لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

کروبی: کشور به طور انحصاری در اختیار سپاه و بسیج قرار گرفته است


مهدی کروبی، از رهبران اصلاح‌طلب ایران، دولت محمود احمدی‌نژاد را دولتی برآمده از دخالت و تقلب آشکار سپاه و بسیج در انتخابات دو دوره اخیر ریاست جمهوری دانسته و از واگذاری پروژه‌های بزرگ اقتصادی به سپاه توسط دولت به عنوان «اختصاصی‌سازی برای سپاه» یاد کرده است.

پایگاه اینترنتی «سحام‌‌نیوز» روز دوشنبه متن گفت‌و‌گوی مکتوب مهدی کروبی با سایت اینترنتی شبکه خبری انگلیسی زبان بی‌بی‌سی را منتشر کرده است، که در آن وی به ویژه از نقش انحصاری سپاه و بسیج در اقتصاد کشور سخن گفته است.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران از گسترش روزافزون حضور سپاه و بسیح در بخش‌های اقتصادی و سیاسی به عنوان یک «بحران و انحراف» یاد کرده و منشا آن را سال‌ها پیش دانسته است.

آقای کروبی در این باره گفته است: «بعد از حضور غیر طبیعی نهادهای نظامی و امنیتی در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ من اولین فردی بودم که نسبت به مخاطرات آن هشدار دادم و مخالفت خود را اعلام کردم. متاسفانه در دولت اصلاحات دوستان ما این امر را جدی نگرفتند و در قبال حضور و دخالت آنان برخود لازم را نکردند.»

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین افزوده است: «بعد از انتخابات مرحله اول دوره نهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ که سپاه و بسیج در انتخابات به نفع آقای احمدی‌نژاد دخالت و تقلب آشکار کردند، هشدار دادم. ورود نظامیان به این عرصه را مغایر قانون اساسی، اهداف انقلاب و وصیت نامه امام مبنی بر عدم مداخله نظامیان در سیاست دانستم و به تبعات منفی آن دخالت توجه داشتم. عدم توجه دوستان و مسایلی که حال مجال پرداختن به آن نیست موجب بوجود آمدن بستر مناسب برای آنان شد. اگر هشدارهای من در آن روز جدی گرفته می‌شد، امروز شاهد این حضور انحصاری و کم نظیر نبودیم.»

مهدی کروبی همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری دهم که به دنبال اعلام نتایج آن موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها کشور را فرا گرفت، گفته است: «نتیجه انتخابات اخیر را سپاه و بسیج در کنار افرادی دیگر مهندسی و اجرا کردند و لذا تملک و انحصاری کردن همه امور کشور از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ ، ورزش، هنر و … را غنیمت و دستاورد انتخابات دهم ریاست جمهوری می‌دانند. دولت آقای احمدی‌نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.»

دبیر کل حزب اعتماد ملی این سخنان را در تشریح دلایل گسترش روزافزون نفوذ سپاه در بخش اقتصاد و نیز واگذاری پروژه‌های عمده نفت و گاز به این نهاد نظامی بر زبان آورده است.

وی در این باره گفته است: «تجربه نشان داده است که بخش‌های نظامی اموری را بر عهده می‌گیرند که در عمل توان انجام آن را ندارند و پروژه‌ها را نیمه کاره و با صرف چند برابر هزینه پیش‌بینی شده اولیه رها می‌کنند و یا با گرفتن حق دلالی به دیگران واگذار می‌کنند.»

اشاره آقای کروبی به انصراف قرارگاه خاتم‌الانبیا و یک شرکت دیگر وابسته به سپاه به نام سپانیر از طرح توسعه فازهاى ۱۵ و ۱۶ میدان گازى پارس جنوبى است که این پروژه دو میلیارد دلارى را در سال ۱۳۸۵ از آن خود کرده و چندی پیش آن را نیمه کاره رها کردند.

