لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

آمریکا:‌ ایران پیشنهاد خود را درباره زمان گفت و گوها ارائه کرده است


فیلیپ کراولی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
فیلیپ کراولی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ایالات متحده آمریکا اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادش را در باره زمان برگزاری گفت و گوها بر سر برنامه هسته‌ای خود با کشورهای گروه پنج بعلاوه یک، تسلیم کاترین اشتون،‌مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کراولی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران رسماً‌ به پیشنهاد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره آغاز گفت و گوهای هسته‌ای در پانزدهم نوامبر پاسخ داده است.

آقای کراولی در این باره گفته است، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «به ما اطلاع داده است که ایران واقعاً به پیشنهاد کاترین اشتون پاسخ داده است.»

وی همچنین افزوده است: «تهران پاسخی رسمی به این پیشنهاد داده است. ایران در پاسخ خود چند تاریخ جایگزین را برای گفت و گوها پیشنهاد کرده است.»

هر چند سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا هیچ اشاره‌ای به تاریخ‌های پیشنهادی از سوی ایران نکرده است، اما منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، در باره زمان و مکان آغاز گفت‌وگوها با گروه ۱+۵ گفته بود: «ما قبلا تاریخ را اعلام کرده‌ایم و مکان این مذاکرات که بناست در ترکیه صورت بگیرد مورد توافق قرار گرفته و ۱۵ نوامبر نیز برای زمان مذاکرات در حال بررسی است.»

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به زمان برگزاری این گفت و گوها افزوده بود: «ولی انعطاف در هر دو طرف برای تعیین زمان و مکان مذاکرات وجود داشته و در واقع مشخص کردن آن کار سختی نیست.»

در حالی که کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا امیدوارند در جریان گفت و گوهای پیش رو درباره مبادله سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران با اورانیوم غنی شده ایران به توافق برسند، مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند که در باره مبادله سوخت هسته‌ای با کشورهای گروه پنج بعلاوه یک مذاکره نمی‌کنند.

آخرین دور گفت‌وگوهای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مهر ماه سال ۱۳۸۸ برگزار شده بود و از آن زمان تاکنون این گفت و گوها متوقف مانده است.

در این مدت و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تحریمی تازه‌ای علیه این کشور تصویب کرده و ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران اعمال کرده‌اند.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و همراه با شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار توقف فعالیت‌های حساسی مانند غنی‌سازی اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت بمب اتمی را نیز دارد، شده‌اند.

در این میان گفته می‌شود، ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.
XS
SM
MD
LG