لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

ایران مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جانبداری از غرب متهم کرد


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جانبداری از غرب و فراهم کردن «بهانه لازم» برای حمله به ایران متهم کرده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جانبداری از غرب در مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متهم کرده است.

وی در گفت و گویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، که روز دوشنبه منتشر می‌شود، در این باره گفته است: «آقای آمانو باید مراقب باشد که به خاطر جانبداری از یک طرف خاص مشروعیت خود را از دست ندهد».

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به آخرین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای ایران، گفته است، آمانو «اتهام‌های قدیمی» علیه ایران را تکرار می‌کند و دولت جمهوری اسلامی «این گونه برخوردها» را نمی‌پذیرد.

چندی پیش و در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تهران را متهم کرده بود، از طریق ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پیچیده» می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده بود، ایران به روند تولید اورانیوم با غنای پایین و نیز با غنای بالاتر ادامه داده و از پاسخ دادن به پرسش‌های آژانس در مورد «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای خود طفره می‌رود.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همچنین نسبت به فعالیت‌های احتمالی جمهوری اسلامی برای «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» ابراز نگرانی کرده و از تهران خواسته بود تا «بدون درنگ» اجازه دسترسی به همه مکان‌ها، تجهیزات و پرسنل مرتبط را با این برنامه را به بازرسان آژانس بدهد.

یوکیا آمانو در سخنرانی افتتاحیه خود در جریان نشست شورای حکام نیز یک بار دیگر جمهوری اسلامی را به همکاری نکردن با بازرسان آژانس متهم کرده و گفته بود، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند.

آخرین گزارش مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران با واکنش تند مقام‌های ایران روبرو شده بود که وی را به «کپی‌برداری» از قطعنامه‌های شورای امنیت در گزارش خود متهم کرده بودند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی و دو قطعنامه دیگر، از جمهوری اسلامی خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را دارد متوقف سازد.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود ارزیابی می‌کنند، اعلام کرده‌اند، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را همچنان به عنوان یک گزینه احتمالی برای خود محفوظ خواهند داشت.

در این میان علی‌اکبر صالحی از این بابت ابراز نگران کرده است که یوکیا آمانو با «جانبداری خود از آمریکا و اسرائیل»، توجیه لازم را برای حمله احتمالی این دو کشور به ایران فراهم کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در این باره گفته است: «آیا آقای آمانو می‌خواهد،‌ برای حمله به ایران به دست کسی بهانه بدهد؟»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که کشورش ده مکان دیگر را برای ساخت مراکز هسته‌ای جدید شناسایی کرده، افزوده است، تاسیسات جدید در مقابل هرگونه حمله‌ای «ایمن» خواهند بود.
XS
SM
MD
LG