لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

اختلال در اینترنت و محدویت برای خبرنگاران خارجی در تهران در آستانه ١۶ آذر


در فاصله دو روز مانده به ١۶ آذر ، روز دانشجو ، دولت ایران برای مقابله با اعتراضات مخالفان، شبکه اینترنت را مختل کرده‌ است و گزارش های رسیده حاکی است که خبرنگاران خارجی نیز به مدت سه روز حق فعالیت خبری در مرکز تهران را ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز شنبه و دو روز مانده به ١۶ آذر، روز دانشجو در ایران، شبکه اینترنت به ویژه در تهران از کار افتاده و امکان برقراری ارتباط با سایت‌های خارج از کشور وجود ندارد.

منابع نزدیک به سرویس‌های ارایه کننده خدمات اینترنت در ایران به این خبرگزاری گفته‌اند که از کار افتادن اینترنت دلیل فنی ندارد و «تصمیمی از سوی دستگاه‌های دولتی» در آستانه روز ١۶ آذر بوده است.

مقام‌های وزارت ارتباطات ایران که متولی شبکه اینترنت در کشور به شمار می‌آید، تاکنون از ارایه هرگونه توضیحی در این باره خودداری کرده‌اند.

در همین حال؛ خبرگزاری آلمان و رویتر گزارش داده اند که وزارت ارشاد اسلامی به خبرنگاران و عکاسان خارجی اعلام کرده است که به مدت سه روز حق ندارد در مرکز تهران به کار خبری بپردازند.

طبق این گزارش، وزارت ارشاد از طریق «اس. ام اس» به این خبرنگاران اطلاع داده است که از شانزدهم آذر به مدت سه روز مجوز کاری انها برای مرکز تهران معلق شده است.

اقدام مقام‌های ایرانی در قطع شبکه اینترنت و اعمال محدودیت برای خبرنگاران خارجی در حالی صورت گرفته است که که حامیان جنبش سبز در ایران و نیز فعالان جنبش دانشجویی خود را برای شرکت در تظاهرات دیگری در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران در روز ١۶ آذر آماده می‌کنند.

هر چند پیشتر نیز همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مسئولان جمهوری اسلامی اقدام به قطع شبکه اینترنت و حتی تلفن همراه کرده بودند، اما به نوشته خبرگزاری فرانسه قطع اینترنت در فاصله دو روز به تظاهرات احتمالی معترضان، تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه و رویدادهای پس از آن، به دلیل آن که دولت اجازه برگزاری هیچ گونه تجمع اعتراضی را به مردم نمی‌دهد، معترضان و حامیان جنبش سبز با استفاده از مناسبت‌هایی چون روز قدس و روز دانش‌آموز به بیان اعتراض خود به نتایج انتخابات در ایران پرداخته‌اند.

پس از آخرین تظاهرات هواداران جنبش سبز در روز ١۳ آبان سال جاری و در سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران، معترضان به نتایج انتخابات در ایران در سایت‌های اینترنتی خود از روز ١۶ آذر به عنوان «فرصت بعدی» برای برگزاری تظاهرات نام برده و خود را برای آن آماده کرده‌اند.

این در حالی است که سپاه پاسداران از اتخاذ «تدابیر لازم برای این روز» خبر داده و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی هم تهدید کرده است، با هر گونه تجمع یا مراسم معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهورى در روز ۱۶ آذر برخورد خواهد کرد.

همچنین آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز که روز جمعه به عنوان خطیب نماز جمعه تهران سخن می‌گفت، نسبت به انجام هر گونه اقدامی در روز شانزده آذر که به گفته وی «رضایت آمریکایی‌ها را درپی داشته باشد»، هشدار داده است.

پس از انتخابات ریاست جمهورى و گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتایج آن در ایران، تهدید به برخورد با معترضان در آستانه مناسبت‌های دولتى و غیر دولتى به یک رویه از سوى نهادهاى امنیتى و انتظامى جمهورى اسلامى ایران تبدیل شده است.

هر چند معترضان به نتایج انتخابات در ایران و هواداران جنبش سبز پیشتر نیز با نادیده گرفتن تهدیدهای رهبران جمهوری اسلامی و مقام‌های امنیتی در خصوص شرکت در تظاهرات، در مناسبت‌هایی چون «روز قدس» و «۱۳ آبان» حضور انبوهی در خیابان‌ها داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG