لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۱

ایران ۲۰ میلیون دلار براى «افشای نقض حقوق بشر در آمریکا و بریتانیا» اختصاص داد


۲۰ میلیون دلار اختصاص داده شده به این طرح قرار است از محل حساب ذخیره ارزى برداشت شود.
۲۰ میلیون دلار اختصاص داده شده به این طرح قرار است از محل حساب ذخیره ارزى برداشت شود.
مجلس شوراى اسلامى ایران ۲۰ میلیون دلار براى «افشاى موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا و بریتانیا» و نیز کمک به گروه‌ها و جریان‌هاى مخالف این دو کشور در جهان اختصاص داده است.

نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در جلسه علنى روز یکشنبه خود به کلیات طرح موسوم به «افشاى نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس در جهان امروز» راى دادند.

۲۰ میلیون دلار اختصاص داده شده به این طرح قرار است از محل حساب ذخیره ارزى برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری های ایران، این بودجه صرف «مقابله با توطئه‌ها و محدود سازى‌هاى ناعادلانه آمریکا و انگلیس علیه ایران و آگاه سازى جامعه جهانى از موارد عدیده نقض حقوق بشر توسط این دو کشور و حمایت از جریان‌هاى مترقى که در برابر اقدامات غیر قانونى دولت‌هاى آمریکا و انگلیس در جهان ایستاده‌اند» خواهد شد.

هر چند نام «جریان‌هاى مترقى» که قرار است در چارچوب این طرح مورد حمایت قرار گیرند، اعلام نشده است، اما جمهورى اسلامى ایران سازمان‌هاى مسلحی مانند حزب الله لبنان و حماس را با عنوان «گروه‌هاى مقاومت» مورد حمایت قرار می دهد.

طرح مورد اشاره چند ماه پیش و در اوج اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه توسط شمارى از نمایندگان اصولگراى مجلس شوراى اسلامى ارایه شده بود.

به دنبال گسترش اعتراض‌هاى مردمى به نتایج انتخابات، برخى از مقام‌هاى عالى‌رتبه ایرانى از جمله آیت‌الله على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى، کشورهاى غربى و به ویژه آمریکا و بریتانیا را به دخالت در امور داخلى ایران و حمایت از معترضان متهم کرده‌ بودند.

این در حالى است که علاوه بر کشورهاى غربى، سازمان‌هاى بین‌المللى مانند عفو بین‌الملل نیز بارها تهران را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرده‌اند.

به تازگى نیز مجمع عمومى سازمان ملل متحد، ایران را به سبب سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى محکوم کرده است.

با این حال مقام های ایران اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده و کشورهاى غربى را متقابلاً به نقض حقوق بشر در مناطقى مانند عراق و افغانستان متهم مى‌کند.

نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در طرح تازه خود همچنین وزارت امور خارجه را موظف کرده‌اند، هر سال گزارشى در باره موارد«نقض حقوق بشر در آمریکا و انگلیس» تهیه و آن را در روز سیزدهم آبان ماه و همزمان با سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران منتشر کند.

به نظر مى‌رسد، این اقدام نیز واکنشى به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در باره وضعیت حقوق بشر در ایران است.

تعیین ۲۰ میلیون دلار بودجه براى «مقابله با توطئه‌هاى آمریکا و بریتانیا» توسط مجلس شوراى اسلامى در حالى صورت گرفته است که چندى پیش مجلس سناى آمریکا ۵۰ میلیون دلار براى مقابله با سانسور شبکه‌هاى خبرى و شبکه‌هاى اجتماعى اینترنتى در ایران اختصاص داده بود.

مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى این کشور محدودیت‌هاى گسترده‌اى براى رسانه‌هاى مستقل و نیز شبکه اینترنت ایجاد کرده بودند.

در سال ۱۳۸۶ نیز دولت وقت آمریکا یک بودجه ۷۵ میلیون دلارى براى «حمایت و پیشبرد دموکراسى در ایران» اختصاص داده بود.

ایران هدف از اختصاص این بودجه را براندازى نظام جمهورى اسلامى خوانده و یک بودجه یک و نیم میلیون دلاری به منظور «کشف و خنثى کردن توطئه‌ها و دخالت‌هاى دولت آمریکا در امور ایران» در نظر گرفته بود.

بر اساس مصوبه تازه مجلس شوراى اسلامى قرار است کارگروهى با مسئولیت وزارت اطلاعات به منظور تصمیم‌ گرفتن در باره نحوه هزینه کردن بودجه ۲۰ میلیون دلارى مقابله با آمریکا و بریتانیا تشکیل شود.

در این کارگروه نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناروى ارتباطات، سپاه پاسداران، سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامى و همچنین یکى از اعضاى کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس نیز حضور خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG