لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

متکی: مردم دنیا حرف‌های خانم کلینتون را خیلی جدی نمی‌گیرند


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به سخنان هیلاری کلینتون که یک بار دیگر هدف از استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا را مقابله با «تهدید موشکی ایران» اعلام کرده بود، گفته است که این موضوع به آمریکا و روسیه مربوط می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه به اظهارات تازه هیلاری کلینتون در باره هدف از استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا واکنش نشان داده است.

وی در جمع خبرنگاران در تهران در این باره گفته است: «مردم منطقه و دنیا حرف‌های خانم كلینتون را خیلی جدی نمی‌گیرند. این موضوعی است كه میان آمریكا و روسیه است و به آنها توصیه می‌كنیم، این موضوع را مسالمت‌آمیز حل كنند.»

روز شنبه خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در حاشیه مراسم امضای قرارداد میان آمریکا و لهستان برای استقرار سپر موشکی در این کشور گفته بود، هدف از استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا در خاک اروپا مقابله با تهدید موشکی ایران است.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با تاکید بر این که سپر موشکی آمریکا علیه زرادخانه موشکی روسیه نیست، ابراز امیدواری کرده بود، مسکو از مخالفت خود با استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا در خاک اروپا دست برداشته و به پیشنهاد آمریکا مبنی بر همکاری در زمینه توسعه فن‌آوری مربوط به دفاع موشکی پاسخ مثبت دهد.

هر چند پیشتر نیز مقام‌های آمریکایی در وامنش به نگرانى‌هاى روسیه نسبت به عملى شدن طرح سپر دفاع موشکى آمریکا تاکید کرده بودند که این سامانه ضدموشکى از قابلیت لازم براى مقابله با «موشک‌هاى دوربرد و پیشرفته روسیه» برخوردار نیست، با این حال مسکوهمواره سامانه دفاع موشکی آمریکا را تهدیدی برای توان موشکی خود دانسته و با استقرار چنین سامانه‌ای در اروپا مخالفت کرده است.

این در حالی است که چندی پیش رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته بود، دانسته‌هاى سرویس‌هاى اطلاعاتى ایالات متحده آمریکا درباره توانایى موشکى ایران در تصمیم دولت آمریکا به استقرار یک سامانه دفاع موشکى در اروپا موثر بوده است.

ایالات متحده آمریکا در سپتامبر سال گذشته اعلام کرده بوددر نظر دارد براى مقابله با «تهدید موشکى روزافزون» ایران سامانه‌هاى دفاع موشکى قابل استقرار در دریا و خشکى را براى حفاظت از متحدان اروپایى خود در مناطق مختلف مستقر کند.

پیشتر، جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، خواستار ایجاد سپر دفاع موشکى در خاک جمهوری چک و لهستان شده بود، اما به دنبال مخالفت‌های شدید با این طرح، دولت باراک اوباما آن را کنار گذاشته و از طرح تازه خود خبر داد.

تمرکز طرح سپر دفاع ضدموشکى تازه آمریکا که گفته می‌شود، استقرار کامل آن تا سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید، مقابله با موشک‌هاى کوتاه‌برد و میان‌برد است.

وزیر دفاع آمریکا در توجیه این طرح گفته بود: «یکى از عواملى که منجر به اتخاذ این تصمیم شده، این واقعیت است که چنانچه ایران اقدام به حمله موشکى به اروپا کند، این حمله محدود به (شلیک) یکى دو موشک یا چند موشک نخواهد شد و احتمالاً صدها موشک به سوی اروپا شلیک خواهد کرد.»

«احتمال نشست سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل»

از سوی دیگر منوچهر متکی در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود از احتمال برگزاری نشست تازه‌ای میان وزرای امور خارجه سه کشور ایران، ترکیه وبرزیل در «زمانی مناسب» خبر داده است.

تاکید مقام‌های ایرانی بر ادامه رایزنی‌ها با کشورهای ترکیه و برزیل در باره مساله هسته‌ای ایران در حالی است که با وجود توافق صورت گرفته در جریان سفر همزمان نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل به تهران در اواخر اردیبهشت ماه، شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازگی چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد دوباره از تشدید تحریم‌ها علیه ایران با وجود توافقنامه تهران گفته است: «باید به آنها گفت شما افرادی را كه در حال مذاكره بودند را فرا خواندید كه به نیویورك بیایند و در پروسه تصویب قطعنامه شركت كنند. این دوگانگی در برخورد با وجودی كه خود آنها متقاضی بودند به هیچ وجه قابل دفاع نبود و هیچ‌كس نتوانست از آن دفاع كند.»

برزیل و ترکیه به عنوان دو عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی رای منفی داده بودند.

تلاش کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران پس از آن آغاز شده بود که جمهوری اسلامی از پذیرفتن پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارسال بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه و فرانسه برای تبدیل آن به سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرده و به جای آن به گسترش فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پرداخته بود.
XS
SM
MD
LG