لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

درخواست دانشجویان از مردم و رهبران مخالفان براى شرکت در مراسم ۱۶ آذر


نمایی از دانشگاه تهران که از ماه های گذشته به محل زد و خورد دانشجویان با نیروهای امنیتی تبدیل شده است.
نمایی از دانشگاه تهران که از ماه های گذشته به محل زد و خورد دانشجویان با نیروهای امنیتی تبدیل شده است.
در آستانه روز ۱۶ آذر معترضان در ایران با رفتن به پشت بام ها شعار «الله اکبر» سر دادند و چندین تشکل دانشجویى نیز از مردم و رهبران مخالف نتایج انتخابات ریاست جمهورى خواسته‌اند، با شرکت در مراسم روز دانشجو به «مبارزه خود با دولت کودتا» ادامه دهند.

گزارش ها و ویدئوهای منتشره حاکی است که صدها تن از مردم تهران یکشنبه شب و در حالی که باران می بارید با رفتن به پشت بام ها شعار «الله اکبر» سر دادند.

از ماه های گذشته و پس از اوج گرفتن اعتراض های انتخاباتی در ایران، رفتن به پشت بام ها و سر دادن شعار «الله اکبر» و «مرگ بر دیکتاتور» به یک حرکت ثابت از سوی مخالفان دولت محمود احمدی نژاد تبدیل شده است.

در همین حال، به گزارش سایت‌هاى خبرى حامیان «جنبش سبز» در ایران، چندین تشکل دانشجویى در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، با انتشار بیانیه‌هاى جداگانه‌اى خواستار مشارکت گسترده مردم و رهبران جنبش سبز در مراسم این روز شدند.

سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت، در بیانیه خود با اشاره به تاریخ مبارزات دانشجویى در ایران گفته است: «امروز در آستانه روز دانشجو شباهت‌هاى بسیارى را مى‌توان با رویداد تاریخى ۱۶ آذر ۱۳۳۲ یافت که نشان از بازتولید ساختار استبدادى و فضاى پلیسى در جامعه ایران دارد.»

به گفته این تشکل دانشجویی، «نمایش انتخاباتى ۲۲ خرداد گرچه توانست زمام اداره وزراتخانه‌ها و ادارات دولتى را به دست مطرودان مردم بدهد، ولى خیابان‌هاى شهر را به تسخیر مردمى درآورد که مصرانه آراى سبز خود را از حاکمان مطالبه مى‌کنند.»

روز ۱۶ آذر در ایران به عنوان روز دانشجو نامگذارى شده است که یادآور کشته شدن سه دانشجوى دانشگاه تهران در حمله نیروهاى امنیتى حکومت پیشین ایران در سال ۱۳۳۲ و چند ماه پس از کودتاى ۲۸ مرداد است.

حامیان «جنبش سبز» و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران از مدت‌ها پیش خود را براى ادامه اعتراض‌ها به نتایج این انتخابات و همچنین سرکوب های چند ماه گذشته آماده کرده‌اند.

این در حالى است که مقام‌هاى امنیتى جمهورى اسلامى ایران در روزهاى گذشته بارها نسبت به برگزارى هر گونه تجمعى در این روز هشدار داده و نیروى انتظامى جمهورى اسلامى هم گفته است که با هر گونه «تجمع غیرقانونى» برخورد خواهد کرد.

با این حال ادوار تحکیم وحدت، به عنوان یکى از عمده‌ترین تشکل‌هاى دانشجویى در ایران، در بیانیه خود با اشاره به این هشدارها آورده است: «تلاش‌هاى حاکمیت براى بازگرداندن مردم به خانه‌هایشان و ایجاد اعتماد عمومى در مسیر بى ثمرى افتاده است که تنها بر شکاف دولت- ملت مى‌افزاید، چرا که بسته شدن فضاى سیاسى، بار گران مبارزه سیاسى را به دوش جریانى مى اندازد که ماهیتاً نمى‌تواند مصالحه‌جو باشد و اقدامات استبداد، جامعه را به پایان مسیر امید به اصلاح طلبى در ساختار موجود سوق مى‌دهد و عجبا که حاکمان همچنان بر این طبل تو خالى مى‌کوبند»!

