لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

شمار مبتلايان به آنفولانزای خوکی در ايران به ۱۶ نفر رسيد


میزان گسترش جهانی آنفولانزی خوکی
میزان گسترش جهانی آنفولانزی خوکی
مدير برنامه آنفلوآنزای وزارت بهداشت ايران روز سه شنبه اعلام کرد که شمار مبتلايان به آنفولانزای خوکی در کشور به شانزده نفر رسيده است در حالی که وزير بهداشت ايران در همين روز تعداد مبتلايان را نه نفر اعلام کرده است.

محمود سروش مدير برنامه آنفولانزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت ايران روز سه شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است، پيشتر شمار مبتلايان به بيماری آنفلوآنزای خوکی در کشور ۹ نفر بوده که با اضافه شدن هفت نفر ديگر اين ميزان به شانزده نفر رسيده است.

بر اساس اين گزارش دوازده نفر از اين بيماران کسانی هستند که برای برگزاری مراسم حج به عربستان سعودی سفر کرده بودند.

روز سه شنبه باقری لنکرانی وزير بهداشت ايران گفته بود، شمار مبتلايان به آنفولانزای خوکی در ايران تنها نه نفر است که همه آنها در خارج از کشور به اين بيماری مبتلا شده‌اند.

به گفته مدير برنامه آنفولانزای وزارت بهداشت دوازده تن از بيماران مبتلا به آنفولانزای خوکی که در جريان سفر حج آلوده شده‌اند، شامل سه زن و يک مرد اهل کرج، دو مرد و يک زن از مشهد، يک مرد از رفسنجان، يک مرد از بابل، يک مرد از بيرجند ،يک مرد از تربت حيدريه و يک مرد از اصفهان هستند.

ساير مبتلايان هم شامل يک نوجوان ايرانی ساکن آمريکا و دو نفر از مسافران تايلند و ساکن تهران هستند.

آقای سروش از مردم خواسته است ضمن رعايت نکات و بهداشتی تا حد امکان از انجام سفر حج خودداری کنند.

وی دست اندرکاران اعزام حجاج را به بی توجهی به توصيه‌ها و تاکيد‌های بهداشتی و ايمنی وزارت بهداشت متهم کرده و خواستار آن شد که افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زير پنج سال و نيز بيماران قلبی و تنفسی و مبتلايان به آلرژی و آسم و بيماری‌های کليوی و کبدی به سفر حج اعزام نشوند.

اين در حالی است که به دليل گسترش اين بيماری در عربستان سعودی احتمال لغو مراسم حج امسال وجود دارد. به گفته مقام‌های بهداشتی ايران سازمان بهداشت جهانی قرار است، در باره برگزاری يا عدم برگزاری حج تمتع امسال تصميم‌گيری کند.

مقام‌های بهداشتی جمهوری اسلامی ايران در روز اول تير ماه سال جاری از ثبت نخستين مورد بيماری آنفولانزای خوکی در کشور خبر داده بودند. در آن زمان اعلام شد، يک نوجوان شانزده ساله ايرانی مقيم آمريکا که به همراه خانواده خود وارد ايران شده بود، به اين بيماری مبتلا شده است.

چندی پيش مقام‌های بهداشتی در ايران از آماده‌باش واحدهای درمانی مستقر در ورودی‌های هوايی، زمينی و دريايی کشور خبر داده و وزارت بهداشت نيز از شهروندان ايرانی خواسته بود از سفرهای غير ضروری به مناطق آلوده خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG