لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

آغاز رزمایش پدافند هوایى در ایران برای حفاظت از «تاسیسات هسته ای»


نخستین مرحله رزمایش پدافند هوایى در ایران روز یکشنبه با نام «مدافعان آسمان ولایت – ۲» در گستره‌اى به وسعت بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب غربى این کشور آغاز شد.
نخستین مرحله رزمایش پدافند هوایى در ایران روز یکشنبه با نام «مدافعان آسمان ولایت – ۲» در گستره‌اى به وسعت بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب غربى این کشور آغاز شد.
در حالى که رزمایش پنج روزه پدافند هوایى روز یکشنبه با شرکت یگان‌هاى پدافند هوایى ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در مناطق مرکزى و غربى ایران آغاز شده است، فرمانده نیروى هوا - فضاى سپاه گفته است، ایران بدون سامانه اس-۳۰۰ نیز مى‌تواند از حریم هوایى‌اش دفاع کند.

نخستین مرحله رزمایش پدافند هوایى در ایران روز یکشنبه با نام «مدافعان آسمان ولایت – ۲» در گستره‌اى به وسعت بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب غربى این کشور آغاز شد.

در این رزمایش که پنج روز ادامه خواهد داشت، یگان‌هاى پدافند هوایى ارتش ایران و سپاه پاسداران به تمرین دفاع از حریم هوایى کشور در رویارویى با حمله هوایى احتمالى به ویژه به تاسیسات هسته‌اى ایران خواهند پرداخت.

بر اساس گزارش‌هاى منتشر شده در رسانه‌هاى ایران، در نخستین مرحله از این رزمایش «یگان‌هاى واکنش سریع پدافند هوایى نیروهاى مسلح» ایران در مناطق از پیش تعیین شده مستقر شده و به مقابله با حمله هوایى دشمن فرضى پرداختند.

روز شنبه، سرتیپ خلبان احمد میقانى، فرمانده قرارگاه پدافندى ایران اعلام کرده بود، علاوه بر یگان‌هاى پدافندى زمینى، هواپیماهاى شکارى، رهگیر و شناسایى نیروى هوایى نیز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

همچنین سرتیپ پاسدار امیر على حاجى‌زاده، فرمانده نیروى هوا - فضاى سپاه روز یکشنبه از جمله برنامه‌هاى این رزمایش را «بهره‌گیرى از رادارهاى تولید داخل با بردهاى بالا، اولین سامانه رادارى پسیو و بدون انتشار، استفاده از سامانه‌هاى تور ام-یک» اعلام کرد.

پیشتر فرمانده قرارگاه پدافند هوایى ایران گفته بود که رزمایش «مدافعان آسمان ولایت-۲» گسترده‌ترین مانور مشترک پدافند هوایى در ایران پس از تفکیک قرارگاه پدافند هوایى از نیروى هوایى ارتش به شمار مى‌آید.

در اسفند ماه سال ۱۳۸۷بخش پدافند هوایى از نیروى هوایى ارتش ایران جدا و به یک یگان مستقل تبدیل شد. ارتش ایران تا پیش از این شامل نیروهاى سه‌گانه زمینى، دریایى و هوایى بود.

احمد میقانى با اشاره به اینکه «بخش بخش عمده‌اى از تجهیزات پدافند هوایى» در نیمه غربى ایران مستقر است، گفته است: «این رزمایش در استان‌هاى بوشهر، فارس، یزد، اصفهان، مرکزى، قزوین و شمال کشور و به طور کلى در منطقه غربى ایران برگزار خواهد شد.»

رزمایش بزرگ پدافند هوایى در مرزهاى غربى ایران در حالى آغاز شده است که به تازگى فرمانده ارتش اسرائیل اعلام کرده است که این کشور خود را براى اجراى همه گزینه‌ها در مقابل ایران آماده مى‌کند.

اسرائیل حمله به تأسیسات هسته‌اى ایران را منتفى ندانسته و در مقابل ایران نیز اعلام کرده است در صورت هر گونه حمله‌اى از سوی «دشمنان» به شدت آن را تلافى خواهد کرد.

در واکنش به این تهدیدات، فرمانده نیروى هوا - فضاى سپاه با بیان این که «تهدیدات رژیم صهیونیستى بیشتر یک جنگ روانى است» گفته است، اسراییل قادر به انجام هیچ گونه اقدامى علیه ایران نیست.

وى افزوده است:«هر گونه اقدامى علیه نظام مقدس ما براى آنان تبعاتى در پیش دارد که قابل پیش بینى نیست و مطمئن باشید در چنین صورتى همان اتفاقى که براى تانک‌هاى مرکاوا در جنگ ۳۳ روزه افتاد، براى جنگنده‌هاى آنان نیز روى خواهد داد و جنگنده‌هاى اف-۱۵ و اف-۱۶ آنها قطعاً در تله پدافندى ما گرفتار و نابود خواهند شد.»

امیر على حاجى‌زاده همچنین تهدید کرد، در صورتى که هواپیماهاى مهاجم اسراییلى بتوانند «از چنگال پدافند هوایى ایران بگریزند قبل از فرود، پایگاه‌هایى که این هواپیما‌ها از آنجا برخاسته‌اند مورد اصابت موشک‌هاى ویران کننده زمین به زمین ما قرار خواهند گرفت.»

کوتاه‌ترین راه براى ورود هواپیماهاى اسرائیلى به حریم هوایى ایران از نیمه غربى این کشور است که به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایى ایران بیشترین تمرکز پدافندى این نیرو در این بخش قرار دارد.

رزمایش پنج روزه پدافند هوایى ایران همچنین با اوج‌گیرى مناقشه بر سر برنامه هسته‌اى این کشور همزمان شده است. مقام‌هاى ایرانى به طور شفاهى به توافق هسته‌اى وین پاسخ منفى داده‌‌ا‌ند.

«بدون اس-۳۰۰ هم از حریم هوایى ایران دفاع مى‌کنیم»

از سوى دیگر به دنبال انتشار گزارش‌هایى در باره امتناع روسیه از تحویل سامانه پدافند هوایى اس-۳۰۰ به ایران، فرمانده نیروى هوا - فضاى سپاه پاسداران گفته است: « جمهورى اسلامى در زمینه نیازمندى‌هاى دفاعى خود منتظر دیگران نمى‌ماند و تامین امنیت فضاى کشور و سرزمین مقدس اسلامى ایران را نیز وابسته به دریافت سامانه موشکى اس-۳۰۰ نخواهد کرد، هر چند تحقق قرارداد خرید موشک‌هاى اس-۳۰۰ توسط وزارت دفاع در حال پیگیرى است.»

هر چند روسیه از چند سال پیش قراردادى به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار براى فروش پنج سامانه ضد هواىى اس – ۳۰۰ به ایران امضا کرده اما این سیستم موشکى هنوز به ایران ارسال نشده است.

کشورهاى غربى و اسراییل از این بابت نگران هستند که تحویل این سیستم موشکى به ایران، توازن قوا را در منطقه بر هم زند و از این رو روسیه را براى عدم تحویل این سامانه پیشرفته ضدهوایی به ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

در این میان احمد وحیدى، وزیر دفاع ایران، نیز روز یکشنبه از تلاش جمهورى اسلامى براى تولید سامانه پدافند موشکى در داخل کشور خبر داده است.

پیشتر نیز برخى از مقام‌هاى عالى‌رتبه جمهورى اسلامى از «توانایى ایران براى تولید سامانه پدافندى اس-۳۰۰» سخن گفته بودند.

سامانه پدافندی «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را رهگیری کرده و مورد هدف قرار دهد.
XS
SM
MD
LG