لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

آژانس از پرسش‌های پاسخ ‌داده نشده برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرد


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، درتازه‌ترین گزارش خود در باره برنامه هسته‌اى ایران، از احتمال فعالیت‌های هسته‌ای محرمانه با مشارکت نهادهای نظامی در ایران در گذشته و حال ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده است، به دلیل عدم همکارى ایران امکان تایید کاربرد صلح‌آمیز مواد هسته‌اى در ایران براى آژانس وجود ندارد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، عصر روز دوشنبه آخرین گزارش خود را در باره برنامه هسته‌اى ایران به منظور بررسى در نشست پیش روى شوراى حکام، در اختیار اعضاى شوراى حکام و شوراى امنیت سازمان ملل متحد قرار داده است.

بر اساس این گزارش که نسخه‌اى از آن در اختیار رادیو فردا قرار دارد، جمهورى اسلامى برخلاف مفاد قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد و شوراى حکام آژانس بین‌المللى انرژى اتمى همچنان به غنى‌سازى اورانیوم ادامه داده است.

در گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى آمده است که ایران از ۲۳ نوامبر سال ۲۰۰۹ تا ششم اوت سال جارى میلادى ۹۹۵ کیلوگرم دیگر اورانیوم با غناى کم تولید کرده است که بدین ترتیب میزان اورانیوم کمتر غنى شده ایران به ۲۸۰۳ کیلوگرم رسیده است.

هر چند اورانیوم با غنای پایین به عنوان سوخت در نیروگاه‌های هسته‌ای به کار می‌رود، اما کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا از این بابت نگران هستند که ایران با ادامه غنی‌سازی اورانیوم از مواد هسته‌ای خود برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای استفاده کند.

این نگرانی‌ها به ویژه پس از آن که جمهوری اسلامی در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد برای تامین سوخت رآکتور تهران، راساً به غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدى مبادرت خواهد کرد، فزونی یافته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در باره آخرین تحولات برنامه هسته‌ای ایران، تا روز بیستم اوت سال جارى میلادی جمهوری اسلامی ۲۲ کیلوگرم اورانیوم غنى‌شده ۲۰ درصدى تولید کرده و غنی‌سازی در این سطح همچنان ادامه دارد.

مدیر کل آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى در بخش دیگری از گزارش خود، با اشاره به نمونه‌بردارى‌هاى بازرسان آژانس از تاسیسات غنى‌سازى اورانیوم در نطنز اعلام کرده است، بازرسان آژانس در یکى از نمونه‌بردارى‌هاى اخیر خود از این تاسیسات به وجود اورانیوم با غناى بین ۵ تا ۷.۱ درصد در این تاسیسات پى برده‌اند، که غناى آن بالاتر از حد اعلام شده براى این تاسیسات است؛دبیر کل آژانس در گزارش خود تصریح کرده است که توضیحات ایران در این باره با یافته‌هاى آژانس مغایرت ندارد.

همچنین در بخش دیگرى از این گزارش به مواردى از «شکسته شدن مهر و موم‌هاى» آژانس در تاسیسات نطنز اشاره شده و اعلام شده است، آژانس این موضوع را در آینده پیگیرى خواهد کرد؛ بنا برگزارش آژانس ایران در توضیحی این امر را «تصادفی» دانسته است.

در این میان على‌اکبر صالحى، رییس سازمان انرژى اتمى ایران در باره آخرین گزارش آژانس بین‌المللى انرژى اتمى گفته است: «در این گزارش مثل گزارش‌هاى پیشین بر این‌که هیچ انحرافى از مواد هسته‌اى اعلام شده براى مقاصد غیرصلح‌آمیز وجود ندارد تاکید شده است.»

همچنین على‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى نیز در اظهارنظرى مشابه در این باره گفته است: «این گزارش پس از هفت سال تاکید مى‌کند که هیچ انحرافى از مواد هسته‌‌اى و انحراف فعالیت‌هاى هسته‌اى ایران به اهداف نظامى مشاهده نشده است و آژانس کماکان قادر است به فعالیت‌هاى راستى‌آزمایى خود ادامه دهد.»

