لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

میرحسین موسوی: جنبش سبز زمینه آشتی ملی را فراهم کرده است


میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران ، در سخنان تازه خود گفته است، جنبش سبز زمینه آشتی ملی در کشور را فراهم کرده و از این رهگذر، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی که «با سیاست‌های غلط» از هم جدا شده بودند، به تدریج به هم نزدیک شده و با هم گفت و گو می‌کنند.

میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح طلب در ایران، در آخرین اظهارنظر خود که در جمع شماری از فرزندان قربانیان جنگ عراق و ایران ایراد کرده، خواستار «اتحاد و استقامت تا تحقق تغییرات مطلوب در کشور» شده است.

وی در این سخنان که روز سه‌شنبه در سایت اینترنتی کلمه منتشر شده، به تاثیر جنبش سبز در شکل‌گیری وحدت ملی اشاره کرده و گفته است: « تشکل‌های سیاسی که با سیاست‌های غلط از هم جدا شده بودند، به تدریج به هم نزدیکتر می‌شوند، با هم مذاکره می‌کنند و بر سر یک سفره می‌نشینند. آنچه نقطه وصل آنها با یکدیگر است تلاش برای آزادی، عدالت و تفاهم بر سر پاسداری از حقوق ملت است.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم همچنین افزوده است: « مرزهای خودی و ناخودی به تدریج کمرنگ می‌شود و به جای آن تعامل و گفت و گو می‌نشیند. امروز به برکت یک جنبش سبز مردمی زمینه آشتی ملی، دوستی و وحدت بیش از همیشه بین فرهنگ‌های گوناگون، قومیت‌ها و شیعه و سنی و همه اقشار به وجود آمده است.»

آقای موسوی همچنین با اشاره به یکی از حرکت های نمادین حامیان خود در جریان مبارزات انتخاباتی گفته است: « راهبرد زنجیره انسانی از میدان تجریش تا میدان راه آهن در سطح ملی دنبال می‌شود و همه ما با تکثر آرا، عقاید و فرهنگ‌ها و قومیت‌ها به تدریج لکنت زبان خود را از دست می‌دهیم و می‌توانیم راحت‌تر با هم صحبت کنیم.»

در روز دوشنبه، هجدم خرداد ماه سال گذشته و تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران هزاران تن از هواداران میرحسین موسوی، به درخواست وی یک زنجیره انسانی از میدان تجريش در شمال تا میدان راه آهن در جنوب تهران تشکیل دادند که بازتاب گسترده‌ای در جریان مبارزات انتخاباتی داشت.

آخرین نخست وزیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود، حاکمیت را به تلاش برای ایجاد تفرقه در میان مردم کرده و اظهار داشته است: «عده‌ای که نفع خود را در تفرقه و شقه‌شقه کردن مردم می‌دانند، با پرونده سازی و اقداماتی گسترده به نام مبارزه با جنگ نرم نفرت پراکنی را ادامه می‌دهند.»

وی همچنین با انتقاد از توهین به مقدسات توسط برخی‌ از رسانه‌های مجازی، این گونه اقدام‌ها را با «ویروس‌های» حاکمیت مرتبط دانسته و گفته است: « جریان‌های ناسالمی که امروز گاهی در فضای مجازی می‌بینیم که مقدسات را به سخره می‌گیرند، ریشه در این میلیاردها تومانی دارد که به عنوان جنگ سایبری و لشگر سایبری هزینه می شود. آنها می‌خواهند همانطور که رسانه ملی را با دخالت خود به یک رسانه تفرقه افکن یک‌طرفه تبدیل کرده‌اند فضای مجازی برآمده از جنبش سبز را با ویروس‌های خود آلوده کنند تا اعتماد ملت اسلامی ما از این پنجره زیبای باز شده سلب شود، ولی این توطئه نیز نتیجه عکس خواهد داد.»

میرحسین موسوی در ادامه سخنان خود با بیان این که نظام دچار جمود، فساد و ظلم شده، افزوده است:« نظام هم اکنون نمی‌تواند متناسب با تغییرات جهانی و تغییرات داخلی تحول لازم را در خود ایجاد کند. این موضوع طبیعی هم هست، چرا که موثرترین عنصر برای تغییرات مطلوب دخالت مردم در همه امور و رعایت حق تعیین سرنوشت برای ملت و رعایت حقوق شهروندی است. حتی سیاست نامه‌های قدیمی هم ظلم و ویرانی ملک را با هم قرین می‌دانستند.»

وی همچنین با اشاره به بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای و نیز شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات، گفته است: « قدیم‌ها در کتاب‌های دینی خود از زندان‌های منصور دوانیقی‌ها و هارون الرشیدها می‌خواندیم و امروزه زندان‌های ما از فرزندان مبارز و آزادی‌خواه این کشور پر شده است. حتی کسانی که شاکی از اتهاماتی هستند که بر آنها وارد شده به زندان برده می‌شوند و تهمت زننده و دستگاه‌های حامی او دور از دسترس قوه قضاییه قرار می‌گیرند.»

آقای موسوی در پایان کلیدی‌ترین رمز تحقق مردم‌سالاری را قبول آرای مردم دانسته و افزوده است: « آرای مردم است که می‌تواند کشور را از بحرانی که در آن گرفتار شده، نجات بدهد و شور و نشاط را به جامعه بازگرداند.»

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان، رهبران معترضان و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از حاکم شدن وضعیت بحرانی و جو امنیتی در کشور سخن گفته‌اند.

حتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نیز نخستین مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بود که از شرایط پیش آمده پس از انتخابات با عنوان بحران یاد کرده و راهکارهایی هم برای خروج از این وضعیت ارائه داده است.
XS
SM
MD
LG