«سپاه توانایی انجام پروژه‌های نفت و گاز را ندارد»


مهدی کروبی با زیر سوال بردن توانایی سپاه در اجرای پروژه‌های بزرگ نفت و گاز گفته است: «به نظر می‌رسد انجام پروژه‌های بزرگ نفت و گاز پارس جنوبی که اهمیت بسیاری در آینده اقتصادی کشور دارد در توان سپاه نیست. در دوران اصلاحات با همت مجلس و دولت، پارس جنوبی با مشارکت شرکت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی پیشرفت قابل قبولی پیدا کرده بود که با اتخاذ روش‌های غلط و ایجاد تنش در روابط بین‌المللی هم اکنون وضعیت بسیار نگران کننده‌ای دارد.»

این رهبراصلاح‌طلب ایران همچنین از تحریم‌های بین‌المللی به عنوان دلیل دیگری برای مخالفت خود با واگذاری قراردادهای عمده اقتصادی به سپاه یاد کرده و افزوده است: «شرکت‌های سپاه در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار گرفته‌اند و واگذاری آن به سپاه در این شرائط به معنای نادیده گرفتن آن سرمایه عظیم کشور و در عمل به معنای انجام ندادن کار و عدم استفاده از ظرفیت موجود در توسعه پارس جنوبی است.»

مهدی کروبی همچنین افزوده است: «تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه قطعنامه ۱۹۲۹ که مطابق فصل هفتم منشور تدوین شده است و لیست جامعی از شرکت‌ها و سازمان‌های مربوط به سپاه را ضمیمه کرده، موجب اخلال در انجام کارهای اساسی و قرارداد‌های منعقده است. البته برای دور زدن تحریم‌ها نقش دلالان با قیمت‌های چند برابر پررنگ‌تر شده و زیان اصلی مجدداً بر مردم بار می‌گردد.»

وی همچنین در باره پیامدهای دیگر حضور سپاه در بخش‌های اقتصادی کشور گفته است: «انحصاری شدن بخش مهمی از اقتصاد و صنعت کشور و نیز احاطه بر بخش قابل توجهی از تجارت توسط سپاه و بسیج امری غیرقانونی، غلط و مغایر شان و وظائف کاری آنها است.»

مهدی کروبی ادامه داده است: «انحصاری کردن این بخش از کارها علاوه بر فساد بسیار آن و تضعیف و یا نابود کردن بخش خصوصی، مغایر منافع ملی است و هرگونه تلاش در جهت ادامه آن را غلط و موجب ورود آسیب‌های بسیار به اقتصاد و امنیت کشور میدانم.»

وی همچنین ضمن مخالفت با تحریم‌های شورای امنیت و نیز تحریم‌های یکجانبه برخی از کشورها علیه ایران افزوده است: «در کشوری که غالب امور به طور انحصاری در اختیار سپاه و بسیج است، پر واضح است تحریم‌ها ضربه اساسی به اقتصاد آن بطور عام و مردم به طور خاص وارد می‌کند.»

«اختصاصی‌سازی برای سپاه به جای خصوصی‌سازی»

مهدی کروبی در ادامه با بیان این که دولت کنونی به نام خصوصی‌سازی، سرگرم «اختصاصی سازی اقتصاد در دست نطامیان» است، گفته است: « آنچه طی پنج سال اخیر اتفاق افتاده و موجب نگرانی شده است، خروج اجباری بخش خصوصی و انحصاری کردن اقتصاد دردست سپاه است.»

وی همچنین با انتقاد از «واگذاری پروژه‌های عمرانی بدون برگزاری مناقصه به سپاه، فروش سهام برخی از شرکت‌های دولتی مانند مخابرات و فروش اموال بدون مزایده و رعایت تشریفات قانونی»، آن را موجب گسترش فساد و نیز موجب خروج و تضعیف بخش خصوصی و به تبع آن خروج سرمایه‌های بخش خصوصی از کشور دانسته است.

مهدی کروبی همچنین درباره میزان شفافیت در این واگذاری‌ها به سپاه گفته است: « در حال حاضر قانونی در این زمینه رعایت نمی‌گردد که شفافیت در عمل را شاهد باشیم. .. در حال حاضر قرار دادهای بزرگ اعم از داخلی و بین‌المللی پشت درهای بسته منعقد و محرمانه تلقی می‌گردد و امکان اطلاع نسبت به مفاد و شرائط آن نیست. اموری که سپاه و بسیج بر عهده می‌گیرند اصلا شفاف نیست و حتی تشریفات مربوطه رعایت نمی‌گردد.»
XS
SM
MD
LG