لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

شبکه تلویزیونی«رسا» آغاز به کار کرد


شماری از فعالان جنبش سبز در خارج از یک شبکه تلویزیونی با نام «شبکه سبز ایران» راه‌اندازی کرده‌اند که پخش اینترنتی آن آغاز شده و پخش ماهواره‌ای آن نیز تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی کلمه، روز جمعه ۱۵ مرداد ماه و همزمان با یکصد و چهارمین سالگرد نهضت مشروطیت ایران پخش اینترنتی برنامه‌های شبکه تلویزیونی رسا آغاز شده است.

بنیانگذاران این شبکه که خود را «جمعی از همراهان جنبش سبز مردم ایران» معرفی کرده‌اند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند، پخش ماهواره‌ای «شبکه سبز ایران» در دهه اول ماه رمضان آغاز خواهد شد.

زمینه فعالیت این شبکه تلویزیونی تازه تاسیس نیز «انعکاس و پخش اخبار، تحلیل، گزارش و برنامه های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» اعلام شده است.

این شبکه تلویزیونی در حالی آغاز به کار کرده است که به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی اغلب روزنامه‌ها و نشریات متعلق به اصلاح‌طلبان را توقیف کرده و سایت‌های اینترنتی آنها را نیز مسدود کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین با صرف هزینه‌های هنگفتی، پخش ماهواره‌ای شبکه‌های فارسی زبان مستقر در خارج از کشور را نیز مختل کرده‌اند و هنوز معلوم نیست که آیا این تلویزیون رسا نیز به چنین سرنوشتی دچار خواهد شد یا خیر.

در این میان بنیانگذاران شبکه تلویزیونی رسا در بیانیه خود با تشریح منشور ده ماده‌ای «شبکه سبز ایران»، هدف از تاسیس این شبکه را انعکاس «صدای ملت ایران با کیفیت بهتر و موثرتر» عنوان کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: « صدای ملت ما صدای آزادی، عدالت و حاکمیت قانون است. صدایی که با گلوله، زندان، شکنجه، تحقیر و تهمت نه تنها خاموش نشده است، بلکه طنینی جهانی یافته است.»

موسسان شبکه تلویزیونی رسا مخاطب اصلی خود را ایرانیانی دانسته‌اند که «به دلیل انسداد فضای سیاسی و اجتماعی از خبر محروم مانده‌اند.»

آنها همچنین اعلام کرده‌اند که به هیچ دولت، سازمان و نهادی که از بودجه خارجی استفاده می‌کند، وابسته نیستند و بودجه خود را از طریق «تبلیغات و کمک‌های مردم ایران» تامین خواهند کرد.

در منشور «شبکه سبز ایران» در این باره آمده است: « رسا موسسه‌ای است غیر انتفاعی و مستقل از احزاب، سازمان‌ها و نهادهای سیاسی دولتی و غیر دولتی که به دلیل خفقان موجود در کشور، خارج از ایران ثبت شده و در چارچوب اصول مطرح شده در این منشور فعالیت می‌کند. منابع مالی این شبکه تنها از طریق کمک‌های مردمی و تبلیغات خواهد بود و از هیچ دولت و یا سازمان دولتی خارجی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مطلقاً کمکی دریافت نخواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG