لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

مصباح‌یزدی: تدبیر و سعه‌صدر آیت‌الله خامنه‌ای نزدیک به معصومین است


در آستانه سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، محمدتقی مصباح یزدی در گفت و گویی با نشریه «پرتو سخن»، «تدبیر و سعه صدر» آیت‌الله خامنه‌ای در مقابله با «فتنه اخیر» را «نزدیک به معصومین و اعجازگونه» دانسته و گفته است حاکمیت ولایت فقیه آرزوی همه انبیا و اولیا و صالحان عالم در طول تاریخ بوده است.

محمدتقی مصباح‌یزدی، از روحانیان حامی دولت جمهوری اسلامی همچنین رهبر جمهوری اسلامی را با امامان معصوم مقایسه کرده و از ولایت فقیه باعنوان یکی از نعمت‌های بزرگ خدا و «آرزوی همه انبیا و اولیا و صالحان عالم در طول تاریخ» نام برده است.


وی در تمجید از رهبر جمهوری اسلامی از جمله گفته است: «یکی از بهترین نمودهای شایستگی ایشان در این فتنه اخیر ظاهر شد که هنوز ما عمق این فتنه را درست درک نکرده‌ایم و تا اندازه ای هم که درک کردیم نمی‌توانیم بیان کنیم و اگر بیان هم بکنیم مردم هنوز درست باور نمی‌کنند.»

مصباح‌یزدی همچنین افزوده است: «اما ایشان این مشکلات را با تدبیر بسیار حکیمانه‌ای که واقعا این تدبیر را به مقام تدبیر معصوم نزدیک می‌کند با یک سعه صدری که آن‌هم جز در معصومین کم یافت می‌شود حل کرد. تحمل، صبر و سعه صدر ایشان اعجازگونه است در مسائلی که نگفتنی است نسبت به کسانی که نمی‌شود گفت.»

عضو مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی همچنین درباره ولایت فقیه هم گفته است: «یکی از نعمت‌های بزرگی که اگر سالیان دراز تمام وقتمان را صرف کنیم که شکر خدا ‌کنیم، حقش ادا نمی‌شود برقراری نظام اسلامی، حاکمیت ولایت فقیه و بخصوص وجود شخص مقام معظم رهبری و برقراری نظام اسلامی خداپسند است که آرزوی همه انبیا و اولیا و صالحان عالم در طول تاریخ بوده و جز در یک محدوده خاص زمانی و مکانی، موارد روشنی از آن سراغ نداریم.»

وی همچنین از ولایت فقیه با عنوان نعمتی یاد کرده که «می‌تواند سعادت ابدی و بی‌نهایت بیافریند» و افزوده است: «ما باید این نعمت عظیم الهی را به یاد مردم بیاوریم که بدانند چقدر باید شکر این نعمت را بجا بیاورند، و یکی از فوایدش این است که آدم وقتی به عظمت یک چنین نعمتی پی‌ می‌برد تحمل کمبودها و کاستی‌ها که از لوازم طبیعی حوادث این جهانی است برایش خیلی آسان می‌شود.»

محمدتقی مصباح‌یزدی در ادامه تمجیدهای خود از رهبر جمهوری اسلامی به انتخاب وی از سوی مجلس خبرگان پس از مرگ آیت‌الله خمینی اشاره کرده و گفته است: «حقیقت این است که من زمان امام هر وقت ذهنم متوجه این می‌شد که بعد از امام چه خواهد شد مضطرب می‌شدم، اما از وقتی که مقام معظم رهبری، عهده دار این مسئولیت شدند مثل یک آب خنکی بود که روی شعله آتش می ریزد. گویا روح امام در ایشان حلول کرده و همان عظمت با ویژگی‌های ممتاز در شخصیت ایشان ظاهر شد. انتخاب ایشان بهترین گزینه‌ای بود که امکان داشت بعد از امام تحقق پیدا کند.»

هفته گذشته محمد یزدی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گویی با هفته‌نامه پنچره با اشاره به وجود اختلاف در میان اعضای این مجلس بر سر انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان جانشین آیت‌الله خمینی گفته بود: ««مخالفت داشتن، یک مسئله و فکر تشکیل شورای رهبری مسئله‌ای دیگر است که بیشتر از طرف آقای هاشمی سرچشمه گرفته بود و در این رابطه، همان زمان، اکثر اعضای جامعه مدرسین مخالفت کردند. در حال حاضر هم که دوباره آقای هاشمی این مباحث را مطرح می‌کند، باز هم ما مخالفیم و بعداً هم مخالف خواهیم بود.»

