لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

وزیر علوم: وظیفه دانشگاه‌ها تربیت سرباز امام زمان است


وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد یک بار اعتقاد به ولایت فقیه را شرط استخدام استادان دانشگاه‌ها دانسته و گفته است، وظیفه دانشگاه‌ها تربیت سرباز برای امام زمان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه گفته است، تنها کسانی باید به عنوان استاد جذب دانشگاه‌ها ‌شوند که به «ولایت فقیه» اعتقاد داشته باشند.

وی که در جمع شرکت‌کنندگان در اولین دوره «طرح بصیرت اساتید بسیجی دانشگاه بوعلی سینا همدان» سخن می‌گفت در این باره اظهار داشت: «می‌خواهیم اساتیدی جذب کنیم که به نظام ولایت فقیه معتقد باشند، چرا که ما تعالی و تکامل را مبانی خود قرار داده‌ایم.»

وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد همچنین افزود: «یکی از مشکلات اساسی دانشگاه‌های ما این است که غربی تعریف شده‌اند و باید برای حل مشکل، از این فضا خارج شد و فضایی جدید برای خود ایجاد کرد.»

وی در اسفند ماه سال گذشته نیز گفته بود، تمام استادان و دانشگاهیان غیر همسو با نظام جمهوری اسلامی اخراج می‌شوند و روسای دانشگاه‌ها اجازه ندارند، کسانی را استخدام کنند که به ولایت فقیه باور ندارند.

کامران دانشجو که به عنوان مسئول ستاد انتخابات وزارت کشور در برگزاری انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته نقش محوری را ایفا کرده بود، همچنین اظهار داشته بود: «شفاف و واضح می‌گویم افرادی مورد نیاز ما در دانشگاه‌ها هستند که التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه داشته باشند. دانشگاه‌های کشور به اساتیدی نیاز دارند که با جان و دل دانشجویان خود را دوست داشته باشند و این اساتید باید در دانشگاه کادر سازی کنند تا جمهوری اسلامی ایران پابرجا و پیروز بماند.»

چندی پیش نیز لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی محمود احمدی‌نژاد، خواستار فعال شدن هیئت‌های تجدید نظر به منظور شناسایی و ناامن کردن فضا برای «عوامل فتنه» در دستگاه‌های اجرایی و مقابله با آنها شده بود.

این گونه سخنان در حالی بیان می‌شود، که از هنگام روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در ایران شمار زیادی از استادان دانشگاه‌ها که دیدگاه انتقادی نسبت به دولت داشته‌اند، اخراج یا به اجبار بازنشسته شده‌اند.

این روند به ویژه به دنبال رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و سرکوب خونین اعتراض‌ها به نتایج انتخابات و نیز پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در باره آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران شدت بیشتری گرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی در شهریور ماه سال گذشته در سخنانی درباره حوادث پس از انتخابات، تدریس بسیاری از مواد علوم انسانی در دانشگاه‌ها را « منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی» دانسته و تحصیل حدود دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی را «نگران کننده» ارزیابی کرده بود.

پیشتر نیز محمود احمدی نژاد در سخنانی با بیان این که «نظام آموزشی ما ۱۵۰ سال تحت تاثیر اندیشه‌های سکولار و استکباری بوده» دانشجویان معترض به برکناری استادان دانشگاه را مورد حمله قرار داده و گفته بود: «دانشجویان ما باید در حال حاضر علیه اندیشه‌های لیبرال و اقتصاد لیبرالی فریاد بزنند.»

در این میان کامران دانشجو، وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد، هم در سخنان تازه خود وظیفه دانشگاه‌ها را «تربیت سرباز برای امام زمان» دانسته و گفته است: «دانشگاه باید در چارچوب سیاست‌های دولت و نظام کار کند و نباید در دانشگاه هر کس برای خودش، چارچوبی تعریف کند، چرا که ما برای دانشگاه قداست قایل هستیم و این قداست بر مبنای علم، تهذیب و تربیت است.»

وی همچنین از متمرکز شدن جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها خبر داده و از دانشگاه‌ها خواسته‌ است، اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را تنها از طریق سایت وزارت علوم جذب کنند.

به گفته وی بدین ترتیب امکان «بررسی تمام افراد» متقاضی استخدام در دانشگاه‌ها برای وزارت علوم فراهم خواهد شد و «با دانشگاه‌هایی که با این موضوع مخالفت کنند، نیز برخورد جدی خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG