لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

سلطانیه: ایران آماده گفت و گوی بیشتر در باره پیشنهاد وین است


علی اصغر سلطانیه نمیانده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی
علی اصغر سلطانیه نمیانده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره بیشتر در باره تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران گفته است، در صورتی که کشورهای غربی سوخت مورد نیاز این رآکتور را تامین نکنند، ایران به غنی‌سازی اروانیوم تا حد مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت و گو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در این باره گفته است: « نیاز ما به سوخت برای این رآکتور فوری است و دویست بیمارستان در کشور بدان وابسته هستند».

وی در باره پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله اورانیوم کمتر غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران نیز گفته است: « ایران به تضمین‌هایی برای مبادله اروانیوم غنی‌شده خود با سوخت هسته‌ای نیاز دارد. رفتاری که با ما در سی سال گذشته شده است، باعث شده است که بدگمان باشیم».

بر اساس پیشنهاد وین، که حدود یک ماه پیش و در جریان گفت و گوهای وین به ایران ارایه شده است، قرار بود، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را تا پایان سال جاری میلادی به روسیه ارسال کند و در مقابل مقدار کمتری اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای مصرف در رآکتور امیرآباد دریافت کند.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده آمریکا امیدوار بودند، از طریق خروج بخش عمده‌ای از اروانیوم غنی‌شده ایران از این کشور خطر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی کاهش یابد.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند، که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیر نظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای اتمی است. ایران این اتهام را رده کرده و می‌گوید، برنامه اتمی‌اش ماهیت غیرنظامی دارد.

هر چند ایران تاکنون پاسخ روشنی به پیشنهاد مزبور نداده است، با این حال روز چهارشنبه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به صراحت اعلام کرد، «ایران پیشنهاد آژانس را بررسی کرده و خواستار مبادله اورانیوم در خاک خود است».

در مقابل ایالات متحده هر گونه تغییری را در متن پیشنهاد ارایه شده به ایران رد کرده است و نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک نیز در پایان نشست روز جمعه خود یک بار دیگر از تهران خواستند، این پیشنهاد را بپذیرد.

برخی کشورهای طرف مذاکره با جمهوری اسلامی از جمله فرانسه با انتقاد از ایران به دلیل عدم ارایه پاسخی روشن به پیشنهاد وین، جمهوری اسلامی را به پیگیری سیاست وقت‌کشی در ارتباط با مساله هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند.

هر چند ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی خود را برای برداشتن‌ گام‌های بعدی در ارتباط به مساله هسته‌ای ایران و از جمله تشدید تحریم‌های این کشور آماده می‌کنند، علی‌اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی کشورش برای «مذاکره بیشتر» در باره مبادله اروانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای خبر داده است.

وی با تاکید بر نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور به ایزوتوپ‌های پزشکی تولید رآکتور تحقیقاتی تهران به اشپیگل گفته است: « با این حال ما اجازه نخواهیم داد، دیگران به دلیل مشکل تامین سوخت (رآکتور تحقیقاتی تهران) از ما اخاذی کنند».

سلطانیه افزوده است: « اگر کشورهای خارجی به ما کمک نکنند، مجبور خواهیم بود، اروانیوم خود را تا درجات بالاتر غنی‌سازی کنیم».

آن دسته از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارند، تنها قادرند، اورانیوم را حداکثر تا پنج درصد غنی‌سازی کنند که این میزان غنی‌سازی برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای کفایت می‌کند.

در حالی که رآکتور تحقیقاتی تهران که در زمان محمدرضا شاه پهلوی توسط آمریکایی‌ها احداث شده بود، به سوخت هسته‌ای با غنای بیست درصد نیاز دارد.

در صورتی که ایران قادر به غنی‌سازی اروانیوم تا بیست درصد باشد، از نظر فنی به ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نزدیک‌تر خواهد شد. برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به اروانیوم با غنای بیش از نود درصد نیاز هست.
XS
SM
MD
LG