لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

مهدی کروبی: افراد غیرمسئول بی‌محابا حکم محاربه صادر می‌کنند


مهدی کروبی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با انتقاد دوباره از صدور حکم «محاربه» برای معترضان به نتایج انتخابات و زندانیان سیاسی، نسبت به تلاش «برخی» برای ترویج خشونت بیشتر در جامعه هشدار داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی سحام‌نیوز، مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز در ایران روز دوشنبه با انتقاد شدید از «صدور بی‌محابای حکم محارب» علیه معترضان و فعالان سیاسی در ایران نسبت به سوق دادن «دین پاک خاندان پیامبر به سمت خرافات» ابراز تأسف کرد.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در دیدار با شماری از فرهنگیان، پزشکان و پرستاران و خانواده‌های شهدا سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: «متأسفانه از طرفی نیز شاهد سوق دادن دین پاک خاندان پیامبر به سمت خرافات هستیم. ریا و تزویر کم بود که خرافه‌پرستی و خرافه‌گویی نیز بدان افزوده شد».

آقای کروبی همچنین با اشاره به «محارب» خوانده شدن برخی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات افزود: « بی‌شک ما در دین خود مقوله محارب را داریم، همان طوری که در سایر حکومت‌ها و کشورها این موضوع (به عناوین دیگری) وجود دارد. کسی که بر علیه نظام و در جهت ساقط نمودن آن اقدام کند، محارب خوانده می‌شود. ولی متأسفانه کار نظام ما به جایی رسیده که افرادی غیرمسئول بی‌محابا از دنیا و آخرت خویش، حکم محارب صادر می‌کنند».

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چند روز پیش پنج تن از زندانیان سیاسی را به اتهام «عضویت در گروهک‌های ضد انقلاب» اعدام کرد و دادستان تهران نیز به تازگی از تأیید حکم اعدام شش تن از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات خبر داده است.

اعدام زندانیان سیاسی واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران به دنبال داشته است و از جمله مهدی کروبی و میرحسین موسوی از این اعدام‌ها به شدت انتقاد کرده و آن را «ناگهانی و ناعادلانه» خوانده‌اند.

محکومیت این اعدام‌ها از سوی رهبران جنبش سبز در ایران به نوبه خود حملات تند رسانه‌ها و شخصیت‌های حامی دولت جمهوری اسلامی را در پی داشته است که رهبران معترض را از جمله به «مخالفت با نص صریح قرآن در باره قصاص» متهم کرده‌اند.

آقای کروبی در سخنان روز دوشنبه خود با اشاره به این حملات گفته است: « اخیراً نیز شاهدیم که در اقدامی عجیب و غیرمسئولانه، عضو شورای نگهبان (آقای الهام) مهندس موسوی و همسرش را محارب خطاب می‌کند».

رییس پیشن مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به یادآوری «دیدگاه» رهبر جمهوری اسلامی در باره آخرین نخست وزیر ایران پرداخته و گفته است: « در سال ۷۶ راجع به قضایای انتخابات با مقام معظم رهبری صحبت می کردیم. بنده آقای موسوی را جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد دادم، شخصی که در آنجا حضور داشت و من از گفتن اسم وی خودداری می‌کنم، گفت "اگر آقای موسوی بیاید او را رد صلاحیت می‌کنیم". همینجا بود که رهبر انقلاب با تعجب گفتند "این چه حرفی است.، ایشان نخست وزیر امام بودند". حال به کجا رسیده‌ایم که حکم محارب می‌دهند».

«جمهوری اسلامی با رأی مردم جان گرفته است»

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر بر اهمیت نقش «جمهوریت» در نظام سیاسی ایران تأکید کرده و با اشاره به سخنان رهبر پیشین جمهوری اسلامی در باره اهمیت آرای مردم و اظهار داشت: «نظام مبتنی بر آرای مردمی ما چنان است که مردم با آرای خویش، نمایندگانی را انتخاب می‌کنند تا از طریق مجلس خبرگان، بر عملکرد رهبری نظارت کنند، نمایندگانی را انتخاب می‌کنند تا از طریق مجلس، ضمن تدوین قوانین کشور، بر حسن عملکرد دولت منتخب خود نیز نظارت دائمی داشته باشند و به همین ترتیب در انتخاب مستقیم و غیر مستقیم و نظارت بر عملکرد سایر مسوولین نظام در رده‌های مختلف نقش بی چون و چرای خود را ایفا می‌نمایند و اینچنین است که کالبد جمهوری اسلامی با دمیده شدن روح مردم خویش (نقش آرای ملت) جان گرفته و معنا می‌یابد».

آقای کروبی با متهم کردن حکمرانان کنونی جمهوری اسلامی به تلاش برای حذف جمهوریت نظام افزود: «به دلیل آنکه عده‌ای جهت بقای خویش در قدرت اجرایی کشور در جهت حذف جمهوریت و نقش ملت هستند، متأسفانه ما و شما اکنون شاهد انحراف قطار جمهوری اسلامی از مسیر اصلی خود هستیم».

وی آنگاه با اشاره به «برانداز» خواندن معترضان و اصلاح‌طلبان از سوی حامیان دولت گفت: «خودشان نیز می‌دانند که ما برانداز نیستیم و البته این راه (خط امام و اصلاحات) را تازه انتخاب نکردیم. به درستی من و شما متوجه هستیم که جمهوریت به معنای واقعی در نظام اجرا نمی‌شود. اینکه صبح روز انتخابات نتیجه آن معلوم باشد و به یکدیگر تبریک بگویند قطعاً ناشی از اعتقاد و احترام به آرای ملت نیست».

آقای مهدی کروبی با تکرار خواسته‌های معترضان به نتایج انتخابات اظهار داشت: «ما می‌گوییم که نظام باید به مسیر اصلی خود (اسلامیت توام با جمهوریت) بازگردد. انتخابات سالم و آزاد برگزار شود، مطبوعات مستقل شکل گرفته و آزادی بیان داشته باشند، احزاب و تشکل‌ها حق فعالیت داشته باشند، اصناف و اقشار مختلف مردم به رسمیت شناخته شده و حرمت آنان رعایت گردد و به قانون اساسی به درستی عمل شود».

وی همچنین با اشاره به فشارهای وارده از سوی حاکمیت به مردم و نیز رهبران معترضان نسبت به تلاش برخی برای «ترویج خشونت» در جامعه هشدار داده و خواستار دقت بیشتر مردم شد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این باره به انتشار شایعه‌ای در مورد بیماری وی توسط رسانه‌های حامی دولت اشاره کرده و اظهار داشت: «برای تضعیف روحیه حتی از شایعه‌ای که من دچار بیماری صعب‌العلاجی شدم نیز استفاده کردند ولی نتیجه‌ای در بر نداشته است. این فشارها عمق قضیه را بیشتر می‌کند. ولیکن ملت آگاه هستند و هوشیارانه در قبال این جریان مشکوک ایستاده‌اند».

وی در پایان افزود: «در چنین شرایطی که ابزار اطلاع‌رسانی را از ما گرفته‌اند، احزاب را به تعطیلی کشانده و روزنامه‌ها را توقیف کرده‌اند، باید ضمن استفاده از فضای مجازی با اطلاع رسانی چهره به چهره آگاهی بخشی عمومی را افزایش داد».
XS
SM
MD
LG