لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

اوباما: زمان انتخاب برای رهبران ایران فرا رسیده است


باراک اوباما
باراک اوباما
رئيس جمهوری ايالات متحده آمريكا با ابراز نگرانى شديد از ساخت دومين تاسيسات غنى‌سازى ايران گفت که زمان انتخاب برای رهبران ایران فرا رسیده است.

باراک اوباما از رهبران جمهورى اسلامى خواست، ميان عمل به تعهدات بين‌المللى خود و يا روبرو شدن با فشارها و تحريم‌هاى شديدتر يكى را برگزينند.

به گزارش رويترز، باراک اوباما شنبه در نطق هفتگى خود با اشاره به افشاى خبر احداث دومين تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم در ايران از آن با عنوان «نمونه‌اى نگران‌كننده از مخفی کاری ايران» ياد كرد كه اهميت گفت و گوى كشورهاى گروه پنج بعلاوه يک را با ایران ،در روز اول اكتبر دو چندان كرده است.

آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان اعضای گروه پنج بعلاوه یک هستند.

روز جمعه خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از دو منبع ديپلماتيک خبر داده بود كه ايران به تازگى وجود دومين تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم خود را به اطلاع آژانس بين‌المللى انرژى اتمى رسانده است.

ساعاتى پس از انتشار اين خبر مقا‌م‌هاى ايرانى از جمله على‌اكبر صالحى رييس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى آن را تاييد كردند و روز شنبه نيز رئيس دفتر آيت‌الله خامنه‌اى، رهبر جمهوری اسلامی، «از عملياتى شدن قريب‌الوقوع اين مجموعه خبر داد.»

رئيس جمهوری ايالات متحده همچنين به تهران هشدار داد، در صورتى كه در مورد برنامه هسته‌اى خود به خواسته جامعه جهانى تن ندهد، با «تحريم‌هاى شديدى روبرو خواهد شد.

شوراى امنيت سازمان ملل متحد با صدور سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.


آمريكا، اسرائیل و ساير كشورهاى غربى تهران را متهم مى‌كنند، كه در پوشش يک برنامه هسته‌اى صلح آميز به دنبال ساخت بمب اتمى است. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمى اين كشور را برای اهداف صلح آمیز از جمله تولید برق می خواند.

باراک اوباما در بخش ديگرى از نطق راديويى و اينترنتى خود ساخت دومين تاسيسات غنى‌سازى ايران را به منزله «چالشى جدى براى روند جلوگيرى از گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در جهان» دانست.

وى افزود: « اين امر به خوبى نشان مى‌دهد كه چرا گفت و گوهاى بين‌المللى با ايران كه قرار است اول اكتبر برگزار شود، اكنون از اهميتى به مراتب بيشتر برخوردار شده است.»

آقاى اوباما كه از زمان روى كار آمدن خود در ماه ژانويه رويكرد گفت و گوى مستقيم با ايران را دنبال کرده است، مى‌گويد، در صورت بى‌نتيجه بودن گفت و گوها تحريم‌ها عليه جمهورى اسلامى بايد تشديد شود.

وى در نطق هفتگى خود با تاكيد دوباره بر پيشنهاد خود براى گفت و گوی مستقیم با ايران به منظور حل و فصل مسايل باقى‌مانده اظهار داشت:« اكنون ايران بايد به طور كامل با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى همكارى كرده و نشان دهد كه برنامه‌هاى اتمى‌اش صلح آميز است.»

بريتانيا، آلمان و فرانسه از رويكرد ايالات متحده براى تشديد تحريم‌هاى ايران در صورت ادامه سرپيچى اين كشور از تن دادن به درخواست جامعه جهانى براى رفع نگرانى‌ها در خصوص برنامه اتمى‌اش حمايت مى‌كنند.

در همین حال بان كى‌مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز روز جمعه در ديدار با محمود احمدى‌نژاد با ابراز «نگرانى شديد» نسبت به برنامه اتمى ايران از اين كشور خواسته است، جهانيان را نسبت به صلح آميز بودن برنامه‌هاى خود متقاعد سازد.
XS
SM
MD
LG