لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

صدور احکام سنگین انضباطى براى دانشجویان علم و صنعت تهران و دانشگاه دزفول


نمایی از حمله لباس شخصی ها به تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد
نمایی از حمله لباس شخصی ها به تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد
در ادامه صدور احکام انضباطى سنگین براى دانشجویان منتقد و معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، ۱۸ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول و دست‌کم ۱۳ تن از دانشجوى دانشگاه علم و صنعت تهران به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضى با احکام سنگینى نظیر محرومیت از تحصیل و تبعید روبرو شده‌اند.

به گزارش سایت اینترنتى خبرنامه امیرکبیر ۱۸ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول به دلیل شرکت در تجمعات ۱۳آبان، ۱۶ آذر و ۲۵ آذر از سوى کمیته انضباطى این دانشگاه با مجازات‌هایى مانند دو نیم‌سال محرومیت از تحصیل و تبعید به واحدهاى دیگر دانشگاه روبرو شده‌اند.

بر اساس این گزارش بیشتر این دانشجویان از سوى نهادهاى امنیتى نیز مورد بازخواست و بازجویى قرار گرفته و حتى برخى از آنها در آستانه ۱۶ آذر از سوى این نهادها به منظور جلوگیرى از تجمعات اعتراض‌آمیز احضار شده بودند.

در این گزارش همچنین آمده است، کمیته انضباطى بدون حضور دانشجویان تشکیل جلسه داده و این احکام را صادر کرده و در جریان تعطیلات پیش از امتحانات پایان ترم، به این دانشجویان ابلاغ کرده است، تا از این طریق مانع اعتراض و تحصن دانشجویان دیگر شود.

با این حال دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول با انتشار بیانیه‌هایى خواستار لغو احکام صادر شده براى دانشجویان این دانشگاه شده و تهدید کرده‌اند «در صورت عدم لغو این احکام در محوطه دانشگاه تحصن خواهند کرد».

همزمان به نوشته خبرنامه امیرکبیر دست‌کم ۱۳تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران نیز از سوى کمیته انضباطى این دانشگاه به دو ترم تعلیق از ادامه تحصیل محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش بیشتر این دانشجویان از فعالان دانشجویى دانشگاه علم و صنعت نیستند و «اکثر آنها را دانشجویان عادى و ورودى هاى جدید دانشگاه» تشکیل مى‌دهند.

گفته مى‌شود، این دانشجویان به دلیل شرکت در تظاهرات روز دانشجو در روز ۱۶ آذر و نیز به دنبال درگیرى‌هاى روز سه شنبه هشتم دى ماه در دانشگاه علم و صنعت از سوى کمیته انضباطى احضار و با این «احکام بى‌سابقه» روبرو شده‌اند.

به دنبال برخوردهاى صورت گرفته با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، چند روز پیش ۵۶ تن از استادان این دانشگاه با انتشار نامه سرگشاده‌اى خطاب به رییس دانشگاه ضمن اعتراض به «احضارهاى گسترده دانشجویان و صدور احکام بى سابقه و سنگین»، از آنان حمایت کرده بودند.

پس از رویدادهاى روز عاشورا در ایران، دست کم ده نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران بازداشت شده‌اند که از سرنوشت آنها هنوز اطلاعى در دست نیست.

همزمان گزارش‌هاى دیگر نیز از محرومیت ۱۵ تن از فعالان دانشجویى دانشگاه آزاد مشهد از تحصیل حکایت دارد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر به دنبال تجمعات اعتراض‌آمیز در دانشگاه آزاد مشهد که با حمله لباس‌شخصى‌ها و نیروهاى بسیج به خشونت کشیده شد، بیش از ۲۱۰ از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند.

چند روز پیش نیز دادگاه انقلاب تهران، ضیا نبوى، دانشجوى ستاره‌داردانشگاه صنعتى نوشیروانى بابل و سخنگوى شوراى دفاع از حق تحصیل را که در جریان رویدادهاى پس از انتخابات بازداشت شده بود، به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

به دنبال برخوردهاى صورت گرفته با دانشجویان و فعالان دانشجویى در دانشگاه‌هاى مختلف کشور، زمزمه‌هایى از تحریم امتحانات و اعتصاب در دانشگاه‌ها به گوش مى‌رسد و اطلاعیه‌هایى در این زمینه از سوى فعالان دانشجویى منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG