لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

احمد خاتمی: معترضان را برانداز نمی‌دانیم


احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران
در حالی که صدها تن از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به علت شرکت در تظاهرات آرام همچنان در زندان به سر می‌برند و برخی از آنها نیز با خطر اعدام روبرو هستند، امام جمعه موقت تهران گفته است، جمهوری اسلامی معترضان را برانداز نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری‌ ایسنا احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی گفته است: « اصلاً اعتراض حق هر شهروندی است و ما هیچ‌گاه معترضین را برانداز نخوانده‌ایم و اگر این افراد در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند آن‌ها را برانداز نمی‌نامیم.»

امام جمعه موقت تهران در عین حال با بیان این که در جمهوری اسلامی تنها «دو جبهه‌ انقلاب و ضدانقلاب» وجود دارد، افزوده است: «ما به گروه‌هایی که معترض هستند می‌گوییم که شما کجای کارید. باید به هر ترتیب در یکی از این جبهه‌ها قرار بگیرید و راه سومی وجود ندارد.»

چند روز پیش نیز آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از همه جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی در ایران و به ویژه «خواص» خواسته بود، «خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند.»

هر چند آیت‌الله خامنه‌ای مقصود خود را از «خواص» به روشنی اعلام نکرد، اما به نظر می‌رسد، اشاره او به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشد که رسانه‌های حامی دولت در ایران در ماه‌های گذشته از آنها به عنوان «سران فتنه» یاد کرده‌اند.

چنین سخنانی در حالی بیان می‌شود، که با نزدیک شدن به روز ۲۲ بهمن که در ایران به عنوان روز پیروزی انقلاب اسلامی جشن گرفته می‌شود، حامیان جنبش سبز در داخل و خارج کشور همگان را به شرکت در راه‌پیمایی این روز دعوت کرده‌اند.

از زمان آغاز اعتراض‌های مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه و گسترش آن به مخالفت با دولت جمهوری اسلامی، حامیان جنبش سبز از هر مناسبتی، همچون ۱۶ آذر، روز قدس و عاشورا، برای ابراز مخالفت خود با سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد استفاده کرده‌اند.

هر چند نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و رهبران اصلاح‌طلبان در ایران بارها اعلام کرده‌اند، که خواسته‌های خود را تنها در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند، با این حال شمار زیادی از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب و معترضان به نتایج انتخابات در جریان رویدادهای پس از انتخابات بازداشت شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و به ویژه رسانه‌های حامی دولت در ایران معترضان به نتایج انتخابات را به تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرده و به تازگی نیز پرونده شمار زیادی از بازداشت‌شدگان در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز به نتایج انتخابات را به دادگاه انقلاب فرستاده‌اند.

همچنین در ماه‌های اخیر تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات نیز بارها از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی با توسل به خشونت سرکوب شده است که در این میان شمار زیادی از تظاهرکنندگان کشته شده‌اند.

همچنین صدها تن از تظاهرکنندگان بازداشت‌شده و نیز شمار زیادی از فعالان سیاسی در جریان رویدادهای پس از انتخابات در ایران بازداشت شده‌اند، که عده‌ای از آنها از سوی مقام‌های قضایی ایران به عنوان «محارب» معرفی شده‌اند، که بر اساس قوانین ایران حکم اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.

در حالی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به عنوان دو تن از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات در ایران و از رهبران جنبش سبز، در ماه‌های گذشته با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به سرکوب معترضان به شدت اعتراض کرده‌اند، امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود رهبران معترضان را به «ساختار شکنی» متهم کرد.

احمد خاتمی بدون نام بردن از کسی اظهار داشت: « ما به برادرانی که خود را معترض می‌نامند، می‌گوییم تا کی و چگونه می‌خواهید به اعتراضاتتان ادامه دهید. شما می‌خواهید همچنان بیانیه‌های ساختارشکن که بوی عبور از قانون اساسی دارد، ادامه دهید و همچنان بسترساز کسانی شوید که سعی دارند هر موقعیت وحدت‌آفرین را به تفرقه تبدیل کنند»؟

وی با متهم کردن رهبران معترضان به «همسویی با بیگانگان» افزوده است: « این‌طور اعتراض‌ها هم خلاف شرع و هم خلاف عقل است. خلاف شرع است چون حفظ نظام از اوجب واجبات تلقی می‌شود و این‌طور اعتراضات ساختارشکن شادی دشمنان را به دنبال خواهد داشت.»
XS
SM
MD
LG