لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

نوری‌زاد به صادق لاریجانی: آیا کسی سر عزیزانتان را در چاه مستراح فرو کرده است


محمد نوری‌زاد، یکی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در نامه‌ای به صادق لاریجانی، با برشمردن نمونه‌هایی از رفتار ماموران وزارت اطلاعات با وی و سایر بازداشت‌شدگان در زندان، خواستار رسیدگی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی به «جنایات جاری در کشور» شده است.

سایت اینترنتی کلمه روز پنج‌شنبه گزارش داده است که محمد نوری‌زاد در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از رفتار ماموران وزارت اطلاعات با وی در زندان شکایت کرده است.

محمد نوری‌زاد که از جمله به دلیل نوشتن نامه‌های انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی بازداشت شده است، خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته است: «من، محمد نوری‌زاد، زندانی شما در زندان اوین، نه به حوزه رفتار هیولاگون عده‌ای از ماموران وزارت اطلاعات، که به ربودن نام سربازی امام زمان توسط اینان، اعتراض و شکایت دارم.»

محمد نوری‌زاد همچنین افزوده است: «اینان مرا زده‌اند و به ناموسم ناسزا گفته‌اند. و این‌همه را من در متن پاسخ به پرسش‌های یاوه بازجویان خود، آورده و ثبت و ضبط کرده‌ام. اگر ذره‌ای انصاف در قله‌ بلند آیت‌اللهی خود سراغ دارید، به شکایت من، و به شکایت قربانیان خاموش وزارت اطلاعات رسیدگی فرمایید.»

محمد نوری‌زاد از نویسندگان روزنامه کیهان بود که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی از جمله حامیان دولت به شمار می‌آمد و مخالفت خود را با اصلاح‌طلبان نیز پنهان نمی‌کرد.

با این حال به دنبال سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، وی نیز به جمع منتقدان پیوست و با انتشار چندین نامه سرگشاده از جمله خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، وی را مسئول این رویدادها دانست.

به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، محمد نوری‌زاد در آذر ماه سال گذشته به اتهام «توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و بیش از هفت ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی گذراند.

وی که در سوم تیر ماه سال جاری با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود، در اواخر مرداد ماه بار دیگر نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته و از وی خواسته بود، پیش از مرگش به جبران خطاهای سرزده از خود بپردازند.

همانطور که آقای نوری‌زاد در آخرین نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده بود، تنها چند روز پس از انتشار این نامه وی یک بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد و از آن زمان تاکنون همچنان در زندان به سر می‌برد.

در این میان آقای نوری‌زاد در نامه خود به صادق لاریجانی با اشاره به «کنایه» رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی به «برخورد خشن پلیس انگلستان با دانشجویان معترض به افزایش شهریه دانشگاه‌ها»، خطاب به وی نوشته است: «این سخن شما گرچه مبتدای درستی اختیار کرده، اما به منتهای نامربوطی منجر شده است. حاکمان انگلیس اگر مدعی حقوق بشرند، هرگز ادعای خدا و قرآن و پیامبر و ائمه‌ معصومین ندارند.»

وی در ادامه در تشریح نحوه برخورد ماموران با زندانیان سیاسی نوشته است: «در کشور اسلامی ما، اتفاقاتی رخ داده و می‌دهد که حظ بهره‌مندی از آن را نمی‌چشید، مگر این‌که در متن آن قرار گیرید؛ نمی‌دانم آیا کسی سر عزیزانتان را در چاه مستراح فرو کرده است یا خیر؟ که اگر فرو کرده بود و شما و عزیزتان طعم ناگزیر تنفس و فرو بردن ماکولات موجود در کاسه‌ مستراح را چشیده بودید، ذره‌ای از مراتب آیت‌اللهی خود را متوجه این ‌سوی سرزمین قضایی کشورتان می‌فرمودید.»

محمد نوری‌زاد همچنین افزوده است: «اما چرا سر ما را در مستراح سلول انفرادی فرو کرده اند؟ تا از ما اقراری بگیرند که بر حقانیت اعتراض ما خط بکشد و پایه‌های لرزان قدرت حاکمیت را مستحکم کند.»

این روزنامه نگار زندانی در بخش دیگری از نامه خود خطاب به صادق لاریجانی آورده است: «پیشنهاد می‌کنم هروقت جلوی آینه، به زلف مبارکتان شانه زدید و بر خود عطر افشاندید، به سرهای فروشده عده‌ای از زندانیان سیاسی کشورتان در مستراح سلولشان بیندیشید. نمی‌دانم آیا کسی به زیر گوش حضرت شما سیلی پی در پی نواخته است؟ و با کفش به سینه و پشت نازنین شما کوفته است؟ و با پا به صورت شما لگد زده است؟ و به میان ابروان و چشمان شما تف کرده است؟»

وی در ادامه نتیجه گیری کرده است: «با اطمینان می‌گویم اگر ذره‌ای از این‌همه درنده‌خویی ماموران وزارت اطلاعات خودمان را باور می‌کردید، عطای اعتراض به پلیس انگلستان را به لقایش می‌بخشیدید. نمی‌دانم آیا در ورطه بی‌کسی و زیر بارش ضربات مشت و لگد، عده‌ای به همسر گرامی شما فحش رکیک و ناسزا گفته‌اند؟ و دختران عفیف شما را به آغوش هرزگی پرتاب کرده‌اند؟ و مادر و خواهر و خویشاوندان پاکدامن شما را به لجن جنسی آلوده‌اند؟ بعید می‌دانم! اما عده‌ای از ماموران وزارت اطلاعات، که نقابی از سربازی امام زمان به صورت بسته‌اند، با ما این کرده‌اند.»

محمد نوری‌زاد همچنین در نامه خود به رئیس قوه قضائیه آورده است: «پیشنهاد می‌کنم از این پس، هرگاه اراده فرمودید به زندان ابوغریب و گوانتانامو و رفتار خشن پلیس انگلستان بپردازید تا در سایه‌ این توسل طنز، بر جنایات جاری خود سرپوش گذارید، نگاهی به صورت خود در آینه، و نگاهی به صورت همسر و دختران و مادر و خواهران خود بیندازید، تا بدانید پرتاب یک سخن سست به آن‌ سوی مرزها، هرگز بساط لرزان حاکمیت ما را ترمیم نخواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG