لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

سلطانیه: بدون پیش‌شرط مذاکره می‌کنیم


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
در حالی که پیشتر محمود احمدی‌نژاد و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران ادامه مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی را منوط به شرایطی کرده بودند، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تحویل پاسخ ایران به گروه وین در مورد ادامه مذاکرات، از آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت بدون شرط در این گفت‌و‌گوها خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پاسخ ایران را به درخواست گروه وین برای ادامه گفت‌و‌گو در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی به یوکیا آماتو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحویل داده است.

وی در باره محتوای «نامه سه سطری ایران» گفته است: «پيام مهم و مشخص و روشن اين نامه آمادگی كامل ايران برای شركت بدون شرط در مذاكرات درباره تامين سوخت راكتور تهران است.»

اعلام آمادگی ایران برای «شرکت بدون شرط» در گفت‌و گوهای هسته‌ای در حالی است که پیشتر محمود احمدی‌نژاد، شرایطی را برای ادامه هرگونه مذاکره هسته‌ای با کشورهای غربی اعلام کرده بود.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز در اواسط تیر ماه سال جاری در پاسخی به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که خواستار ادامه گفت و گوهای هسته‌ای شده بود، «شرایط ایران را برای ادامه گفت و گوهای هسته‌ای» اعلام کرده بود.

از جمله شرایط اعلام شده جمهوری اسلامی برای «شرکت در هرگونه مذاکره‌ای» بر سربرنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران «اعلام نظر کشورهای طرف مذاکره در باره سلاح‌های هسته‌ای» اسرائیل و نیز «اجتناب از هرگونه تهدید به فشار» بوده است.

با این حال کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، در اوایل ماه ژوئیه در پاسخ به نامه سعيد جليلی با اعلام آمادگی برای از سرگيری گفت وگو های هسته‌ای با ایران تاکید کرده بود، اين مذاکرات باید تنها روی برنامه هسته‌ای ايران متمرکز باشد.

گروه وين متشکل از آمريکا، روسيه و فرانسه، (سه کشور عضو گروه ۱+۵)، در ماه اکتبر سال گذشته از پيشنهاد آژانس بين‌المللی برای مبادله اورانيوم غنی شده ايران با سوخت اتمی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران حمايت کرده بودند.

بر اساس طرح گروه وين قرار بود ايران بخش عمده‌ای از اورانيوم غنی‌شده ۳.۵ درصدی خود را برای غنی‌سازی بيشتر و تبديل آن به ميله‌های سوخت‌ هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران به روسيه و فرانسه ارسال کند.

هر چند تهران در ابتدا به صورت کلی این پیشنهاد را پذیرفته بود، اما در ادامه با اعلام شرایط تازه‌ای از پذیرفتن آن سر باز زد.
به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی، رهبران ایران، برزیل و ترکیه در ماه مه توافقنامه‌ای در تهران امضا کردند که براساس آن ايران بخشی از اورانيوم غنی شده خود را به ترکيه منتقل می‌کرد.

اما کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران این پیشنهاد را برای حل مساله هسته‌ای ایران کافی ندانستند و سرانجام چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رساندند.

در خرداد ماه سال جاری و تنها حدود يک هفته پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، خانم کاترين اشتون با ارسال نامه‌ای برای سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران، خواستار از سرگيری گفت‌و‌گوها درباره مساله‌ هسته‌ای ايران شده بود.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد در واکنش به صدور قطعنامه تازه شورای امنیت گفته بود، براى «ادب كردن» كشورهايى كه به قطعنامه چهارم رأى دادند، تا دو ماه ديگر با آنها درباره برنامه هسته‌اى مذاكره‌‌اى صورت نخواهد گرفت.

رئیس دولت جمهوری اسلامی پیشتر نیز خطاب به كشورهاى غربى گفته بود:« قطعنامه مى‌‌دهند و مى‌‌گويند بياييد گفت‌‌وگو و مذاكره كنيد، بسيار خوب بياييد گفت ‌وگو كنيم؛ اما طورى گفت ‌و گو مى‌‌كنيم كه پشيمان شده و از اين غلط‌‌ها نكنيد.»

اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای همچنین پس از آن صورت گرفته است که وزرای امور خارجه برزيل و تركيه كه روز یکشنبه با همتای ایرانی خود درباره مساله هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرده بودند، از ایران خواسته بودند تا در مذاكره با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش انعطاف و شفافيت بيشترى به خرج دهد.

علی‌اصغر سلطانیه پس از تحویل پاسخ ایران به دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفته است: «ما بر اساس بیانیه تهران و مذاکرات روز گذشته وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، برزیل و ترکیه پاسخ گروه وین را به صورت رسمی به آماتو تحویل دادیم.»

به گفته وی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، «بلافاصله و همین امروز نامه ایران را به صورت حضوری و دستی به نمایندگان روسیه ، آمریکا و فرانسه منعکس می‌کند.»

كشورهاى غربى نگران نظامى بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران و دستيابى جهموری اسلامی به سلاح اتمى هستند ولى تهران مى‌گويد كه اين برنامه ماهيت صلح‌آميز دارد.

آمريكا و متحدان اين كشور اعلام کرده‌اند، در چارچوب تلاش‌های گروه پنج به علاوه يک راهكار دو گانه «گفت‌وگو» و «اعمال فشار بر ايران» را به منظور بازگشت تهران به ميز مذاكره و تعامل بر سر برنامه اتمی‌اش دنبال می‌کنند.
XS
SM
MD
LG