لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

«شرکت‌های بزرگ نفتی در انتظار نتیجه انتخابات ایران»


هر چند شرکت های بزرگ نفتی برای حضور در بخش انرژی ایران اشتیاق فراوانی دارند، اما تحریم های بین المللی علیه ایران آنها را از سرمایه گذاری در این کشور باز داشته است.
هر چند شرکت های بزرگ نفتی برای حضور در بخش انرژی ایران اشتیاق فراوانی دارند، اما تحریم های بین المللی علیه ایران آنها را از سرمایه گذاری در این کشور باز داشته است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در باره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر صنعت نفت ایران می‌نویسد که این انتخابات می‌تواند گام کوچکی در راستای بازگشت سرمایه‌های کلان بین‌المللی به بخش انرژی ایران تلقی شود.

در گزارش رویترز همچنین تصریح شده است که البته تا جاری شدن سرمایه‌های بین‌المللی ممکن است، سال‌ها طول بکشد.

در این گزارش با اشاره به جذابیت بسیار زیاد ایران به عنوان دومین دارنده بزرگ ذخایر نفت و گاز در جهان برای شرکت‌های بزرگ نفتی می‌نویسد، ایران سال‌ها است که هیچ قرارداد بزرگی با یک شرکت بزرگ نفتی غربی امضا نکرده است، چرا که فشارهای سیاسی در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور شرکت‌های غربی را از همکاری با ایران بازداشته است.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از یک مشاور امور انرژی به نام مهدی وزیری آمده است:« اگر شما یک شرکت فعال در بخش انرژی باشید، ایران بزرگ‌تر از آن است که بتوانید آن را نادیده بگیرید. از این رو شما می‌خواهید، وارد این بازار شوید، اما اگر دولت شما مخالفت کند، شما قادر به انجام این کار نخواهید بود.»

این در حالی است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از قصد خود برای آغاز دور تازه‌ای از روابط با ایران سخن گفته است که این امر می‌تواند به بازگشت شرکت‌های نفتی آمریکا به بازار ایران منجر شود.

شرکت‌های نفتی آمریکایی به خاطر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران از سال‌ها پیش در بخش نفت و گاز ایران حضور ندارند.

آقای جاناتان وایت‌هید مدیر فروش و امور زیرساختی شرکت بریتانیایی «بارکلیز کاپیتال» در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در این باره می‌گوید: « او هم مانند خیلی‌های دیگر بسیار خوشبین است و امیدوار است، مشکلات موجود بر سر راه حضور در بازار ایران از سر راه برداشته شود.»

وی می‌افزاید:«این که چه زمانی و چگونه این اتفاق روی می‌دهد و این که آیا این که درها برای اجرای پروژه‌های عظمی هیدروکربنی در ایران باز می‌شود، چندان مشخص نیست.»

در این گزارش آمده است، البته هیچ تضمینی در این باره وجود ندارد که انتخابات ریاست جمهوری در ایران به پیشرفتی در مساله هسته‌ای و نیز کاهش‌ تحریم‌های ایران به عنوان دو عامل اساسی در شکل گیری قراردادهای بزرگ نفتی با این کشور منجر شود.

رویترز اضافه می‌کند، صرف نظر از این که چه کسی برنده انتخابات شود، سیاست‌های هسته‌ای ایران توسط آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود.

جولیا نانای یک تحلیل‌گر امور انرژی در این باره به رویترز گفته است، نمی‌توان انتظار داشت که به زودی میلیاردها دلار سرمایه از سوی کمپانی‌های نفتی به سوی ایران سرازیر شود، چرا که تحریم‌ها را نمی‌توان یک شبه لغو کرد و در این میان فرقی هم نمی‌کند که چه کسی در ایران به عنوان رییس جمهور انتخاب شود.

به اعتقاد وی چنانچه پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای صورت نگیرد، روابط میان ایران و کشورهای غربی با تنش بیشتری همراه می‌شود و فشارها بر ایران فزونی خواهد گرفت.

ایالات متحده آمریکا ایران را به تلاش برای تولید سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کند، در حالی که تهران همواره تاکید کرده است، برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است.
XS
SM
MD
LG