لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

فرانسه: توافقنامه تهران مانع تشدید تحریم‌ها علیه ایران نمى‌شود


برنار کوشنر
برنار کوشنر
وزیر خارجه فرانسه با بیان این که توافقنامه سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه براى جلوگیرى از تشدید تحریم‌ها علیه ایران کافى نیست، گفته است این توافقنامه نشان مى‌دهد که جمهورى اسلامى قصد ندارد، غنى‌سازى اورانیوم را متوقف سازد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، برنار کوشنر، وزیرخارجه فرانسه، روز شنبه گفته است، توافقنامه هسته‌اى تهران براى جلوگیرى از تشدید تحریم‌ها علیه ایران کافى نیست، و این توافقنامه دست‌کم نشان مى‌دهد که جمهورى اسلامى قصد دارد به غنى‌سازى اورانیوم همچنان ادامه دهد.

وزیر خارجه فرانسه که پس از دیدار با احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه در استانبول با خبرنگاران سخن مى‌گفت، اعلام کرد وى گزارشى در باره جزییات گفت‌و‌گوهاى هسته‌اى هفته گذشته در تهران و نیز متن بیانیه سه کشور ایران، ترکیه و برزیل را دریافت کرده است.

در حالى که قدرت‌هاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شوراى امنیت سازمان ملل شتاب بخشیده‌اند، رهبران ایران، ترکیه و برزیل روز دوشنبه هفته گذشته پس از چندین ساعت مذاکره در تهران توافقنامه‌اى ۱۰ ماده‌اى را درباره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران امضا کردند.

در بیانیه مشترکى که سه کشور در این باره منتشر کرده‌اند، توافق شده است که جمهورى اسلامى ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود را به ترکیه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلوگرم سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

با این حال کشورهاى غربى با ناکافى خواندن این توافقنامه همچنان به تلاش‌هاى خود براى تصویب چهارمین قطعنامه تحریمى علیه جمهورى اسلامى در شوراى امنیت سازمان ملل متحده ادامه داده و واشنگتن به تازگى پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى را به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران میان اعضاى شوراى امنیت توزیع کرده است.

تلاش کشورهاى غربى براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران پس از آن آغاز شده بود که جمهورى اسلامى از پذیرفتن پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى براى ارسال بخش عمده‌اى از اورانیوم غنى‌شده خود به روسیه و فرانسه براى تبدیل آن به سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران خوددارى کرده و به جاى آن به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اورانیوم پرداخت.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هاىى علیه ایران اعمال کرده و از تهران خواسته است به فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد پایان بخشد.

ایران با سرپیچى از این خواسته‌ها در سال‌هاى گذشته همواره به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اورانیوم روى‌ آورده و اخیرا نیز غنى‌سازى ۲۰ درصدى را در دستور کار خود قرار داده است.

تنها ساعاتى پس از امضاى توافقنامه تهران، رامین مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى گفته بود که ایران همچنان به غنى سازى ۲۰ درصدى اورانیوم ادامه خواهد داد.

این درحالى است که بر اساس قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد که براى کشورهاى عضو سازمان ملل لازم‌الاجرا است، جمهورى اسلامى باید به منظور شفاف‌سازى در پرونده اتمى خود غنى‌سازى اورانیوم را متوقف سازد.

خبرگزارى فرانسه به نقل از یک منبع مطلع فرانسوى نوشته است، در صورت تایید ادامه غنى‌سازى اورانیوم در ایران این امر به معناى تناقضى آشکار در سیاست‌‌هاى ایران خواهد بود که از قصد خود براى بازساى اعتماد جهانى نسبت به برنامه اتمى خود از طریق امضاى توافقنامه سه‌جانبه تهران خبر داده بود.

وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگرى از سخنان خود در استانبول ضمن تمجید از کشورهاى ترکیه و برزیل به دلیل تلاش آنها در امضاى توافقنامه تهران در عین حال تاکید کرده است، این توافقنامه تنها «بخشى از پاسخ» ایران به درخواست‌هاى آژانس بین‌المللى انرژى اتمى از این کشور براى توقف غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم است.
XS
SM
MD
LG