لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

محکومیت زیدآبادی به شش سال حبس و تبعید در گناباد


احمد زید آبادی در دادگاه «متهمان کودتای مخملی»
احمد زید آبادی در دادگاه «متهمان کودتای مخملی»
احمد زيدآبادی، روزنامه نگار و دبيرکل ادوار تحکيم وحدت، پس از تحمل بیش از پنج ماه بازداشت از سوی دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعید در گناباد و همچنین محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران، احمد زیدآبادی که پس از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شد، روز دوشنبه از زندان به دادگاه منتقل و این حکم به وی ابلاغ شده است.

یکی از نزدیکان احمد زیدآبادی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با «رادیو فردا» ضمن تایید این خبر اعلام کرد، میزان وثيقه در نظر گرفته شده برای آزادی موقت آقای زید‌آبادی نیز از ۲۵۰ ميليون تومان به ۵۰۰ ميليون تومان افزایش یافته است.

وکلای احمد زیدآبادی هم‌اکنون امیدوارند با تامین وثیقه جدید بتوانند او را از زندان آزاد کنند.

هر چند مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی روز دوازدهم مهر ماه، وثیقه ۲۵۰ ميليون تومانی برای آزادی احمد زیدآبادی تعیین کرده و خانواده او نیز این وثیقه را در اختیار دادگاه قرار داده بودند، با این حال دادستان تهران مانع از آزادی این روزنامه‌نگار منتقد حاکمیت شده بود.

احمد زیدآبادی از جمله دهها چهره سیاسی و مطبوعاتی است که در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران بازداشت شد و بیش از پنج ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی سپری کرده است.

در ماه‌های گذشته اخبار و گزارش‌های متعددی از بدرفتاری ماموران و بازجویان با احمد زیدآبادی منتشر شد و چند سازمان بین‌المللی طرفدار حقوق بشر نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند، وی را آزاد کند.

پیشتر نیز محمد صادقی، عضو شورای مرکزی و شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت به «رادیو فردا» گفته بود که آقای زیدآبادی «تحت شکنجه و فشار شدید قرار دارد تا در جلسه دادگاه، به خاطر نشر مقاله‌ای انتقادآمیز نسبت به رهبر جمهوری اسلامی، که در آن آیت‌الله خامنه ای را با عنوان «معظم» مورد خطاب قرار نداده، علناً، عذرخواهی کند.»

احمد زیدآبادی در اواسط مرداد ماه همراه با جمعی دیگر از چهره‌های سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده در دادگاه انقلاب به اتهام تلاش برای «انجام کودتای مخملی در ایران» محاکمه شده بود.

در چند روز گذشته احکام چند تن دیگر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران صادر شده است که از آن جمله می‌توان به محمد عطریان‌فر و محمدعلی ابطحی اشاره کرد که به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG