لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

اردوغان غرب را به عدم صداقت در قبال توافق تهران متهم کرد


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان
رجب‌طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز شنبه کشورهاى غربى را متهم کرد که در مواجهه با توافق‌نامه تهران در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران، «رویکردى غیرصادقانه» در پیش گرفته‌اند. آقای اردوغان این اظهار نظر را همچنین با انتقاد از اسرائیل همراه کرد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، نخست وزیر ترکیه که روز شنبه طى سفر خود به برزیل با خبرنگاران ترک سخن مى‌گفت، همچنین یک بار دیگر از کشورهاى غربى به دلیل حمایت آنها از اسرائیل که به عنوان تنها کشور داراى جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در خاورمیانه شناخته مى‌شود انتقاد کرد.

وى بدون نام بردن از اسرائیل گفت: «شما در این زمینه رویکرد یکسانى ندارید، در حالى که همواره جهان را از ایران مى‌ترسانید. چنین رویکردى صادقانه، جوانمردانه و صحیح نیست».

نخست‌وزیر ترکیه این سخنان را در واکنش به اظهارات انتقادآمیز هیلارى کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، درباره توافق‌نامه تهران بر زبان آورده است.

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه گذشته گفته بود که توافق‌نامه تهران «براى ایران زمان مى‌خرد... و جهان از این رهگذر خطرناک‌تر مى‌شود، نه امن‌تر.» وى پیشتر نیز توافق‌نامه هسته‌اى تهران را «ترفندى آشکار» از سوى ایران خوانده بود.

بر اساس توافق سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل که در جریان سفر همزمان نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل به تهران صورت گرفت، جمهورى اسلامى ایران پذیرفت که طى یک ماه حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى‌شده خود را به ترکیه ارسال کرده و در مقابل یک سال بعد میله‌هاى سوخت هسته‌اى ر‌آکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

این در حالى است که کشورهاى غربى و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا توافق‌نامه هسته‌اى تهران را ناکافى خوانده و به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه مى‌دهند و ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى را به منظور تشدید این تحریم‌ها در میان اعضاى شوراى امنیت سازمان ملل توزیع کرده است.

آقاى اردوغان بار دیگر در دفاع از توافق‌نامه تهران گفت: «گامى که ما برداشتیم، جهان را با خطر روبه‌رو نمى‌کند، بلکه مانع اقداماتى مى‌شود که مى‌تواند جهان را به خطر بیاندازد.»

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: «ما از همان اول گفته‌ایم که مخالف وجود جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در منطقه خود هستیم.»

رجب‌ طیب اردوغان همچنین با نام بردن از نیکلا سارکوزى، رئیس جمهور فرانسه، رهبران غربى را متهم کرد که از مواضع اعلام شده خود در برابر ایران پس از حصول توافق تهران عقب نشسته‌اند.

آقاى اردوغان با بیان این که کشورهاى غربى قول داده بودند سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را ده ماه پس از دریافت اروانیوم غنى‌شده ایران تحویل دهند، اظهار داشت که در توافق‌نامه تهران به منظور اطمینان بیشتر یک سال براى این منظور در نظر گرفته شده است.

نخست وزیر ترکیه افزود: «اکنون آنها مى‌گویند که این ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم (۲۰ درصد غنى‌شده) زودتر از دو سال آماده نمى‌شود... این را آقاى سارکوزى مى‌گوید. این مسئله قابل درک نیست.»

نخست وزیر ترکیه همچنین اعلام کرد به همراه رئیس جمهور برزیل به تلاش‌هاى خود براى جلب حمایت جهانى از توافق‌نامه تهران ادامه داده و در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در کانادا نیز در این باره با رئیس جمهور آمریکا رایزنى خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG