لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

ژنرال پترایوس: ایران در سال جارى میلادی به بمب اتمى دست نخواهد یافت


ژنرال ديويد پترايوس، فرمانده عمليات نظامی آمريکا در خاورميانه و آسيای مرکزی
ژنرال ديويد پترايوس، فرمانده عمليات نظامی آمريکا در خاورميانه و آسيای مرکزی
ژنرال ديويد پترایوس، فرمانده عمليات نظامی آمريکا در خاورميانه و آسيای مرکزی با بیان این که تلاش ایران براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى «اندکى» کند شده است، ابراز اطمینان کرده است که جمهورى اسلامى در سال جارى میلادی به بمب اتمى دست نخواهد یافت.

ژنرال دیوید پترایوس روز سه‌شنبه در پاسخ به این پرسش که ایران چه زمانى به جنگ‌افزارهاى هسته‌اى دست خواهد یافت، اظهار داشت: « خوشبختانه ایران اندکى از مسیر اصلى برنامه هسته‌اى خود منحرف شده و من فکر نمى‌‌کنم در سال جارى (میلادی) به بمب اتمى دست یابد.»

به نوشته رویترز سخنان این فرمانده نظامى عالى‌رتبه آمریکایى که بر جنگ در عراق و افغانستان نظارت دارد، به منزله تاییدى بر پیام‌هاى دولت باراک اوباما به اسراییل و متحدان ایالات متحده در منطقه خلیج فارس مبنى بر وجود زمان کافى براى وادار ساختن ایران به صرف نظر کردن از برنامه اتمى تسلیحاتى خود از طریق اعمال تحریم‌هاى اقتصادى است.

اسراییل که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را به منزله تهدیدی برای موجودیت خود ارزیابی می‌کند، خواستار شدت عمل در مقابل تهران شده و استفاده از گزینه نظامی را نیز منتنفی ندانسته است.

همچنین عربستان سعودی، یکی از متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس نیز به تازگی خواستار «راه حلی فوری» برای تنش بر سر مساله هسته‌ای ایران شده است.

این در حالی است که مشاوران عالى‌رتبه نظامى رییس جمهور ایالات متحده، از جمله رابرت گیتس، وزیر دفاع و آدمیرال مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در باره موثر بودن اقدام نظامى علیه برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى ابراز تردید کرده‌اند.

در این میان به گفته ژنرال پترایوس هر چند باراک اوباما رییس جمهور آمریکا هیچ گاه گزینه نظامى را منتفى ندانسته است، با این حال تمرکز دولت آمریکا بر اعمال تحریم‌هاى گوناگون به منظور واداشتن تهران به تغییر رفتار خود است.

فرمانده نیروهاى مرکزى آمریکا که در یکى از کمیسیون‌هاى مجلس سنا سخن مى‌گفت، در عین حال اعلام کرد، یک طرح اضطرارى در دست تهیه است تا چنانچه باراک اوباما ناگزیر به استفاده از گزینه نظامى علیه ایران شد، به مورد اجرا گذاشته شود. وى از ارایه جزییات بیشتر در این باره خوددارى کرد.

پیشتر دنیس بلر، مدیر آژانس امنیت ملى ایالات متحده گفته بود، پیشرفت‌هاى ایران در زمینه غنى‌سازى اورانیوم و سایر بخش‌ها نشان مى‌دهد که جمهورى اسلامى از نظر فنى قادر است اورانیوم غنى‌شده مورد نیاز را براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى تا چند سال دیگر تولید کند.

وى در این ارتباط به آخرین گزارش آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در باره برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى اشاره کرده بود که نشان مى‌دهد، ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون شمار دستگاه‌هاى سانتریفوژ خود را در تاسیسات نطنز از ۳۰۰۰ دستگاه به بیش از ۸۰۰۰ دستگاه افزایش داده است.

مدیر آژانس امنیت ملى آمریکا در عین حال گفته بود که جمهورى اسلامى در تاسیسات غنى‌سازى اورانیوم در نطنز با «برخى مشکلات» روبرو شده و تنها نیمى از سانتریفوژهاى نصب شده به مرحله بهره‌بردارى رسیده‌اند.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى تهران را متهم مى‌کنند که در چارچوب برنامه هسته‌اى خود درصدد ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، در حالى که ایران برنامه هسته‌اى خود را صلح‌آمیز مى‌داند.

پس از آن که جمهورى اسلامى پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى را در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران نپذیرفت، تنش بر سر برنامه اتمى ایران بالا گرفته است.

ایالات متحده آمریکا هم اکنون براى تشدید تحریم‌هاى جهانى علیه ایران تلاش مى‌کند و پیشتر نیز گزارش‌هاىى درباره توزیع پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى براى تحریم ایران در میان اعضاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده بود.

شوراى امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساس هسته‌اى خود به ویژه غنى‌سازى اورانیوم پایان دهد.

این در حالى است که جمهورى اسلامى فعالیت‌هاى خود را در زمینه غنى‌سازى اورانیوم گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG