لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

«دولت ایران خبرنگاران خارجی را تهدید می‌کند»


ایران رسانه های خارجی را به تحریک تظاهرکنندگان متهم می کند. (عکس از: شادی)
ایران رسانه های خارجی را به تحریک تظاهرکنندگان متهم می کند. (عکس از: شادی)
دولت ایران خبرنگاران و رسانه‌های خارجی را به تحریک ناآرامی‌ها در این کشور متهم کرده است.

هفته نامه آلمانی اشپیگل در گزارشی در سایت اینترنتی خود به این موضوع پرداخته و نوشته است، رژیم حاکم بر ایران خبرنگاران خارجی را هدف حملات خود قرار داده و آنها را آشکارا به عنوان «دشمن» معرفی می‌کند.

در این گزارش آمده است، هر چند دولت ایران رسانه‌های خارجی را به تحریک ناآرامی‌ها متهم می‌کند، اما در عین حال وزارت امور خارجه ایران ادعا کرده است، حضور «صدها خبرنگار خارجی در ایران» در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نشانه «شفافیت بالای روند این انتخابات» است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین «برخی کشورها» را متهم کرده است که با «واکنش نسنجیده، شتابزده و تند خود نسبت به تظاهرات غیرقانونی» به «بلندگویی برای جنبش آشوبگران» تبدیل شده‌اند.

به نوشته اشپیگل دولت ایران از رسانه‌های خارجی خواسته است به آنچه از سوی تهران به عنوان «دخالت نامربوط در امور داخلی ایران» خوانده شده است، پایان دهند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، این درحالی است که مقام‌های دولتی ایران خبررسانی رسانه‌ها را در مورد تظاهرات طرفداران میرحسین موسوی به شدت محدود کرده‌اند.

خبرنگاران دو شبکه مهم تلویزیونی آلمان نیز با این محدودیت‌ها روبرو شده‌اند. روز سه‌شنبه وزارت فرهنگ (و ارشاد اسلامی) ایران به خبرنگاران خارجی اعلام کرده است که اجازه ندارند در باره «تظاهرات غیرقانونی» مخالفان گزارش دهند.

اشپیگل با اشاره به تهدید سایت‌های اینترنتی از سوی سپاه پاسداران می‌نویسد، خشم رهبران ایران متوجه دست‌اندرکاران سایت‌های اینترنتی مخالف دولت نیز شده است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به استفاده گسترده مخالفان احمدی‌نژاد از شبکه‌های اجتماعی مانند «فیس‌بوک» و «توئیتر» آمده است، گردانندگان توئیتر می‌گویند، سیستم پیام کوتاه آنها به یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطی در ایران تبدیل شده است.
XS
SM
MD
LG