لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

«درخواست آمريکا از چين و ژاپن براى کاهش واردات نفت از ايران»


«در شرایط کنونی آمریکا از امکان بهتری برای تحت فشار قرار دادن صنعت نفت ایران برخوردار است». عکس یک میدان نفتی در جنوب ایران.
«در شرایط کنونی آمریکا از امکان بهتری برای تحت فشار قرار دادن صنعت نفت ایران برخوردار است». عکس یک میدان نفتی در جنوب ایران.
به گفته يک مقام آمريکايى، واشینگتن از کشورهايى مانند چين و ژاپن خواسته است، از ميزان وابستگى خود به واردات نفت از ايران بکاهند.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس ايالات متحده آمريکا در راستاى تلاش‌هاى خود براى تشديد تحريم‌هاى ايران از چين، ژاپن و ساير کشورها خواسته است، ميزان خريد نفت خود از ايران را کاهش دهند.

يک مقام عالى‌رتبه آمريکايى که نمى‌خواست، نامش فاش شود روز چهارشنبه در اين باره به آسوشيتدپرس گفته است: «ما به اين کشورها مى‌گوييم، با ايران مانند يک کشور معمولى وارد معامله نشوند.»

وى همچنين افزود: «ما از اين کشورها خواسته‌ايم، از ميزان وابستگى خود به ايران بکاهند و در اين راه به موفقيت‌هايى هم دست يافته‌ايم».

وى از اين اقدام واشینگتن به عنوان بخشى از تلاش‌ها براى اعمال فشار به ايران به دليل سرپيچى از تن دادن به قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل متحد در مورد برنامه اتمى‌اش نام برد.

اين گزارش در حالى منتشر شده است، که نمايندگان ايران، روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس انرژى اتمى در گفت و گوهاى تازه خود در باره برنامه اتمى ايران در بر سر پيش‌نويسى براى ارسال اورانيوم سه و نيم درصدى ايران به روسيه به منظور تبديل آن به سوخت اتمى با غنای ۲۰ درصد موافقت کرده‌اند.

شوراى امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمى عليه ايران تصويب کرده است. کشورهاى غربى ايران را به تلاش براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى متهم مى‌کنند.

ايران به عنوان دومين کشور بزرگ صادر کننده نفت اوپک، بخش عمده درآمدهاى ارزى خود را از طريق صادرات نفت کسب مى‌کند و چين نيز از عمده‌ترين خريداران نفت از ايران به شمار مى‌آيد.

هر چند مقام مورد اشاره آمريکايى نگفته است، که کداميک از توليد‌کنندگان نفت در جهان از آماده جبران کمبود ناشى از قطع صادرات نفت ايران دربازار جهانى هستند، اما عربستان سعودى و امارات عربى متحده به عنوان دو کشور بزرگ صادر کننده نفت از چنين قابليتى برخوردار هستند.

عربستان سعودى که نگرانى خود را از ادامه برنامه اتمى ايران پنهان نکرده است، در سال‌هاى اخير به يکى از عمده‌ترين شرکاى تجارى چين تبديل شده است.

اين در حالى است که هفته گذشته ون جيابائو، نخست وزير چين در ديدار با محمدرضا رحيمى معاون اول رييس جمهور ايران از قصد کشورش براى گسترش روابط با ايران به ويژه در بخش انرژى خبر داده بود.

کشورهاى چين و روسيه که از حق وتو در شوراى امنيت سازمان ملل متحد برخوردار هستند، پيشتر بارها تاکيد کرده‌اند، که با تشديد تحريم‌هاى ايران موافق نيستند.

آسوشيتدپرس مى‌نويسد، به اعتقاد تحليل‌گران با توجه به رقابت ميان توليد‌کنندگان نفت، کاهش ميزان تقاضاى جهانى و نيز توانايى ساير توليد کنندگان براى عرضه بيشتر نفت در بازار، ايالات متحده آمريکا در شرايط کنونى از امکان بهترى براى اعمال فشار بر صنعت نفت ايران برخوردار است.

پيشتر نيز يکى از اعضاى هيات نمايندگى کويت در سازمان کشورهاى صادر کننده نفت اوپک از «آمادگى شمارى از صادرکنندگان نفت براى جبران خلا ايران در بازار» خبر داده بود.

در صورتى که ميزان تقاضاى جهانى در حد کنونى باقى بماند، عربستان سعودى به عنوان بزرگترين صادر کننده نفت اوپک به تنهايى قادر به تامين معادل نفت صادراتى ايران در بازار است.

عربستان هم اکنون ظرفيت توليد خود را به دوازده ميليون بشکه در روز افزايش داده است که اين ميزان پنجاه درصد از ميزان صادرات کنونى اين کشور بيشتر است. ميزان صادرات ايران در سال ۲۰۰۸ حدود دو ميليون و چهارصد هزار بشکه در روز بوده است.
XS
SM
MD
LG