این در حالى است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، در گزارش خود تصریح کرده است: «ایران همکارى لازم را با آژانس نداشته است، تا آژانس بتواند تایید کند که همه مواد هسته‌اى موجود در ایران در فعالیت‌هاى صلح‌آمیز به کار مى‌رود.»

در همین رابطه آژانس از ایران خواسته است، به ویژه در زمینه موضوعاتى که به نگرانى‌ها در باره «جنبه‌هاى احتمالاً نظامى برنامه هسته‌اى ایران» دامن مى‌زند، با آژانس همکارى کند.

همچنین در حالى که مدیر کل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در گزارش خود آورده است که ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسى به کارخانه تولید آب سنگین و نیز نمونه برداری از آب سنگین ذخیره شده در یو‌سى‌اف اصفهان را نداده است، على‌اکبر صالحى گفته است، بازرسى از این کارخانه «در چارچوب پادمان جامع و قرارداد دوجانبه میان ایران و آژانس نیست.»

رئیس سازمان انرژى اتمى ایران در این باره گفته است: «صراحتا مى‌گویم آژانس به ما ثابت کند که باید از تاسیسات آب سنگین ایران و آب سنگین تولید شده بازدید کند. اگر ثابت کرد، بنده در اسرع وقت اجازه‌ بازدید به بازرسان را خواهم داد.»

این در حالى است که بر اساس گزارش آژانس، فعالیت‌هاى مرتبط با تولید آب سنگین بر خلاف قطعنامه‌هاى شوراى حکام آژانس بین‌المللى انرژى اتمى و شوراى امنیت سازمان ملل متحد است.

ایران همواره اعلام کرده است که در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا همان ان پی تی با آژانس همکاری می‌کند اما این آژانس و به دنبال آن شورای امنیت از ایران می‌خواهند که ایران پروتکل الحاقی را نیز بپذیرد؛ اگر ایران پروتکل الحاقی را بپذیرد، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود از مکان‌های غیرهسته‌ای و به صورت سرزده بازرسی کنند.

مدیر کل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در بخش دیگرى از گزارش خود تحت عنوان «ابعاد احتمالاً نظامى برنامه هسته‌اى ایران»، تاکید کرده است، جمهورى اسلامى با این استدلال که اطلاعات ارایه شده به آژانس در این باره «جعلى» است، تاکنون از ارایه اطلاعات بیشتر و یا اجازه بازرسى از سایت‌ها و مصاحبه با افراد مورد نظر را نداده است.

در حالى که در گزارش تازه آژانس به ویژه درباره «احتمال فعالیت‌هاى هسته‌اى محرمانه با مشارکت نهادهاى نظامى» در ایران ابراز نگرانى شده است، رئیس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى این بخش از گزارش مدیر کل آژانس را «بزرگ‌نمایى درباره مطالعات ادعایى» دانسته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر نیز در گزارش‌های خود در باره فعالیت هسته‌ای ایران با استناد به اطلاعات دریافتی از برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا به موضوع‌هایی نظیر انجام آزمایش انفجار با قدرت بالا و تلاش برای ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای پرداخته بود.

این در حالی است که ایران این اسناد را «جعلی» خوانده و از آژانس خواسته است، اصل این اسناد و مدارک را برای اظهار نظر در اختیار ایران قرار دهد.

علی‌اکبر صالحی نیز در باره ابراز نگرانی دوباره آژانس در این باره گفته است: «لااقل به ما بگویند اصالت اسناد مطالعات ادعایی را قبول دارند و اگر قبول دارند، مدارک اصلی را به ما ارایه دهند؛ در آن صورت ما آماده‌ بررسی آن خواهیم بود.»

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دلیل عدم ارایه اسناد مربوط به «مطالعات ادعایی» به ایران را «حفاظت از منابع اطلاعاتی» اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG