لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

«تنها ۶۰ يوزپلنگ در ايران باقی مانده است»


آریتا، یوزپلنگ ایرانی تحت حفاظت در پارک پردیسان تهران
آریتا، یوزپلنگ ایرانی تحت حفاظت در پارک پردیسان تهران
يکی از مسئولان سازمان حفاظت از محيط زيست در ایران اعلام کرد که بر اساس آخرين سرشماری‌های انجام شده تنها ۶۰ قلاده يوزپلنگ ايرانی باقی مانده و نسل اين گونه کم نظير حيوانی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

امير عبدوست، معاون امور زيستگاه‌های سازمان حفاظت از محيط زيست کشور روز يکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اعلام اين خبر در عين حال افزود:« پروژه بين‌المللی حمايت از يوز پلنگ آسيايی که شش سال پيش آغاز به کار کرد به تازگی توانسته نگاه همه مديران، محيط‌ بانان و فعالان محيط زيست را به حيات يوز آسيايی معطوف کند.»

چند روز پيش آقای عبدوست از افزايش تلفات پلنگ ايرانی در نقاط مختلف کشور خبر داده بود. در اين ميان بر اساس اطلاعات ارايه شده از سوی انجمن يوزپلنگ ايرانی، از مجموع سيزده يوزپلنگ تلف شده در سال گذشته، دوازده قلاده توسط انسان‌ها از پای درآمده‌اند.

اما معاون سازمان حفاظت از محيط زيست اين آمارها را تاييد نمی‌کند. وی در اين باره گفته است:« در سال‌های اخير تلفات زيادی داشته‌ايم، اما نمی توانيم ادعا کنيم، درصد آنها چقدر است، چون آمار دقيقی از اين گونه وحشی در اختيار نداريم و بر همين اساس، اين ادعاها را رد می‌کنيم.»

امير عبدوست با تشريح طرح بين‌المللی حفاظت از يوزپلنگ ايرانی که از سوی سازمان ملل متحد نيز حمايت می‌شود، گفت، در راستای اجرای اين طرح تمام رفتار‌‌های يوزپلنگ در حالت‌های مختلف مانند شکار کردن، غذا خوردن و دويدن با استفاده از دستگاه‌های مکان‌ياب GPS نقطه برداری شده و اطلاعات جمع آوری شده در اختيار مسئولان پروژه بين‌المللی حمايت از يوزپلنگ آسيايی قرار می‌گيرد.

معاون امور زيست‌گاه‌های سازمان حفاظت از محيط زيست ايران با مثبت ارزيابی کردن طرح بين المللی حمايت از يوز آسيايی و تاثير آن بر بهبود شرايط زيستی يوزپلنگ ايرانی گفت:« منطقه‌ای که يوز ايرانی زندگی می کند، به شدت تحت کنترل است و روز به روز رصد می شود و همين توجه به خودی خود کارساز بوده چرا که امنيت اين گونه را از تمامی جهات مثل آب، غذا و زيستگاه تامين کرده است.»

يوزپلنگ آسيايی يا يوزپلنگ ايرانی از خانواده گربه‌سانان است که ايران تنها زيست‌گاهش محسوب می‌شود. نسل يوزپلنگ ايرانی در خطر انقراض قرار دارد. از مدت‌ها پيش تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگيری از انقراض نسل يوزپلنگ ايرانی آغاز شده است و روز نهم شهريور ماه در ايران به عنوان روز حفاظت از يوزپلنگ نام‌گذاری شده است.
XS
SM
MD
LG