لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

حنا مخملباف جایزه کارگردانی خود را به محمد نوری‌زاد تقدیم کرد


حنا مخملباف، که برنده جایزه بهترین کارگردان برای فیلم «روزهای سبز»از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر در قرقیزستان شده بود، جایزه خود را به محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و مستندسازی زندانی در ایران تقدیم کرده است.

حنا مخملباف که برای ساخت فیلم «روزهای سبز» درباره تحولات پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر در بشکیک شده است، پس از دریافت این جایزه، آن را به محمد نوری‌زاد تقدیم کرده است.

وی در این باره گفته است: «این جایزه را تقدیم می‌کنم به هنرمند و کارگردان در بند کشورم، محمد نوری زاد، که با نوشتن نامه‌هایی دردمندانه، صادقانه ، شجاعانه و صریح خطاب به رهبری (کارگردان اصلی سرکوب مردم ایران)، از منافع و مصالح شخصی خود به خاطر مردممان وطنمان، ایران‌مان گذشت. او به ما آموخت که نمی‌توان کنار رودخانه ایستاد و شاهد بود که سیل مردم را می‌برد و گفت من هنرمندم و کارم تنها ستایش از زیبایی‌های رودخانه است».

محمد نوری‌زاد از نویسندگان روزنامه کیهان بود که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی از جمله حامیان دولت به شمار می‌آمد و مخالفت خود را با اصلاح‌طلبان نیز پنهان نمی‌کرد.

با این حال به دنبال سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، وی نیز به جمع منتقدان پیوست و با انتشار چندین نامه سرگشاده از جمله خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، وی را مسئول این رویدادها دانست.

به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، محمد نوری‌زاد در آذر ماه سال گذشته به اتهام «توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و بیش از هفت ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی گذراند.

وی که در سوم تیر ماه سال جاری با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود، در اواخر مرداد ماه بار دیگر نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته و از وی خواسته بود، پیش از مرگش به جبران خطاهای سرزده از خود بپردازند.

همانطور که آقای نوری‌زاد در آخرین نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده بود، تنها چند روز پس از انتشار این نامه وی یک بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد و از آن زمان تاکنون همچنان در زندان به سر می‌برد.

حنا مخملباف در باره تقدیم جایزه بهترین کارگردانی خود به این روزنامه‌نگار زندانی گفته است: «نوری‌زاد می‌توانست در کنار قدرت بایستد و به ثروت برسد و به شوکت برسد و از سوی حاکمیت هنرمند بزرگ ملی قلمداد شود، به شرط آن که چشم بر این همه خون، این همه زندانی، این همه بی‌عدالتی ببندد. اما او از قدرت و ثروت و آزادی و حتی هنر خود درگذشت تا انسان باقی بماند. در مقابل روح چنین کارگردان‌هایی است که سینما زانو می‌زند. این جایزه مفتخر است که به او تقدیم می‌شود».

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر در اواخر سپتامبر در شهر بیشکک قرقیزستان برگذار شد و در آن ۲۸ فیلم مستند از کشورهای مختلف از جمله آلمان ، بریتانیا و یونان به نمایش درآمد.

فیلم «روزهای سبز» ساخته حنا مخملباف که پیشتر در چندین جشنواره معتبر جهانی مورد توجه قرار گرفته بود،در جشنواره بیشکک هم جایزه بهترین کارگردانی را برای دختر محسن مخملباف به همراه داشت.

این فیلم که روایتی از تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران است، سرگذشت یک دختر جوان ایرانی به نام آوا را به تصویر می‌کشد که در پی حوادث پس از انتخابات درگیر رویدادهای سیاسی کشور می‌شود.

آوا که از افسردگی رنج می‌برد به پیشنهاد دکتر روان‌شناسش به کارگردانی تئاتر روی می‌آورد، اما تئاتر او که الهام گرفته از دشواری‌های زندگی است توقیف می‌شود.

در این میان عده‌ای از مردم با امید به تغییر و به حمایت از میرحسین موسوی به خیابان‌ها می‌آیند. آوا که امیدی به تغییر ندارد، برای غلبه بر این ناامیدی به خیابان می‌رود تا با گفت‌وگو با مردم بر ناامیدی خود غلبه کند.
XS
SM
MD
LG