانه موشکى به ایران خوددارى کند، به باور دیپلمات‌ها روسیه از قرارداد فروش این موشک‌هاى پیشرفته ضدهوایى به ایران به عنوان ابزارى براى چانه‌زنى با تهران بهره مى‌برد و از این رو تاکنون بارها ارسال این تجهیزات به ایران را به تعویق انداخته که این امر ناخرسندى مقام‌هاى ایرانى را در پى داشته است.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که استفاده از گزینه نظامى براى مقابله با «جاه‌طلبى هسته‌اى ایران» را منتفى ندانسته‌اند، از آن بیم دارند که مجهز شدن ایران به این سامانه پدافندى حمله به تاسیسات هسته‌اى جمهورى اسلامى را با دشوارى همراه سازد.

به دنبال تن ندادن تهران به پیشنهاد آژانس‌بین‌المللى انرژى اتمى درباره خارج کردن بخش عمده‌اى از اورانیوم غنى شده خود از کشور و دریافت سوخت هسته‌اى مورد نیاز براى رآکتور تحقیقاتى تهران، تنش بر سر برنامه هسته‌اى ایران بالا گرفته است.

ایالات متحده آمریکا به تازگى پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى را به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران در اختیار اعضاى شوراى امنیت قرار داده است که به گفته برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، اکثریت قریب به اتفاق اعضاى شوراى امنیت از آن حمایت مى‌کنند.

پیشتر نیز یک مقام بلندپایه آمریکایى درباره تحریم‌هاى پیش بینى شده در قطعنامه جدید گفته بود: «بر اساس این پیش‌نویس در صورت مشاهده هرگونه محموله مشکوک نظامى مربوط به تسلیحات متعارف و موشکى، کشورها موظفند آنها را ضبط کنند.»

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه جدید، کشورها ضمن رعایت ممنوعیت فروش هشت نوع سلاح سنگین از قبیل تانک، خودروهاى زرهى، سیستم‌هاى موشکى، هواپیماها و هلى‌کوپترهاى جنگى و نیز کشتى‌هاى نظامى به ایران، موظفند محموله‌هاى مشکوک بارگیرى شده را در کشتى‌هاى ایرانى و کشتى‌هاى خارجى به مقصد ایران متوقف کنند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى علیه ایران اعمال کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد پایان بخشد.

ایران با سرپیچى از این خواسته‌ها در سال‌هاى گذشته همواره به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اورانیوم روى‌ آورده و اخیرا نیز غنى‌سازى ۲۰ درصدى را در دستور کار خود قرار داده است.
XS
SM
MD
LG