لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

«توقف فروش بنزین به ایران از سوى یک شرکت سوئیسى»


یک روزنامه آمریکایى از توقف ارسال بنزین به ایران از سوى یک شرکت سوئیسى همزمان با بالا گرفتن احتمال تشدید تحریم‌هاى بین‌المللى علیه جمهورى اسلامى خبر داده است.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال روز شنبه در سایت اینترنتى خود به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است، شرکت سوئیسى «گلینکور اینترنشنال» که یکى از بزرگترین تأمین‌کنندگان بنزین جمهورى اسلامى به شمار مى‌آمد، از دو تا سه ماه پیش صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش هر چند مقام‌هاى این شرکت از هر گونه اظهار نظر در این باره خوددارى کرده‌اند، با این حال اقدام شرکت سوییسی مى‌تواند، ایران را در تأمین بنزین مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو سازد.

ایران از سال‌ها پیش نیازمند واردات بنزین از کشورهاى دیگر است و حدود ۴۰ درصد نیاز خود به این فرآورده نفتى را از محل واردات تامین مى‌کند.

به نوشته وال‌استریت‌جورنال این وابستگى به واردات بنزین مى‌تواند، یکى از اهداف تشدید احتمالی تحریم‌هاى ایران در ارتباط با برنامه هسته‌اى این کشور باشد.

بر اساس این گزارش هر روز که مى‌گذرد، بانک‌هاى بین‌المللى در گشودن اعتبارهاى اسنادى به منظور صادرات بنزین به ایران با تردید بیشترى عمل مى‌کنند.

وال‌استریت‌جورنال مى‌افزاید، همین تردید بانک‌هاى بین‌المللى یکى از دلایل تصمیم شرکت «گلینکور اینترنشنال» براى توقف صادرات بنزین به ایران بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، توقف صادرات بنزین به ایران از سوى این شرکت سوئیسى همچنین مى‌تواند، این شرکت را براى ورود به بازار بورس یارى دهد.

چندى پیش مجلس نمایندگان آمریکا قانونى را تصویب کرده است که به موجب آن شرکت‌هایى که مبادلاتى به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش نفت و گاز با ایران دارند، از انجام فعالیت در بازار ایالات متحده آمریکا منع مى‌شوند.

انتظار مى‌رود، قانون یاد شده در اوایل سال جارى میلادى به تصویب سناى آمریکا نیز برسد.

ساموئل سیزوک، یک کارشناس مسایل خاورمیانه در این باره به وال‌استریت‌جورنال گفته است، تصمیم شرکت سوییسى «گلینکور اینترنشنال» مى‌تواند، سایر صادر کنندگان بنزین به ایران را نیز به انجام اقدام مشابه ترغیب نماید.

غول نفتى «بریتیش پترولیوم» از ماه‌ها پیش صادرات بنزین و سایر فرآورده‌هاى نفتى به ایران را متوقف کرده است، با این حال ایران نیاز خود به بنزین را از طریق عرضه‌کنندگان دیگرى مانند شرکت‌هاى چینى تأمین مى‌کند.

وال‌استریت‌جورنال در پایان افزوده است، چین خلأ موجود در بازار بنزین ایران را پر مى‌کند.
XS
SM
MD
LG