لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

واشنگتن خواستار آزادی فوری سه آمریکایی در ايران شد


مشاور امنيت ملی ايالات متحده آمریکا اعلام کرد، اين کشور با فرستادن «پيامی محکم» از جمهوری اسلامی خواسته است، هر چه زودتر سه کوهنورد آمريکايی بازداشت شده در مناطق مرزی با عراق را آزاد کند.

جيم جونز روز يکشنبه در اين باره به شبکه تلويزيونی «ان‌بی‌سی» آمريکا گفته است: «ما با فرستادن پيامی محکم (از جمهوری اسلامی) خواسته‌ايم که اين سه جوان و همين‌طور بقيه کسانی که در بازداشت آنها هستند، هر چه زودتر آزاد شوند.»

هر چند مشاور امنيت ملی آمريکا نگفت که منظور وی از «بقيه بازداشتی‌ها» چه کسانی هستند، اما وی پيشتر در سخنانش به وقايع و اعتراض‌های پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران اشاره کرده بود.

به دنبال اعتراض‌ها نسبت به نتايج انتخابات در ايران شمار زيادی از فعالان سياسی و مطبوعاتی و نيز تظاهرکنندگان بازداشت شده‌اند و تاکنون چند کشور غربی و همين طور اتحاديه اروپا خواستار آزادی زندانيان سياسی در ايران شده‌اند.

آقای جونز همچنين اعلام کرد، ايران روز يکشنبه تاييد کرده است که سه شهروند آمريکايی را بازداشت کرده است.

مشاور امنيت ملی دولت آمريکا اظهار داشت: اين سه نفر بی‌گناه هستند و ايالات متحده خواستار آن است که آنها هر چه زودتر نزد خانواده‌های خود بازگردند.

دو مرد و يک زن آمريکايی که گفته می‌شود، حدود ده روز پيش در جريان کوهنوردی به طور اشتباهی از طریق مرز کردستان عراق وارد خاک ايران شده بودند، توسط مرزبانان جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

به دنبال انتشار گزارش‌ مربوط به بازداشت اين سه تن، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز هفته گذشته با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه شهروند آمريکايی خواستار آن شده بود که دولت ايران درباره محل نگهداری آنها اطلاع رسانی کرده و بی‌درنگ آنها را آزاد کند.

همچنين هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، هم در ديدار روز پنجشنبه خود با سفير ايران از وی در باره وضعيت آمريکايی‌های بازداشت شده توضيح خواسته است.

نخستين بار شبکه تلويزيونی عرب زبان «العالم»، وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، به نقل از «منابع مطلع» در وزارت کشور ايران خبر داده بود که سه کوهنورد آمريکايی به اتهام عبور غير قانونی از مرز کردستان عراق و ورود به خاک ايران روز جمعه هفته گذشته از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده‌اند.

حکومت خودمختار کردستان عراق می گويد، اين سه کوهنورد آمريکايی روز سه شنبه هفته گذشته در مسير ترکيه از مرز زاخو وارد خاک عراق شده و سپس به شهر سليمانيه در کردستان عراق رفته بودند.

بر اساس اعلام حکومت خودمختار کردستان عراق، سه کوهنورد آمريکايی در مسير گردش خود گم شدند و در مرز توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

يک مقام امنيتی کردستان عراق گفته است، اين افراد به فاصله کوتاهی قبل از دستگيری با نفر چهارم گروه خود تماس گرفته و خبر داده اند که اشتباهی وارد خاک ايران شده و اکنون از سوی نيروهای ايران محاصره شده اند.

از سوی ديگر سفارت سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع ايالات متحده در ايران نيز رسماً از جمهوری اسلامی خواسته است، امکان ديدار ديپلمات‌‌های سويسی را با سه آمريکايی بازداشت شده در ايران فراهم آورد.
XS
SM
MD
LG