لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

ميرحسين موسوى با اعمال تحریم علیه ایران مخالفت کرد


میر حسین موسوی دولت محمود احمدى‌نژاد را به پيگيرى يك «سياست خارجى غلط و ماجراجويانه» متهم كرده است كه در نتيجه آن «كشور در آستانه بحران‌هايى قرار گرفته است كه بيشترين خسارت آن را قشرهاى محروم خواهند پرداخت.»
میر حسین موسوی دولت محمود احمدى‌نژاد را به پيگيرى يك «سياست خارجى غلط و ماجراجويانه» متهم كرده است كه در نتيجه آن «كشور در آستانه بحران‌هايى قرار گرفته است كه بيشترين خسارت آن را قشرهاى محروم خواهند پرداخت.»
مير حسين موسوى نامزد انتخابات رياست جمهورى دهم با انتشار بيانيه‌اى با بيان اين كه هرگونه تحريمى عليه ايران، مردم را هدف قرار مى‌دهد، از ملت‌هاى ديگر خواسته‌ است که در هيچ تحريمى عليه ايران شركت نكنند.

سيزدهمين بيانيه ميرحسين موسوى در باره انتخابات و رويدادهاى پس از آن روز دوشنبه منتشر شد.

وى در اين بيانيه با اشاره به نامه گروهى از استادان ايرانى مقيم خارج كشور در باره «جنبش راه سبز اميد» آورده است: «با سپاسگزارى از حمايت ملت‌هاى ديگر ظرف اين چند ماه، از آنها بخواهيم در هيچ تحريمى عليه ايران شركت نكنند.»

شوراى امنيت سازمان ملل متحد تاكنون سه قطعنامه تحريمى عليه ايران تصويب كرده است و كشورهاى غربى گفته‌اند، در صورتى كه جمهورى اسلامى برنامه غنى سازى اورانيوم خود را متوقف نكند احتمال می رود با تحريم‌هاى شديدترى روبرو شود.

آقاى موسوى افزوده است: «اين نه تحريم يك دولت،‌ بلكه تحميل رنج‌هاى بسيار بر مردمى است كه مصيبت دولتمردان ماليخوليازده برايشان كافى است. راه سبز را زندگى كردن به اين معناست و ما با اعمال هر گونه تحريمى عليه ملت خود مخالفيم.»

وى همچنين دولت محمود احمدى‌نژاد را به پيگيرى يك «سياست خارجى غلط و ماجراجويانه» متهم كرده است كه در نتيجه آن «كشور در آستانه بحران‌هايى قرار گرفته است كه بيشترين خسارت آن را قشرهاى محروم خواهند پرداخت.»

«خشونت چاره‌ساز نيست»

مير حسين موسوى در بخش ديگرى از بيانيه خود با اشاره به شركت «گسترده» معترضان به نتايج انتخابات در تظاهرات روز قدس و بى نتيجه بودن اعمال خشونت عليه تظاهركنندگان، گفته است: «از قضا آنها كه از رخدادهاى قدس امسال احساس شكست ‌مى‌كردند بيشترين بهره را از آن بردند. آنها به واضح‌ترين شكل دريافتند كه سه ماه خشونت بى‌سابقه كمترين اثرى در حضور مردم به جاى نگذاشته، بلكه آن را فراگيرتر كرده است.»

در آخرين جمعه ماه رمضان كه از سوى آيت الله خمينى، بنيانگذار جمهورى اسلامى، به عنوان «روز قدس» نامگذارى شده‌است، همزمان با برگزارى تظاهرات «ضد اسراييلى»، شمار زيادى از معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى نيز در تهران و چند شهر ديگر به خيابان‌ها آمده و اعتراض‌هاى خود نسبت به تقلب در انتخابات را پى گرفتند.

پيشتر رهبر جمهورى اسلامى و سپاه پاسداران نسبت به برگزارى هرگونه تجمع اعتراض آميز در روز قدس به مخالفان هشدار داده بودند.

آقاى موسوى با اشاره به حضور خود در مراسم «روز قدس» گفت: «اينجانب آخرين جمعه از رمضان امسال را در ميان كسانى حاضر شدم كه جمعى از آنان با مشت‌هاى گره كرده به پيشوازم آمده بودند و برايم آرزوى مرگ داشتند. در مسير پرهياهويى كه بايكديگر همراه شده بوديم سيمايشان را مرور مى‌كردم و مى‌ديدم‌ كه آن چهره‌ها را دوست دارم. و مى ديدم پيروزى ما آن چيزى نيست كه در آن كسى شكست بخورد. همه بايد با هم كامياب شويم، اگرچه برخى مژده اين كاميابى را ديرتر درك كنند.»

وی به طور تلویحی به احتمال برگزارى تظاهرات معترضان به نتايج انتخابات، در روز ۲۲ بهمن، سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى، اشاره کرده و نوشته است: «اگر فرصت روز قدس نبود چه بسا تا چند ماه ديگر كه ميقات بهمن فرا برسد، آنان بى‌نتيجه و پرخطا بودن سياست‌هاى خود را ملاقات نمى‌كردند و زمانى با هزينه‌هاى سنگين عملكرد خود روبرو مى‌شدند كه براى چاره‌ كردن بسيار دير بود. »

آقاى موسوى هدف خود را «اجراى بدون تنازل قانون اساسى و بازگشت جمهورى اسلامى به اصالت اخلاقى نخستينش» اعلام كرده و افزوده است: «ما جمهورى اسلامى نه يك كلمه كم نه يك كلمه زياد را مى‌خواهيم، و آنانى را ساختار شكن و هرج‌ و مرج‌ طلب مى‌شناسيم كه با بهانه و بى‌بهانه از موازين اسلامى عدول مى‌كنند و بنا بر اميال شخصى به تعطيل اصول قانون اساسى دست مى‌زنند.»
XS
SM
MD
LG