لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

دادستان تهران: پرونده متهمان به «پاره کردن عکس آیت الله خمینی» دادگاه مى‌رود


عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران و جانشین سعید مرتضوی
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران و جانشین سعید مرتضوی
در حالى که دادستان تهران از ارسال پرونده متهمان «پاره کردن عکس آیت الله خمینی»به دادگاه خبر داده است، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى نمایش این اقدام در تلویزیون ایران را «حرکتى برنامه‌ریزى شده» براى سرکوب جنبش معترضان خوانده است.

عباس جعفرى دولت‌آبادى، دادستان عمومى و انقلاب تهران روز جمعه با اشاره به آنچه که در رسانه‌هاى حامى دولت در ایران از آن با عنوان «هتاکى» آیت‌الله خمینى نام برده مى‌شود، به خبرگزارى جمهورى اسلامى گفته است: هفته آینده پرونده تعدادى از این متهمان به دادگاه ارسال مى‌شود.

وى همچنین گفته است :« تحقیقات در مورد افراد و جریانى که در تجمعات ضد انقلابى ۱۶ آذر و پس از آن، به آرمان‌هاى انقلاب اسلامى و امام راحل اهانت کردند، به سرعت ادامه دارد».

پیشتر مقام‌هاى قضایى ایران از بازداشت عده‌اى در ارتباط با «پاره کردن عکس» آیت‌الله خمینى در روز دانشجو خبر داده بودند.

همچنین برخى گزارش‌ها حاکى از آن است، که شمارى از دانشجویان بازداشت شده در روزهاى اخیر براى اعتراف به پاره کردن عکس اولین رهبر جمهورى اسلامى به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در روزهاى گذشته و پس از آن که تلویزیون دولتى ایران چندین بار تصاویرى از پاره کردن عکس آیت الله خمینى را نشان داد، جنجال گسترده‌اى بر سر آنچه «اهانت به بنیانگذار جمهورى اسلامى» خوانده مى‌شود، در ایران به راه افتاده است.

به دنبال این رویداد حامیان دولت در رسانه‌هاى خود حملات گسترده‌اى را به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورىبه راه انداخته و آنها را به «اهانت به آیت الله خمینى» متهم کرده‌اند.

این در حالى است که مهدى کروبى، میر حسین موسوى، برخى از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان، محمد خاتمى، رییس جمهور پیشین ایران و همچنین دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خمینى، پاره کردن عکس رهبر پیشین ایران و نمایش تلویزیونى آن را «اقدامى مشکوک» دانستند.

مخالفان دولت مى‌گویند، هدف رسانه‌هاى دولتى از دامن زدن به این بحران، انحراف افکار عمومى از اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهورى است که همچنان ادامه دارد.

در همین راستا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى، به عنوان یکى از گروه‌هاى مهم اصلاح‌طلب که شمارى از اعضاى برجسته آن در جریان رویدادهاى پس از انتخابات بازداشت و محاکمه شده‌اند، با انتشار بیانیه‌اى، نمایش پاره کردن عکس آیت‌الله خمینى را «حرکتى از پیش طراحى شده» به منظور سرکوب بیشتر جنبش معترضان به نتایج انتخابات دانسته است.

در بخشى از این بیانیه آمده است: «در عین حال شواهد و قرائن زیادى وجود دارد که نشان مى‌دهد جریان حاکم، حتى اگر خود در این صحنه آرایى دخالت نداشته باشد، آن را فرصتى مغتنم یافته است تا با راه انداختن هجوم تبلیغاتى سیاسى سازمان‌ یافته، شاید از بحران‌ها و مشکلاتى که در آن گرفتار آمده رهایى یابد».

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى همچنین از درخواست مهدى کروبى، میرحسین موسوى و مجمع روحانیون مبارز براى دریافت مجوز برگزارى یک راهپیمایى در اعتراض به «نمایش پاره کرده تصویر آیت‌الله خمینى از سیماى جمهورى اسلامى» حمایت کرده است.

در حالى که روز جمعه و همزمان با برگزارى نماز جمعه در تهران و سایر شهرهاى ایران، شمارى از حامیان دولت در تظاهراتى که از سوى مقام‌هاى دولتى سازماندهى شده بودند، شرکت کردند، میرحسین موسوى، از نامزدهاى معترض به نتایج انتخابات در ایران اعلام کرده است، اصلاح‌طلبان همچنان منتظر پاسخ رسمى مقامات دولتى براى برگزارى یک راهپیمایى مستقل باقى مى‌مانند.

مهدى کروبى و میرحسین موسوى صبح روز چهارشنبه درخواست مشترکى را به استاندارى تهران تسلیم کرده و خواستار صدور مجوز براى برگزارى راهپیمایى در اعتراض به «هتک حرمت» آیت الله خمینى شده‌اند.

هر چند بر اساس قانون اساسى جمهورى برگزارى «راهپیمایى آرام و بدون حمل اسلحه» نیازى به مجوز ندارد، با این حال حکومت ایران تاکنون هیچ گاه با درخواست معترضان به نتایج انتخابات براى برگزارى راهپیمایى موافقت نکرده است.
XS
SM
MD
LG