لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

تذکر وزارت ارشاد به چهار روزنامه در ارتباط با تظاهرات حامیان دولت


نمایی از تظاهرات حامیان دولت در تهران
نمایی از تظاهرات حامیان دولت در تهران
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چند روزنامه اصلاح‌طلب به دلیل «نوع پوشش» تظاهرات روز جمعه حامیان دولت در ایران اخطار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاونت امور مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به روزنامه‌های «اندیشه نو»، «جهان اقتصاد»،«اعتماد» و «مردم‌سالاری» به دلیل «نوع پوشش خبرتظاهرات روز جمعه حامیان دولت» تذکر داده است.

در این بیانیه روزنامه‌های «اندیشه نو» و «جهان اقتصاد» به «سانسور کامل» خبر این تظاهرات و روزنامه‌های «اعتماد» و «مردم‌سالاری» نیز به «تحریف تصویری حرکت مردم» متهم شده‌اند.

به دنبال پخش تصاویری از پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، حامیان دولت با حملات شدید خود به رهبران معترضان به نتایج انتخابات در ایران، آنها را به «هتک حرمت» بنیانگذار جمهوری اسلامی متهم کرده و تظاهراتی را در روز جمعه سازماندهی کرده بودند.

در حالی که سایت‌های اینترنتی نزدیک به حامیان جنبش سبز در ایران از استقبال سرد مردم از این تظاهرات خبر داده‌ بودند، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دولتی ایران ادعا کرده‌اند، «میلیون‌ها نفر در راهپیمایی‌های روز جمعه شرکت کردند».

روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» در شماره روز شنبه خود، خبر برگزاری این تظاهرات را در صفحه دوم خود و به نقل از «خبرگزاری فارس، خبرگزاری حامی دولت» پوشش داده و تصویری از یکی از تظاهرکنندگان را نیز در کنار این خبر منتشر کرده بود.

روزنامه «مردم سالاری» نیز که به دلیل «تحریف تصویری» تظاهرات روز جمعه از وزارت ارشاد محمود احمدی‌نژاد تذکر گرفته است، در بخش خبرهای کوتاه شماره روز شنبه خود به برگزاری این تظاهرات اشاره کرده بود.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در بیانیه خود همچنین «رسانه‌های ضد ایرانی غرب» را متهم کرده است که خبر برگزاری «راهپیمایی میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان ایران در تهران و شهرستان‌ها در حمایت از نظام اسلامی و محکومیت عملکرد فتنه‌گران را مطلقاً سانسور کردند، تا افکار عمومی جهان از پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی بی‌اطلاع بمانند».

تظاهرات حامیان دولت در حالی روز جمعه برگزار شد، که تلاش‌ رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران برای دریافت مجوز برگزاری راهپیمایی در محکومیت «اهانت »به عکس آیت الله خمینی و «نمایش تلویزیونی» آن تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

رهبران معترضان و نیز مسئولان دفتر نشر آثار آیت‌الله خمینی نمایش تصاویر پاره کردن عکس رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران از تلویزیون دولتی این کشور را «مشکوک» توصیف کرده‌اند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با پخش مکرر این تصاویر آن را به دانشجویان معترض به نتایج انتخابات نسبت داده است که به مناسبت روز دانشجوتظاهرات می‌کردند.

پخش این تصاویر از تلویزیون ایران در حالی صورت گرفته است که رسانه‌های حامی دولت از جمله تلویزیون جمهوری اسلامی هیچ اشاره‌ای به صحنه پاره کردن تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای در تظاهرات پیشین معترضان به نتایج انتخابات نکرده‌ بودند.
XS
SM
MD
LG