لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

ناکامی ایران برای عضویت در هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد


به دنبال مخالفت گروه‌های هوادار حقوق بشر و کشورهای غربی، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد ناکام ماند، اما با این حال عربستان سعودی یکی از کرسی‌های آسیا را از آن خود کرد.


روز چهارشنبه و در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین کرسی‌های هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد، ایران تنها موفق به کسب ۱۹ رای شد و بدین ترتیب در میان نامزدهای آسیایی در رده یازدهم و آخر قرار گرفت.

۱۰ کرسی از مجموع ۴۱ کرسی هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد برای کشورهای آسیایی در نظر گرفته شده بود و پیشتر ایران یکی از ۱۰ نامزد معرفی شده از سوی کشورهای آسیایی برای عضویت در این هیات به شمار می‌رفت.

از این رو در ابتدا عضویت ایران در هیات اجرایی نهاد زنان قطعی به نظر می‌رسید، اما در آخرین لحظات پایان ثبت‌نام برای نامزدی، تیمور شرقی نیز نامزدی خود را اعلام کرده و بدین ترتیب ایران را در رای گیری شکست داد.

به نظر می‌رسد، اعلام نامزدی دیرهنگام تیمورشرقی به تشویق کشورهای غربی و برای جلوگیری از انتخاب ایران در هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل صورت گرفته است.

تیمور شرقی موفق به کسب ۳۶ رای شد و به عضویت هیات اجرایی نهاد زنان درآمد. همچنین عربستان سعودی نیز یکی از ۱۰ کشور آسیایی است که یکی از کرسی‌های هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل را در اختیار گرفته است.

کشورهای بنگلادش، هند، چین، مالزی،‌ اندونزی، کره جنوبی، ژاپن، قزاقستان و پاکستان دیگر کشورهای آسیایی هستند که به عضویت این هیات درآمده‌اند.

به گفته دیپلمات‌های مستقر در مقر سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، استرالیا و کانادا تلاش‌های دیپلماتیکی فشرده‌ای را برای جلوگیری از راهیابی ایران به هیات اجرایی نهاد زنان انجام داده‌اند.

احتمال عضویت ایران در هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل واکنش گسترده طرفداران حقوق بشر را نیز به دنبال داشت و شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز عضویت ایران را در این نهاد «یک شوخی» خوانده بود.

خانم عبادی در این باره گفته بود: «چگونه یک کشور که زنان را شهروند درجه دوم می‌داند و در حق آنها تبعیض قائل می‌شود از حقوق زنان سخن می‌گوید؟»

به ویژه در ماه‌های اخیر و به دنبال انتشار اخبار مربوط به صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی‌آشتیانی انتقادها از وضعیت زنان در جمهوری اسلامی به شدت بالا گرفته بود.
XS
SM
MD
LG