لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

وزير بهداشت ايران: نمی‌توان مانع گسترش آنفلوآنزی خوکی شد


وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران
وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران
مرضيه وحيد دستجردى، وزير بهداشت و درمان ايران، با اعلام اینکه نمى‌توان مانع گسترش آنفلوآنزاى خوكى شد، تعطيل كردن مدارس را در مواجهه با گسترش اين بيمارى ناکارآمد دانست.

وی که در جمع خبرنگاران در مشهد سخن می‌گفت، با بيان اينكه نمى‌توان از شيوع بيمارى آنفلوآنزاى خوكى، كه در رسانه‌هاى ايران از آن با عنوان آنفلوآنزاى «نوع آ» ياد مى‌شود، جلوگيرى كرد، افزود: «تقريباً ۵۵ درصد افراد مبتلا به اين بيمارى زير ۲۴ سال سن دارند».

خانم وحيد دستجردى در عین حال گفت که تنها يک درصد از كسانى كه به بيمارى آنفلوآنزاى خوكى مبتلا مى‌شوند، نياز به بسترى شدن در بيمارستان پيدا مى‌كنند.

وزیر بهداشت ایران، همچنین با اشاره به اینکه تنها در صورتی که دانش‌آموزان مبتلا به این آنفلوآنرا از حد خاصی تجاوز کنند مدارس تعطیل می‌شوند گفت که «اگر مدارس را تعطيل كنيم، دانش آموزان رها می‌شوند و در پارک‌ها و مراكز تفريحی به اين بيماری مبتلا می‌شوند».

پيشتر همزمان با انتشار گزارش‌هايى درباره شيوع گسترده آنفلوآنزاى خوكى در مدارس و تعطيلى مدارس در شهرهايى مانند، اصفهان، كاشان و جيرفت در رسانه‌هاى ايران، اعلام شده بود كه بر اساس دستور العمل وزارت بهداشت در صورتى كه دست‌كم ۱۵ درصد دانش‌آموزان به آنفلوآنزاى خوكى مبتلا شوند، مدارس تعطيل خواهند شد.

این در حالی است که نماينده سازمان جهانى بهداشت در ايران از مقام‌هاى چمهورى اسلامى خواسته بود، براى جلوگيرى از شيوع آنفلوآنزاى خوكى در كشور مدارس را تعطيل كنند، اما به نوشته ايلنا مسئولان وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و برخى از نمايندگان مجلس «براى وارد نيامدن خسارت مالى و از بين نرفتن نظم اجتماعى» با اين پيشنهاد مخالفت كرده‌اند.

گزارش‌هاى رسمى حاكى از آن است كه شمار مبتلايان به آنفلوآنزاى خوكى در ايران به حدود هزار و ۲۰۰ نفر رسيده است و تاكنون دست‌كم ۱۶ نفر بر اثر اين بيمارى جان خود را از دست داده‌اند. نخستين مورد ابتلا به بيمارى آنفلوآنزاى خوكى در ايران در تاريخ ۲۶ خرداد ماه سال جارى شناسایی شده بود.

وزیر بهداشت ايران همچنین بدون اشاره به برنامه‌های دولت برای پیشگیری از گسترش آنفلوآنزای خوکی از جمله تهيه واكسن، گفت كه «زمانى كه تعداد مبتلايان از حدى فراتر رفت، احتياجى به آزمايش و تشخيص ديگر بيماران نيست».

به گفته مرضيه وحيد دستجردى در صورت گسترش بيشتر آنفلوآنزاى خوكى در ايران، «كادر پزشكى بعد از مدتى تنها كارى كه انجام مى‌دهند، نكات لازم را به بيمار گوشزد مى‌كنند تا بيمار بهبودى كامل را به دست آورد».
XS
SM
MD
LG