در این میان محمدتقی مصباح‌یزدی نیز ریشه مخالفت‌ها با آیت‌الله خامنه‌ای را «حسادت» دانسته و بدون نام بردن از کسی گفته است: «بسیاری از این مخالفت‌ها، اتهامات، خرده‌گیری‌ها و بهانه‌گیری‌ها از این گونه عوامل روانی سرچشمه می‌گیرد. اینها موقعیت‌هایی دارند، شگردهایی و امکاناتی دارند که از آن برای فریب دادن مردم استفاده می‌کنند. ریشه حسد در افراد نخبه است و این‌که می بینند ایشان مانع بعضی سواستفاده‌هایشان می‌شود یا این‌که زندگی ایشان با این سادگی خاری است در چشم آنها و آنها را رسوا می‌کند. خارجی‌ها هم افرادی که ضعیف‌النفس و فرومایه‌اند و آفت‌های روانی، احساس حقارت، و حسد دارند یا جاه طلب هستند، را شناسایی می‌کنند امکانات در اختیارشان قرار می‌دهند تا این فتنه‌ها برپا‌ شود. ولی دیدید این دشمنی‌ها نه تنها ضرری نزد، بلکه موقعیت ایشان را بالاتر برد. اسم این را چه می‌شود گذاشت غیر از اعجاز خدا و تایید الهی؟»

این در حالی است که چندی پیش آیت‌‌الله على‌محمد دستغیب، از مراجع تقلید و عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی تصریح کرده بود ولی ‌فقیه باید به قانون اساسی عمل کند، نه این که بر آن «مسلط» باشد.

پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ با استفتایی، «ولایت» خود را شعبه‌ای از امامت امامان شیعه خوانده و «التزام به ولایت فقیه» را به معنای اطاعت از خود دانسته بود.

محمد تقی مصباح‌یزدی نیز در دفاع از «فقاهت» آیت‌الله خامنه‌ای گفته است: «متأسفانه آن ابعاد اصلی شخصیت ایشان که با مسئله رهبری و ولایتشان ارتباط دارد کم‌تر مورد توجه قرار می گیرد، اول فقاهت ایشان است‌؛ کسانی که شاهدانی بهتر از آنها در این زمینه نمی شود پیدا کرد، شهادت می‌دهند که ما در فقاهت ایشان را نه تنها کم‌تر از اقرانشان نمی‌دانیم بلکه در مواردی برای ما ثابت شده که ایشان افضل هم هستند.»

«آیت‌الله خامنه‌ای درهر زمینه‌ای حرفی برای گفتن دارد»

مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی همچنین از آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان یکی از سه «رجال‌دان بزرگ عالم تشیع» نام برده و افزوده است، رهبر جمهوری اسلامی «در بسیاری از رشته‌های علمی دیگری که متأسفانه آن‌طور که باید و شاید شناخته شده نیست در مسائلی که ارتباط با حافظه دارد، مثل قضایای تاریخی و تحلیل تاریخ در حد اعجاز است. تقوا، ساده زیستی و زهد ایشان داستان‌هایی دارد ‌که برای بعضی مثل افسانه حساب می شود که کسی در یک چنین موقعیت حساسی با این‌همه امکاناتی که در اختیارش قرار دارد این‌جور ساده و زاهدانه زندگی می کند و ده‌ها فضیلت دیگری که واقعا شمارش آن‌ها مشکل است چه رسد به بیانش.»

وی همچنین به مقایسه رهبر ایران با رهبران و روسای جمهور سایر کشورها پرداخته و گفته است: «ایشان با روسای جمهوری و رهبرانی که در عالم هستند، از لحاظ توانایی مدیریت، سعه صدر، جامعیت، تقوی، مهربانی، دلسوزی و صدها فضیلت دیگر قابل مقایسه نیست. در زندگی بیش از سی ساله مسؤولیت رسمی ایشان یک نقطه سیاه نمی شود پیدا کرد درحالی که دیگران برای رسیدن به مقامشان حق کشی می کنند، پول خرج می کنند، تبلیغات سو می‌کنند، بعضی‌ها که به مقامی می‌رسند چقدر سواستفاده می‌کنند. مقایسه با بعضی از شخصیت‌های داخلی را کنار می‌گذارم که مصداق "الدهر انزلنی ثم انزلنی" واقع می‌شود.»

عضو مجلس خبرگان رهبری افزوده است: «رهبر معظم انقلاب واقعا به گستردگی روح عظیم یک انسان وارسته است و این در مسائل مدیریتی کشور که خیلی بارز است؛ همچنین ایشان با هر گروهی می‌نشیند در هر زمینه‌ای صحبت می‌کند مثل در ادبیات، شعر، تاریخ، ورزش، خطاطی، هنر ... و حرفی برای گفتن دارند، بلکه بر همه آن متخصصین پیشی می‌گیرد.»

آیت‌الله مصباح‌یزدی همچنین گفته است: «قضاوت شخصیت‌های جهان را درباره ایشان بررسی کنید که بعضی از روسای جمهور کشورهای دیگر درباره شخصیت ایشان اظهار اعجاب کردند و اینکه مردم ایران تا یک همچون رهبری دارند شکست نخواهند خورد.»

XS
SM
MD
LG