لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

سفیر بریتانیا در تهران ادعاى دخالت لندن در حوادث ایران را واهى دانست


در حالى که سفیر بریتانیا در تهران با «بى‌پایه و اساس» دانستن ادعاى رهبران ایران در مورد دخالت کشورش در امور داخلى جمهورى اسلامى نسبت به کاهش سطح روابط تهران با لندن هشدار داده است، سخنگوى وزارت خارجه ایران از «تنظیم دوباره» روابط با بریتانیا سخن گفته است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، سایمون گس، سفیر بریتانیا در تهران، در نامه‌اى سرگشاده به علاء‌الدین بروجردى، رییس کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس شوراى اسلامى، ادعاى برخى مقام‌هاى ایرانى مبنى بر پرداخت پول از سوى بریتانیا به منظور دامن زدن به اعتراض‌هاى پس از انتخابات ریاست جمهورى را «واهى» خوانده است.

وى در این نامه که روز دوشنبه از سوى وزارت امور خارجه بریتانیا منتشر شده است، با «کاملاً نادرست» خواندن اتهام دخالت بریتانیا در امور داخلى ایران افزوده است: «تکرار چنین اتهام‌هایى مایوس‌کننده است. نه سفارت بریتانیا و نه کارکنان آن در هیچ اقدامى با هدف ضربه زدن به جمهورى اسلامى ایران مشارکت نداشته‌اند.»

مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران در واکنش به اعتراض کشورهاى غربى و به‌ویژه بریتانیا و ایالات متحده نسبت به سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى، همواره این کشورها را به «حمایت از آشوبگران» متهم کرده‌اند.

در همین راستا برخى از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى نیز از برنامه خود براى کاهش سطح روابط با بریتانیا سخن گفته و منوچهر متکى، وزیر خارجه ایران، نیز در واکنش به انتقادهاى همتاى بریتانیایى‌اش از سرکوب خونین تظاهرکنندگان در روز عاشورا گفته بود: «اگر انگلیس دست از یاوه‌گویى‌هاى خود برندارد تودهنى خواهد خورد.»

این در حالى است که آقاى گس، سفیر بریتانیا در تهران، در نامه خود به رئیس کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس با اشاره به اظهارات برخى از اعضاى این کمیسیون در خصوص کاهش سطح روابط با لندن آورده است: «چنین اقدامى تاسف‌برانگیز خواهد بود. این کار به نفع دو طرف نیست و پیامدهاى جدى براى فعالیت‌هاى تجارى و نیز ارتباطات خصوصى ایرانیان در بریتانیا خواهد داشت.»

در حالى که سفیر بریتانیا در تهران نسبت به پیامدهاى کاهش سطح روابط میان تهران و لندن هشدار داده است، رامین مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى، روز سه‌شنبه اعلام کرد که تهران «همه رویکردها را براى تنظیم مجدد روابط با بریتانیا» در نظر خواهد گرفت.

این در حالى است که سایمون گس در نامه خود در واکنش به ادعاى مقام‌هاى ایرانى درباره مداخله کارکنان سفارت بریتانیا در رویدادهاى پس از انتخابات یادآور شده است که بر اساس کنوانسیون وین سفارتخانه‌هاى خارجى این حق را دارند که با استفاده از روش‌هاى قانونى تحولات کشور محل ماموریت خود را رصد کنند.

نامه سرگشاده سفیر بریتانیا به رئیس کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس ایران در شرایطى منتشر شده است که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران قصد دارند به مناسبت ۲۲ بهمن، سالگرد پیروزى انقلاب سال ۱۳۵۷،‌ اعتراض‌هاى خود را از سرگیرند.
XS
SM
MD
LG