لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

کرولی: آمریکا آماده گفت و گو درباره تبادل سوخت اتمی با ایران است


پی جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
پی جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشینگتن همچنان آماده گفت و گو با ایران در باره مبادله اورانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران است، به شرط آن که تهران گام‌های مشخصی برای زدودن نگرانی‌ها نسبت به برنامه اتمی خود بردارد.


پی‌چی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در واکنش به اظهارات منوچهر متکی در باره مذاکره ایران در مورد مبادله سوخت هسته‌ای اعلام کرد، پیشنهاد ارایه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همچنان به قوت خود باقی است.

فیلیپ کرولی در عین حال اضافه کرده است که ایالات متحده آمریکا امید چندانی به پذیرش کامل پیشنهاد ارایه شده از سوی آژانش از ایران ندارد.

در پاییز سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد داده بود، در قبال ارائه بخش عمده‌ای از اورانیوم ۳.۵ درصدی خود، سوخت ۲۰ درصدی مورد نیاز خود را برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

اما با وجود موافقت اولیه تهران با این پیشنهاد، جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته شرایط تازه‌ای را برای تبادل سوخت هسته‌ای مطرح کرده بود، که از سوی کشورهای غربی پذیرفته نشد.

در این میان به دنبال اعلام تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافت.

اکنون و همزمان با تلاش کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه تازه‌ای برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفته است، تهران با ۱۵ عضو شورای امنیت بر سر مسائل هسته‌ای با محوریت مبادله سوخت در حال گفت‌وگوست.

وی که در یک کنفرانس خبری در تهران سخن می‌گفت با اشاره به اختلاف‌نظرها در این باره افزوده است: «نمی‌شود در یک کار بین‌المللی طرف مقابل بگوید به هر چه من می‌گویم عمل کنید آن زمان می‌شود تفاهم، اسم این تفاهم نیست. به ما گفتند ما این‌قدر اورانیوم می‌دهیم و شما این‌قدر اورانیوم بدهید ما گفتیم ما اورانیوم را نیاز داریم و ما باید بگوییم چقدر می‌خواهیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باره میزان مبادله اورانیوم هم گفته است: «البته خوشبختانه میان عددی که آن‌ها گفتند و عددی که ما گفتیم چندان فاصله زیادی نبود. آن‌ها گفتند ۱۱۶ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد می‌دهیم و در قبال آن هزار و ۲۰۰ کیلو اورانیوم ‌۳.۵ درصد بدهید، ما گفتیم ۱۱۶ کیلو نمی‌خواهیم، ۱۰۰ کیلو می‌خواهیم.»

این در حالی است که پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در سخنان روز دوشنبه خود با بیان این که کشورش همچنان علاقمند به پیگیری پیشنهاد آژانس است، گفته است: «البته با توجه به اینکه ایران در هفت ماه گذشته به فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده و می‌توان حدس زد که میزان سوخت هسته‌ای در اختیار این کشور نیز افزایش یافته است، بنابر این باید پیشنهاد مزبور به روز شود.»

وی همچنین از تهران خواسته است، در صورتی که علاقمند به دنبال کردن پیشنهاد آژانس است، مراتب را به طور رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند.

در حالی که ایالات متحده در پذیرش پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای از سوی ایران ابراز تردید کرده است، منوچهر متکبی گفته است: «بحث تبادل اورانیوم با غنای کم و غنای ۲۰ درصد موضوعی است که اصل آن مورد توافق است و این به نفع ما نیست که زمان را از دست بدهیم. [چرا که] راکتور تهران در یک فاصله یک ساله نیازمند به سوخت است و باید سوخت آن را تامین کنیم و ... به سود ایران نیست که در این زمینه وقت‌کشی داشته باشد.»

تلاش‌های تازه ایران برای اقناع کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی امیدوارند که ظرف هفته‌های آینده شورای امنیت با پیشنهاد اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت کند.

آمریکا و متحدانش در غرب هدف از برنامه اتمی ایران را دستیابی احتمالی به جنگ‌افزار اتمی ارزیابی می‌کنند، و تحریم‌های سخت‌تر را راهکاری برای تغییر روش جمهوری اسلامی در برنامه اتمی‌اش می‌دانند.
XS
SM
MD
LG