لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

«رئیس جدید دانشگاه آزاد هفته آینده انتخاب می‌شود»


عبدالله جاسبی، رئیس کنونی دانشگاه آزاد در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی
عبدالله جاسبی، رئیس کنونی دانشگاه آزاد در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی
در حالی که همزمان با اوجگیرى اختلاف‌ها بر سر دانشگاه آزاد، گزارش‌هایی در باره حضور میرحسین موسوی در جلسه هیئت موسس این دانشگاه به ریاست هاشمی‌رفسنجانی منتشر شده بود، یکی از اعضای هیات امنای منصوب دولت برای دانشگاه آزاد از انتخاب رئیس جدید دانشگاه در روز دوشنبه هفته آینده خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر نسرین سلطان‌‌خواه، یکی از کسانی که چندی پیش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد به عنوان اعضای هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد معرفی شده بود، روز سه‌شنبه گفته است، این هیئت اوایل هفته آینده رئیس جدید دانشگاه آزاد را معرفی می‌کند.

در اوایل خرداد ماه سال جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، با استناد به اساسنامه تازه‌ای که این شورا برای دانشگاه آزاد تهیه کرده بود، پنج نفر را به عنوان اعضای جدید هیئت امنای این دانشگاه معرفی کرد.

شهاب‌الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نسرین سلطان‌خواه، معاون علمی و فناوری محمود احمدی‌نژاد، محمدحسن شجاعی‌فرد، رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، فرهاد دانشجو، رئیس پیشین دانشگاه تربیت مدرس و فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران پنج چهره اصولگرای هستند که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد معرفی شده اند.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با تصویب قانونی عملاً اساسنامه جدید دانشگاه آزاد را که این افراد با استناد به آن انتخاب شده‌اند، باطل اعلام کرده و رای به ادامه فعالیت این دانشگاه بر اساس اساسنامه پیشین آن داد.

در حالی که به گفته نسرین سلطان‌خواه، مبنای عمل هیئت امنای جدید منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه آزاد، اساسنامه جدید این دانشگاه است، اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد هفته گذشته به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تشکیل جلسه داده و از جمله در باره اصلاح اساسنامه پیشین این دانشگاه تبادل نظر کرده‌اند.

همچنین یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد بوده است که با مخالفت دولت و حامیان آن روبه‌رو شده است. با این حال در گزارش‌های منتشر شده در باره جلسه هیئت موسس دانشگاه آزاد به ریاست هاشمی‌رفسنجانی هیچ اشاره‌ای به تصمیم‌های اتخاذ شده در این جلسه در باره موضوعات مورد اختلاف با دولت از جمله اساسنامه و وقف اموال دانشگاه نشده است.

از سوى دیگر برخى از رسانه‌هاى حامى دولت از جمله روزنامه «کیهان» روز دوشنبه از حضور میرحسین موسوى، یکى از نامزدهاى معترض به نتایج انتخابات و از رهبران مخالفان دولت در جلسه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد خبر داده و از حمایت رفسنجانی از حضور وی در این جلسه به شدت انتقاد کرده بودند.

میرحسین موسوى یکى از ۹ عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد بود، با این حال در اساسنامه‌اى که شوراى عالى انقلاب فرهنگى به ریاست محمود احمدى‌نژاد در اوایل سال جارى خورشیدى براى این دانشگاه ابلاغ کرده بود، نامى از نخست‌وزیر پیشین ایران به چشم نمى‌خورد.

مطابق این اساسنامه که با مخالفت هیئت مؤسس اولیه دانشگاه آزاد روبه‌رو شده بود، ترکیب هیئت امناى دانشگاه از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، وزارت علوم و دفتر نمایندگى رهبر جمهورى اسلامى در دانشگاه‌ها تعیین مى‌شود.

این اساسنامه همچنین با محدود ساختن دوره ریاست دانشگاه آزاد به چهار سال، زمینه را براى برکنارى عبدالله جاسبى، رئیس کنونى این دانشگاه فراهم مى‌کرد.

اما مصوبه مجلس درباره اساسنامه دانشگاه آزاد عملاً جناح محمود احمدى‌نژاد را که به گفته بسیارى به دنبال تسلط بر دانشگاه آزاد بوده است محدود کرد، اقدامى که واکنش تند این جناح را در پى داشته است.

از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، میان دولت وی و دانشگاه آزاد اختلاف‌هایی وجود داشت که پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته این اختلاف‌ها به اوج خود رسیده است.

حامیان دولت از جمله مدیران دانشگاه آزاد را به حمایت از میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG