لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

برادعی: مذاکرات درباره غنی سازی اورانیوم ایران «سازنده» بود


محمد البرادعى، مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، با «سازنده» خواندن گفت و گوهاى روز دوشنبه از ادامه اين مذاكرات در روز سه ‌شنبه خبر داد.
محمد البرادعى، مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، با «سازنده» خواندن گفت و گوهاى روز دوشنبه از ادامه اين مذاكرات در روز سه ‌شنبه خبر داد.
محمد البرادعى در پايان روز نخست مذاكرات كارشناسان هسته‌اى ايران، آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس در باره غنى‌سازى اورانيوم در خارج از ايران گفت كه اين مذاكرات «سازنده» بوده است.

گفت و گوهاى روز دوشنبه در حالى آغاز شد كه ايران اعلام كرده بود، در صورت عدم دستيابى به توافق در اين گفت و گوها راساً به غنى‌سازى بيشتر مبادرت خواهد ورزيد.

محمد البرادعى، مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، با «سازنده» خواندن گفت و گوهاى روز دوشنبه از ادامه اين مذاكرات در روز سه ‌شنبه خبر داد.

وى در پايان دور اول اين گفت و گوهابه خبرنگاران در مقر آژانس گفت: «ما به سوى آغازى خوب گام برمى‌داريم. ما نشستى سازنده داشتيم و در اين نشست بيشتر مسايل فنى مورد بحث قرار گرفت.»

مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى بعد از ظهر روز دوشنبه نشست ميان نمايندگان ايران و كشورهاى غربى و روسيه را در مقر آژانس در وين افتتاح كرده بود.

موضوع اصلى مورد بحث در اين گفت و گوها تأمين اورانيوم با غناى ۲۰ درصد براى راكتور تحقيقاتى تهران اعلام شده است.

روسیه و فرانسه، طرف های اصلی

به دنبال گفت و گوهاى ميان ايران و كشورهاى گروه پنج به علاوه يك در ژنو در روز اول اكتبر، گزارش‌هايى در باره توافق اصولى ايران براى غنى ‌سازى بخشى از اورانيوم تا ميزان ۲۰ درصد در خاك روسيه يا فرانسه منتشر شده بود.

بر اساس اين توافق، قرار است ايران اورانيوم غنى شده خود با غلظت پايين را به روسيه بدهد تا در آنجا به اورانيوم با غناى ۲۰ درصد تبديل شده و سپس فرانسه آن را به ميله‌هاى سوخت تبديل كند.

اين در حالى است كه اندكى پيش از آغاز مذاكرات وين، خبرگزارى‌هاى ايران به نقل از منبعى آگاه در سازمان انرژى اتمى اين كشور اعلام كرده بودند، هيئت ايرانى در اين مذاكرات «احتمالاً به طور مستقيم با نمايندگان فرانسه مذاكره نخواهد كرد.»

به گفته اين منبع، «فرانسه به علت كوتاهى در عمل به وظايفش در همكارى هسته‌اى با جمهورى اسلامى ايران از سابقه قابل قبولى در اين زمينه برخوردار نيست و علاوه بر آن همچنان به كارشكنى در روند مذاكرات ايران و آژانس بين المللى انرژى اتمى ادامه مى دهد.»

هر چند ايران حدود ده درصد از سهام شركت فرانسوى «يوروديف» را كه در زمينه غنى‌سازى اورانيوم فعاليت مى‌كند، در اختيار دارد اما پس از پيروزى انقلاب اسلامى، فرانسه همكارى‌هاى اتمى خود را با جمهورى اسلامى متوقف كرده است.

كشورهاى غربى ايران را به تلاش براى توليد سلاح‌هاى هسته‌اى متهم مى‌كنند، اما ايران اين اتهام را رد كرده و مى‌گويد، برنامه اتمى‌اش اهداف صلح‌آميز را دنبال مى‌كند.

در آستانه آغاز مذاكرات وين، شبكه تلويزيونى انگليسى زبان «پرس‌تى‌وى» متعلق به جمهورى اسلامى ايران اعلام كرده بود، تهران قصد ارسال اورانيوم غنى‌سازى شده خود به خارج از كشور را ندارد و صرفاً به دنبال «خريد اورانيوم با غناى ۲۰ درصد» است.

پيشتر نيز محمود احمدى نژاد با اشاره به نياز جمهورى اسلامى به اورانيوم با غناى ۲۰ درصد گفته بود، آمريكا هم مى‌تواند در شمار فروشندگان اين محصول به ايران باشد.

هر چند بر اساس برخى گمانه‌زنى‌ها ايران حدود ۱۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى‌شده با غناى سه و نيم درصد در اختيار دارد، اما اين كشور براى تامين سوخت رآكتور تحقيقاتى تهران كه ايزوتوپ‌هاى پزشكى توليد مى‌كند، به اورانيوم با غناى ۲۰ درصد نياز دارد.

مذاكرات وين در حالى آغاز شده است كه ايران بار ديگر تهديد كرده است، چنانچه اين گفت و گوها به امضاى توافقى براى فروش اورانيوم ۲۰ درصدى به اين كشور منتهى نشود، در غنى سازى بيشتر اورانيوم تعلل نخواهد كرد.

هر چند به گفته على شيرزاديان، سخنگوى سازمان انرژى اتمى ايران، غنى سازى بيشتر اورانيوم براى توليد ۱۵۰ تا ۳۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غناى ۲۰ درصد براى اين كشور توجيه اقتصادى ندارد، با اين حال ايران در صورت لزوم به «غنى سازى بيشتر مبادرت خواهد ورزيد.»
XS
SM
MD
LG