لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

سه شرکت نفتی اروپایی: به قراردادهای جاری خود با ایران پایبند هستیم


در حالی که ایالات متحده آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرده بود، چهار شرکت بزرگ نفتی بین‌المللی به فعالیت خود در ایران پایان خواهند داد، سه شرکت نفتی بزرگ اروپایی اعلام کرده‌اند، به قراردادهای جاری خود با ایران عمل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی در مقابل فشار‌های ایالات متحده آمریکا برای پایان دادن به فعالیت خود در ایران مقاومت می‌کنند.

بر اساس این گزارش شرکت نفتی توتال اعلام کرده است، از آنجایی که خرید نفت از ایران هیچ مغایرتی با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ندارد، این شرکت همچنان به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

همچنین شرکت نفتی استات‌اویل هم روز جمعه اعلام کرده است، که به همکاری‌های فنی خود با ایران ادامه خواهد داد و شرکت انی هم می‌گوید، تنها پس از پایان قراردادهای جاری خود، از بازار ایران خارج خواهد شد.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرده بود،‌ شرکت‌های بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی قول داده‌اند که به سرمایه‌گذاری‌‌های خود در ایران پایان داده و از هرگونه فعالیت تازه در بخش انرژی ایران خودداری کنند.

جیمز استینبرگ، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، با اعلام این خبر، از اقدام این چهار شرکت برای خروج از ایران با عنوان «لطمه‌ای جدی» برای جمهوری اسلامی یاد کرده و اضافه کرده بود، این شرکت‌ها با این کار از تحریم‌های ایالات متحده به دور می‌مانند.

ایالات متحده، که تلاش برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران را در دستور کار خود قرار داده است، به همراه اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و چند کشور دیگر تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است که دامنه آن به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است.

تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از جمله سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را هدف قرار داده است و مقام‌های آمریکایی بارها از کشورهای دیگر و شرکت‌های بین‌المللی خواسته‌اند، این تحریم‌ها را رعایت کنند.

جیمز استینبرگ، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، در این باره تاکید کرده است، هدف از این تحریم‌ها آن است که به ایران نشان داده شود، در صورت ادامه برنامه اتمی‌اش باید هزینه آن را نیز بپردازد.

به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، چندین شرکت بین‌المللی فروش فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

در این میان سخنگوی شرکت نفتی توتال با بیان این که پس از وضع تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران، فعالیت این شرکت در این کشور به حداقل رسیده است، تاکید کرده است، این شرکت از اوایل سال جاری و پس از توقف فروش فرآورده‌های نفتی به ایران، سایر فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف نکرده است.

شرکت استات‌اویل هم اعلام کرده است، که به فعالیت‌های خود در ایران در سال ۲۰۱۲ پایان می‌دهد و در این مدت همچنان به همکاری‌های فنی خود با این کشور ادامه خواهد داد.

گفتنی است، این شرکت در سال ۲۰۰۸ اعلام کرده بود،‌ از هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در ایران خودداری خواهد کرد.

از سوی دیگر یکی از سخنگویان شرکت نفتی شل نیز با بیان این که این شرکت در «چارچوب مقررات» عمل می‌کند،‌ از هرگونه توضیحی درباره روابط تجاری این شرکت با ایران خودداری کرده است.

با این حال کارشناسان بازار نفتی بر این باور هستند که شرکت شل همچنان به خرید نفت خام از ایران ادامه می‌دهد.

اما سخنگوی شل در این باره گفته است:‌ «همانطور که می‌دانید،‌ واردات نفت از ایران منع قانونی ندارد».
XS
SM
MD
LG