سازمان دانش آموختگان ایران همچنین تاکید کرده است که برخوردهاى امنیتى با فعالان دانشجویى «الزاماً به کنترل دانشجویان منجر نخواهد شد و تنها باعث خواهد شد که حرکت جنبش دانشجویى شتاب بیشترى بگیرد.»

این تشکل دانشجویى اصلاح طلب با این حال از فعالان دانشجویى خواسته است، «از افتادن در دام خشونت طلبان پرهیز نموده و اجازه ندهند تا براى موجه جلوه دادن برخورد با دانشجویان بهانه‌اى به دست کودتاچیان بیافتد.»

روز یکشنبه همچنین انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه پلى تکنیک، امیر کبیر، با انتشار بیانیه‌اى به مناسبت روز دانشجو در ایران از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران خواسته است، در تظاهرات این روز شرکت کرده و «دانشجویان را تنها نگذارند.»

انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با اشاره به نقش میرحسین موسوى و مهدى کروبى در رهبرى معترضان به نتایج انتخابات مى‌افزاید: «با توجه به موقعیت حساس کنونى و احساس خطر و عزم این دو بزرگ و سایر رهبران جنبش مردمى ایران، ما به نمایندگى از دانشجویان مصرانه از موسوى و کروبى مى خواهیم که در بزرگداشت روز دانشجو شرکت نمایند و دانشجویان را در برنامه هایشان تنها نگذارند. بى‌تردید پاسخ میرحسین موسوى و کروبى به دعوت دانشجویان از شجاعانه‌ترین و اثرگذارترین اقدامات در روند مبارزات یکصد ساله ملت ایران در راه آزادى و حاکمیت ملت خواهد بود.»

در این بیانیه با تاکید بر این که «سرکوب جنبش دانشجویى در ایران امکان پذیر نیست»، به سیر تحولات پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران پرداخته شده و حضور مردم و دانشجویان در منابست‌هایى مانند روز قدس و سیزده آبان نشانه «هشیارى آنها در این بزنگاه تاریخى» توصیف شده است.

بیانیه های تشکل های مختلف دانشجویی

در همین حال یک تشکل دانشجویى دیگر با عنوان «دانشجویان سبز دانشگاه‌هاى ایران» نیز با انتشار اطلاعیه‌اى ضمن نام بردن از دانشگاه‌‌هاى محل برگزارى مراسم این روز، اعلام کرده است، «در راستاى تمرکز زدایى از نیروهاى مزدور و سرکوبگر و جلوگیرى از تجمیع نیروهاى مدافع دیکتاتورى» این مراسم به طور همزمان در دانشگاه‌هاى تهران، صنعتى شریف، صنعتى امیرکبیر، آزاد واحد پونک،‌ علامه طباطبایى (دانشکده علوم اجتماعى) و دانشگاه خواجه نصیر( دانشکده برق) برگزار خواهد شد.

دانشجویان سبز ایران با اعلام این که «دانشگاه‌هاى ذکر شده از ساعت سه بعد از ظهر میزبان مردم» خواهند بود، خواستار حضور میر حسین موسوی، محمد خاتمى و مهدى کروبى، در مراسم این روز شده اند.

این گروه دانشجویى در بیانیه خود همچنین با اشاره به نقش شهرهایى مانند تبریز در نهضت مشروطه ایران، از ایرانیان ساکن سایر شهرهاى کشور خواسته شده است، به یارى مردم تهران که «تحت شدید ترین فشارهاى نیروهاى ضد مردمى و حامى استبدادند» بشتابند.

علاوه بر تشکل‌هاى دانشجویى مورد اشاره چندین گروه دانشجویى دیگر مانند «دانشجویان سبز دانشگاه تربیت معلم»، دانشجویان دانشگاه مازندران، انجمن دانشجویان دموکراسى خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکى تهران و «دانشجویان و دانش‌ آموختگان لیبرال دانشگاه‌هاى ایران» در روز یکشنبه و در آستانه ۱۶ آذر با انتشار بیانیه‌هاى جداگانه‌اى از مردم ایران خواسته‌اند، در تظاهرات این روز شرکت کنند.

یکى از مهم‌ترین خواسته‌هاى تشکل‌هاى دانشجویى از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران تاکید بر لزوم «ادامه مبارزه مسالمت آمیز و هشدار نسبت به افتادن در دام خشونت‌گرایان» عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG