لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

لاريجانى: اوباما در عمل تفاوتی با بوش ندارد


علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی
رئيس مجلس شوراى اسلامى با انتقاد از سياست‌هاى باراک اوباما در قبال ايران می‌گوید که رئيس جمهور جديد آمريکا در عمل همانند جورج بوش، رئيس جمهور پيشين اين کشور، است.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران ايسنا، على لاريجانى رييس مجلس شوراى اسلامى که در ابتداى جلسه علنى روز يکشنبه مجلس سخن مى‌گفت، درباره سياست‌هاى باراک اوباما اظهار داشت: «واقعاً فضاحت‌آور است که بعد از يک سال سخنرانى و شعارهاى توخالى، رفتارهاى اين رئيس‌جمهور در صحنه عمل چيزى کمتر از سلف خود نيست، فرق اين دو در ادبيات بى‌حساب و کتاب بوش خلاصه مى‌شود».

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا پس از روى کار آمدن در ماه ژانويه از رويکرد گفت‌وگوى مستقيم با ايران سخن گفته و در اين چارچوب گفت‌وگوهايى نيز ميان دو کشور بر سر برنامه اتمى جمهورى اسلامى صورت گرفته است.

با اين حال آقاى لاريجانى اوباما را متهم به دخالت در امور داخلى ايران کرده و گفته است: «اختصاص بودجه براى اقدامات رسانه‌اى عليه ايران و دخالت‌هاى کودکانه پس از انتخابات در مسائل داخلى ايران و اقدامات اخير اين کشور و ارائه پيشنهادات سبک و غيرمعقول در بحث اتمى ايران، همگى حکايت از آن دارد که تغييرات ادعايى جز نمادهاى گول‌زننده براى ساده‌لوحان سياست چيزى نبوده است و مى‌توان گفت که در دراز مدت در اين سياست‌ها شيطنت بيشترى نهفته است».

اين در حالى است که به دنبال آغاز اعتراض‌ها نسبت به نتايج انتخابات در ايران و سرکوب شديد معترضان توسط نيروهاى امنيتى، مقام‌هاى آمريکايى صرفاً خواستار پايان خشونت‌ها در ايران شده و در مقايسه با موضع ساير کشورهاى غربى در حمايت از معترضان، رويکرد خويشتندارانه‌اى اتخاذ کرده‌اند.

«قرار بود به ایران اس ۳۰۰ داده شود»

على لاريجانى در سخنان خود در جمع خبرنگاران پس از پايان جلسه علنى مجلس در باره موضوع خريد سامانه ضدهوايى اس-۳۰۰ از روسيه نيز اظهار داشت: «من در جريان اين امر نيستم، چون وزارت دفاع اين مسئله را دنبال مى‌کند بايد از طريق همان‌ها اين موضوع دنبال شود، البته قرار بر اين بود که اين کار صورت بگيرد».

در روزهاى اخير برخى مقام‌هاى ايرانى از جمله رئيس ستاد کل نيروهاى مسلح از روسيه به علت عدم تحويل اين سامانه موشکى به ايران انتقاد کرده‌ بودند.

روسيه قراردادى به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار براى فروش پنج سامانه دفاع موشکى «اس ۳۰۰» به ايران را امضا کرده اما تا کنون اين سيستم را تحويل نداده است.

کاخ کرملين در مارس ۲۰۰۹ تاييد کرد که قرارداد فروش اس۳۰۰ به ايران در سال ۲۰۰۷ منعقد شده اما يک ماه پس از آن، در آوريل ۲۰۰۹، يک مقام ارشد دفاعى روسيه اعلام کرد، هنوز اين معامله روى کاغذ مانده است.

در اين ميان کاظم جلالى سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى روز يکشنبه در اين باره به خبرگزارى مهر گفته است: «روس‌ها بايد به تعهدات خود در قبال جمهورى اسلامى ايران عمل کنند و ما نيز اميدواريم که روسيه در اين خصوص تحويل سامانه موشکى اس ۳۰۰ را به جمهورى اسلامى ايران با رويکردى مثبت به نتيجه برساند».

وى همچنين از برگزارى جلسه‌اى در کميسيون امنيت ملى مجلس براى پيگيرى مسئله عدم تحويل سامانه اس ۳۰۰ از سوى روسيه به جمهورى اسلامى خبر داد.

روز شنبه نيز علاءالدين بروجردى رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با هشدار به روسيه به خاطر عدم تحويل اين سامانه موشکى گفته بود: «روسيه هم مانند همه کشورهاى دنيا مى‌داند که جمهورى اسلامى ايران در همه عرصه‌ها توانايى استفاده از فناورى‌هاى نوين وپيشرفته روز دنيا را با استفاده از استعداد و دانش بومى خود دارد، بنابراين روس‌ها بايد در بحث واگذارى اين سامانه پدافندى که صرفاً در چارچوب دفاع از حريم کشور تعريف شده به تعهدات خود پايبند باشند، زيرا ايران کشورى نيست که در برابر عدم همکارى کشورهاى متعهد بدون اقدام باقى مانده و متوقف شود».
XS
SM
MD
LG