لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۰

خاتمی: به انتقاد از قدرت موجود ادامه می‌دهیم


محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران در جمع تظاهر کنندگان روز قدس در تهران.
محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران در جمع تظاهر کنندگان روز قدس در تهران.
در آستانه سالگرد سیزده آبان و در حالی که معترضان به نتایج انتخابات خود را برای شرکت در تظاهرات دیگری در این روز آماده می‌کنند، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، اعلام کرد که اصلاح‌طلبان همچنان به رویکرد انتقادی خود نسبت به «قدرت موجود» ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد خاتمی روز شنبه در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: «اگر ما که به اصل نظام اعتقاد داریم، نتوانیم حرف نزنیم، دیگران که اعتقادی ندارند، دست به عمل خواهند زد و نتیجه عمل آنها چیزی نیست که مطلوب ما باشد. نباید بگذاریم کار به جایی برسد که تقاضاها از درون کشور به بیرون نظام برود».

این سخنان در حالی بیان می‌شود، که چند روز پیش رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، زیر سؤال بردن سلامت انتخابات ۲۲ خرداد را «بزرگترین جرم» خوانده بود.

با این وجود، رئیس جمهور پیشین ایران با اشاره به شرایط پیش آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران وضعیت کشور را «بحرانی» خواند و اظهار داشت: « وقتی برای انجمن اسلامی دانشجویان که برآمده از متن دانشگاه است، سؤالات جدی پیرامون مسائل اخیر پیش می‌آید، پیداست که جامعه ما با بحران مواجه شده است».

پیشتر و در اوج اعتراض‌های مردمی نسبت به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد، آقای خاتمی پیشنهاد داده بود، برای برون‌رفت جمهوری اسلامی از این «بحران» همه‌پرسی انجام شود.

به دنبال حمایت‌های رئیس جمهور پیشین ایران از «جنبش سبز» شخصیت‌ها و رسانه‌های هوادار دولت و رهبر جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته حملات شدیدی را علیه محمد خاتمی انجام داده‌اند.

این در حالی است که آقای خاتمی با تأکید بر پشتیبانی خود از اعتراض‌های «میلیونی» و «مدنی» پس از انتخابات به «کسانی که در مقابل این اعتراض‌ها قرار می‌گیرند» اطمینان داده است «مردم از راه خود برنمی‌گردند».

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین در بخشی دیگری از سخنان خود در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در تشریح رویکرد اصلاح‌طلبان در قبال حاکمیت یک بار دیگر تأکید کرد:« ما همچنان در مقام نقد قدرت موجود باقی می‌مانیم، البته در چارچوب جنبشی که اسلام و نطام و انقلاب را قبول دارد».

آقای خاتمی در ادامه با رد خشونت‌گرایی گفت: «ما به هیچ عنوان طرفدار خشونت نیستیم، در مقابل عده‌ای جز به خشونت نمی‌اندیشند و عمل نمی‌کنند».

«هیچکس حق تجسس در امور شخصی افراد را ندارد»

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به امنیتی شدن فضای جامعه به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار داشت:«هیچ کس حتی دستگاه‌های امنیتی، حق تجسس در امور شخصی افراد را ندارد و حتی با بهانه‌های امنیتی نیز نمی‌توان به امور خصوصی شهروندان وارد شد و در آن تجسس کرد».

آقای خاتمی با دفاع از ادامه حرکت اصلاحی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی افزود: «معیار‌های یک نظام مطلوب مردمی در الگوی جمهوری اسلامی جمع شده است و بزرگترین رسالت ما این است که نظامی را به وجود بیاوریم که بشر در آن آزادی و پیشرفت و عدالت ببیند و ما اعتقاد داریم که با همین قانون اساسی می‌توان در همین مسیر ادامه داد».

وی همچنین با اشاره به اظهارات آیت‌الله خمینی که گفته بود در جمهوری اسلامی مورد نظر وی «حتی افرادی که ضد خدا و ضد دین هم باشند، تا زمانی که دست به سلاح نبرده باشند و توطئه نکنند، ایمن هستند» ادامه داد: «امام همواره بر حضور و فعالیت گرایش‌ها و سلایق مختلف اصرار داشتند؛ به طور مثال خود امام تأکید داشتند که مجمع روحانیون مبارز در کنار جامعه روحانیت مبارز فعالیت داشته باشد».

پس از رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری فعالیت بسیاری از گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب در ایران با محدودیت‌ روبه‌رو شده و شمار زیادی از اعضای عمده‌ترین گروه‌های اصلاح طلب همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG