لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

«احتمال ابتلای بیش از ۲۰ میلیون ایرانی به آنفلوآنزای نوع آ»


یک عضو کمیته کشورى مقابله با آنفلوآنزا در ایران، با اشاره به در پیش بودن موج تازه‌اى از گسترش آنفلوآنزاى خوکى و احتمال ابتلاى حدود یک سوم جمعیت ایران به این بیمارى از اعلام آماده باش بیمارستان‌ها و ورزشگاه‌ها براى پذیرش بیماران خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى ایلنا محمد سروش، عضو کمیته کشورى مقابله با آنفلوآنزا روز سه‌شنبه با بیان این که موج قبلى آنفلوآنزاى خوکى در ایران عمدتاً افراد پنج تا هفت ساله و نیز ۴۰ ساله‌ها را درگیر کرده بود، اعلام کرد، موج تازه این بیمارى که به زودى آغاز مى‌شود، بیشتر افراد سالخورده‌ را تحت تاثیر قرار مى‌دهد و در پیش بودن مناسبت‌هاى مذهبى همچون عید قربان، عید غدیر و محرم نیز بر میزان گسترش این بیمارى مى‌افزاید.

پیشتر نیز مرضیه وحید دستجردى وزیر بهداشت ایران با هشدار نسبت به آغاز موج دوم بیمارى آنفلوآنزاى خوکى در دو ماه آینده خواستار آمادگى تمام مراکز درمانى شده بود.

نخستین مورد ابتلا به آنفلونزاى خوکى در ایران در خرداد ماه سال جارى مشاهده شده بود و در ابتدا بیشتر مبتلایان کسانى بودند که از سفر حج به کشور بازگشته بودند.

در این میان بر اساس آخرین گزارش‌هاى منتشر شده توسط وزارت بهداشت ایران شمار مبتلایان به بیمارى آنفلوآنزاى خوکى در کشور به بیش از ۳۲۰۰ نفر رسیده و تاکنون بیش از یکصد نفر بر اثر ابتلا به این بیمارى جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالى است که منابع غیر رسمى شمار مبتلایان به این بیمارى و نیز مرگ و میر ناشى از آن را در ایران به مراتب بالاتر از آمار و ارقام رسمى اعلام شده از سوى منابع دولتى مى‌دانند.

آقاى محمد سروش در باره گسترش این بیمارى در ایران گفته است: «یک سوم از جمعیت ایران مى‌تواند به راحتى به این ویروس مبتلا شود که البته ۹۸ درصد افراد خود به خود و تحت درمان مناسب بهبود مى‌یابند و دو درصد مابقى که زنان باردار و افراد مسن هستند در معرض خطر قرار دارند».

در حالی این مقام بهداشتی از «درمان خود به خود» بیشتر مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی سخن گفته است، که در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشته است، بیشتر کسانی که بر اثر این بیماری جان باخته‌اند، کسانی بودند که دست به خوددرمانی زده بودند.

پیشتر وزیر بهداشت ایران نیز با بیان این که نمى‌توان مانع گسترش آنفلوآنزاى خوکى شد، اظهار داشته بود، در صورت گسترش این بیمارى «کادر پزشکى تنها کارى که انجام مى‌دهند نکات لازم را به بیمار گوشزد مى‌کنند تا بیمار بهبودى کامل را به دست آورد».

به گفته محمد سروش ویروس آنفلوآنزاى خوکى هم‌اکنون در تهران «در حال گردش است که در موج قبلى در سطح دانش‌آموزان و دانشجویان نمایان شد و جمعیت زیادى را گرفتار و بعضى مدارس و کلاس‌ها تعطیل شد».

این در حالى است که مقام‌هاى بهداشتى ایران تاکنون تنها براى حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از جمعیت هفتاد میلیونى کشور واکسن سفارش داده‌اند که این واکسن‌ها نیز زودتر از یک ماه دیگر به ایران نخواهد رسید.

عضو کمیته کشورى مقابله با آنفلوآنزا در باره تدابیر اتخاذ شده براى مقابله با شیوع این بیمارى گفته است:« اعلام کرده‌ایم که در بیمارستان‌ها ۵۰ تخت به صورت آماده‌باش و در شهرستان‌هاى کوچک ۲۰ تخت فراهم شود، اتاق ایزوله ایجاد شده و بخش آى‌سى‌یو آمادگى کامل براى پذیرش را داشته باشد. در صورت لزوم و با افزایش همه‌گیرى دستور داده‌ایم استادیوم‌هاى ورزشى نیز آماده باشند و همچنین از سازمان بهداشت جهانى درخواست ایجاد بیمارستان صحرایى کرده‌ایم، چون ممکن است مجبور به پذیرش بیماران در این بیمارستان‌ها شویم».

آقاى سروش همچنین با اشاره به مرگ و میر نسبتاً بالاى ناشى از آنفلوآنزاى خوکى در ایران گفته است، به دلیل پیش رو بودن فصل سرما و نیز مراسم مذهبى در ایران احتمال گسترش بیشتر این بیمارى و در نتیجه افزایش مرگ و میر وجود دارد.

به گفته وى ورود مسافران خارجى و به ویژه حجاج از عربستان به ایران موجب ورود انواع تازه‌اى از ویروس آنفلوآنزاى خوکى به کشور شده و مرگ و میر را باز هم افزایش خواهد داد.

علیرغم تمام هشدارهاى درباره شیوع آنفلوآنزاى خوکى در جریان مراسم حج مقام‌هاى ایرانى حدود شصت و پنج هزار نفر را به مراسم حج امسال اعزام کرده‌اند که به گفته مقام‌هاى بهداشتى در ایران احتمال ابتلاى هشتاد درصد از این افراد به آنفلوآنزاى خوکى وجود دارد.

در روزهاى اخیر انتقادهایى در برخى از رسانه‌هاى خبرى در ایران در باره بالا بودن شمار قربانیان آنفلوآنزاى خوکى در ایران و در عین حال بى‌توجهى دولت نسبت به تدارک واکسن مورد نیاز به اندازه کافى منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG