لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

دستیار هیلاری کلینتون: ایران با تحریم‌های بیشتری روبرو می‌شود


جفری فلتمن، دستیار هیلاری کلینتون
جفری فلتمن، دستیار هیلاری کلینتون
در حالی که یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی نسبت به پیامدهای عدم همکاری تهران بر سر برنامه اتمی خود هشدار داده است، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواستار مشارکت در گفت و گوها بر سر برنامه اتمی ایران به منظور «در میان نهادن نگرانی‌های خود» شده‌اند.

جفری فلتمن، دستیار ویژه وزیر امور خارجه آمریکا، در امور خاورمیانه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به «نادیده گرفتن مقررات و قوانین ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای از جانب ایران» اظهار داشت: « لازم است جامعه جهانی در این زمینه یک صدا باشد تا به ایران نشان داده شود که (سرپیچی از این مقررات) پیامدهایی برای این کشور به دنبال خواهد داشت و بحث تشدید تحریم‌ها نیز مطرح خواهد بود.»

آقای فلتمن که برای شرکت در کنفرانس امنیتی منامه به بحرین سفر کرده است، در عین حال افزود: تشدید تحریم‌ها علیه ایران گزینه نخست ایالات متحده آمریکا نیست و این کشور ترجیح می‌دهد، ایران از «راه‌های دیگر اعتماد جامعه جهانی» را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود جلب کند.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا از «ارایه اسناد و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اتمی و نیز دادن اجازه دسترسی به کارکنان تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم قم» از سوی ایران به عنوان اقداماتی که می‌تواند در جهت جلب اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی موثر باشد، یاد کرد.

ایران که هم اکنون با نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سرگرم غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز است، به تازگی از وجود تاسیسات غنی‌سازی دیگری در نزدیکی شهر قم پرده برداشته است.

اعلام وجود این تاسیسات که ساخت آن از سال‌ها پیش و به صورت مخفیانه انجام شده است، واکنش گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی به دنبال داشت که ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای از طریق غنی‌سازی اورانیوم می‌کنند.

در واکنش به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای سوال‌برانگیز ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایی علیه این کشور تصویب کرده است، که هرچند به گفته آقای فلتمن این تحریم‌‌ها تاکنون «موجب تغییر رفتار ایران نشده است»، اما هزینه‌ مبادلات تجاری با این کشور را به شدت افزایش داده است.

این در حالی است که دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است، جمهوری اسلامی ایران تنها تا پایان سال جاری میلادی برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی خود و جلوگیری از تشدید تحریم‌ها فرصت دارد.

چند روز پیش هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفته بود، هر چند جامعه جهانی همچنان آماده گفت و گو با ایران است، با این حال جهانیان قصد دارند، به منظور « واداشتن ایران به تغییر رفتار وارد مسیرهای دیگری مانند اعمال فشار بیشتر یا تشدید تحریم‌ها» شوند.

تنش بر سر برنامه اتمی ایران پس از آن بالا گرفت، که رهبران جمهوری اسلامی با وجود موافقت اولیه با پیشنهادی در خصوص مبادله اورانیوم کمتر غنی شده ایران با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، از پذیرفتن آن خودداری کردند.

این در حالی است که جفری فلتمن، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به «نگرانی برخی از کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به توافق میان ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک بر سر مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی»، اطمینان داده است که هیچ توافقی با ایران به زیان کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد بود.

شیخ خالد بن احمد وزیر امور حارجه بحرین در سخنانی در کنفرانس امنیتی منامه از عدم مشارکت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در گفت و گوها بر سر برنامه اتمی ایران انتقاد کرده و خواستار «تکرار این گفت و گوها با مشارکت این کشورها به منظور در میان نهادن نگرانی‌های خود» شده بود.
XS
SM
MD
LG