لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

مذاکره آمریکا با هشت کشور با هدف جلب حمایت از تحریم ایران


استوارت لوی، معاون وزارت خزانه داری آمریکا و هماهنگ کننده تحریم های علیه ایران
استوارت لوی، معاون وزارت خزانه داری آمریکا و هماهنگ کننده تحریم های علیه ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است، یک هیات بلند پایه آمریکایی به سفر دوره‌ای خود به هشت کشور جهان برای ترغیب این کشورها به رعایت تحریم‌های سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران، پایان داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هیاتی از وزارت خزانه‌داری، وزارت امور خارجه و کاخ سفید روز جمعه به سفر سه هفته‌ای خود به هشت کشور جهان با هدف ترغیب این کشورها به رعایت تحریم‌ها علیه ایران پایان داده است.

بحرین، برزیل، اکوادور، ژاپن، لبنان، کره‌جنوبی، امارات عربی متحده و ترکیه کشورهایی هستند که این هیات آمریکایی در طول سفر دوره‌ای خود بدانجا سفر کرده است.

استوارت لوی، هماهنگ کننده تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا در دیدار با مقام‌های این کشورها از آنها خواسته است، مراقب باشند و اقدام‌هایی برای جلوگیری از تلاش ایران به منظور دور زدن تحریم‌ها صورت دهند.

وی در این باره گفته است: «از آنجایی که فشارهای جهانی رو به افزایش است و ایران هر روز با انزوای اقتصادی بیشتری روبرو می‌شود، این کشور تلاش خواهد کرد، کانال‌های تازه‌ای به منظور دسترسی به نظام مالی جهان برای اهداف غیرقانونی خود بیابد.»

از این رو هیات آمریکایی در دیدار خود با مقام‌های کشورهای یاد شده تاکید کرده است، در صورتی که بانک‌های خارجی به معاملات خود با جمهوری اسلامی ادامه دهند، از دسترسی به نظامی مالی ایالات متحده محروم خواهند شد.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند، که در پوشش یه برنامه هسته‌ای غیرنظامی به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. برای همین سازمان ملل متحد از تهران خواسته‌ است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را که قابلیت کاربرد در برنامه هسته‌ای نظامی را نیز دارد متوقف سازد.

ایران با سرپییچی از این درخواست‌ها به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود از جمله در زمینه غنی‌سازی اورانیوم روی آورده است که این امر به تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران دامن زده است.

چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران، تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور وضع کرده است که به ویژه شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

به دنبال تصویب این قطعنامه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی تصویب کردند که به مراتب گسترده‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است و به ویژه صنعت نفت و گاز ایران و نیز شرکت‌ها و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.

بر اساس تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با جمهوری اسلامی مجازات شده و اجازه کار در بازار ایالات متحده آمریکا را نخواهند داشت.

با این حال برخی کشورها مانند ترکیه اعلام کرده‌اند، که به تحریم‌های فراتر از آنچه سازمان ملل متحد علیه ایران تصویب کرده است، اعتنا نخواهند کرد.

از این رو نمایندگان وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته در جریان سفر خود به آنکارا با مقام‌های ترکیه نیز در باره تحریم‌های ایران گفت و گو کرده بودند.

در این میان روزنامه «جمهوریت» ترکیه، به نقل از یک مقام‌ آمریکایی نوشته است، هیات آمریکایی به این منظور به آنکارا سفر کرده بود، تا به مقام‌های ترکیه هشدار دهد که ایالات متحده قصد دارد، شرکت‌های ترک را به دلیل معامله با ایران و نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، هدف اقدام‌های تنبیهی خود قرار دهد.

دولت ترکیه پبشتر اعلام کرده بود، با وجود تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران، آنکارا از شرکت‌های ترک برای انجام معامله با ایران و فروش بنزین به این کشور حمایت می‌کند.

در این میان هیات آمریکایی در دیدارهای خود با مقام‌های سیاسی و بانکی کشورهای یاد شده، تاکید کرده است که « دور تازه تحریم‌ها اثرات خود را بر اقتصاد ایران آشکار کرده است.»

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از « ناتوانی حکومت ایران در جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه میدان‌های نفت و گازی این کشور و نیز عدم برقراری روابط مالی با جامعه جهانی» به عنوان نمونه‌هایی از اثرات تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی یاد شده است.

از سوی دیگر در حالی که مقام‌های آمریکایی هدف از این تحریم‌ها را اعمال فشار بر ایران برای «تغییر رفتار» اعلام کرده‌اند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به تازگی گفته است، گفت و گو با آمریکا تنها در صورتی انجام می‌شود که این کشور از «تحریم و تهدید» ایران دست بردارد.
XS
SM
MD
LG