لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

تاج‌زاده:‌ اگر تحریم نشانه استیصال است، چرا سایت مراجع را فیلتر می‌کنید


مصطفی تاج‌زاده، یکی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، به شدت از فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی برخی از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان انتقاد کرده و این اقدام را با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی مقایسه کرده است.

به نوشته سایت اینترنتی کلمه، آقای تاج‌زاده که روز چهارشنبه در ملاقات کابینی با همسرش سخن می‌گفت، در این باره گفته است:‌ «من از جناح حاکم می‌پرسم اگر معتقدند تحریم مقامات ایرانی نشانه استیصال دولت ایالات متحده و نشانگر به هم ریختن اعصاب دولت مردان آمریکایی است، آیا تحریم سایت‌های دو مرجع تقلید آگاه و آزاده نشانه اعتماد به نفس و اعصاب آرام مقامات ایرانی است؟ یا نشانگر استیصال و اعصاب آشفته ستاد کودتا»؟

وی همچنین افزوده است: «اگر حزب پادگانی مدعی است تحریم اساساً در عصر حاضر پدیده‌ای شکست خورده است به چه دلیل و با کدام منطق فیلترینگ سایت مخالفان خود را اقدامی موفق ارزیابی می کند؟ مگر آنان تحریم مقامات ایرانی را بازی کودکانه و یا اقدامی از سرعصبانیت و ناقض حقوق بشر از جانب دولت آمریکا نمی خوانند؟ آیا براساس منطق آقایان فیلترینگ اقدامی حساب شده و سازگار با حقوق بشر است که اعمال می‌شود و یا این که اساساً برای شهروندان بلکه مراجع و بزرگان مخالف و منتقد خود، هیچ گونه حقی قائل نیستند»؟

بر اساس برخی گزارش‌ها در روزهای گذشته وبسایت های برخی از مراجع تقلید در ایران مانند آیت‌الله بیات زنجانی، آیت‌الله صانعی و آیت الله دستغیب مسدود شده و دسترسی کاربران در ایران به این سایت‌ها امکان‌پذیر نیست.

آیت الله علی‌محمد دستغیب، که از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز هست، در واکنش به فیلتر شدن سایت اطلاع‌رسانی خود، این اقدام حکومت را مغایر با ادعای آزادی بیان دانسته و از حاکمان جمهوری اسلامی با عنوان کسانی نام برده بود که بر «مرکب دروغ» سوار شده‌اند.

آیت‌الله دستغیب با بیان این که حدود یک ماه است که پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش را فیلتر کرده‌اند، گفته بود: «وقتی دوستان طی نامه‌نگاری حقیقت امر را جویا شدند در پاسخ گفته شده است: آقای دستغیب در ارتباط با مجلس خبرگان صحبت کرده و از اشخاصی مانند موسوی و کروبی حمایت کرده است و باید این سایت بسته باشد».

چند مرجع تقلیدی که سایت آنها توسط حکومت جمهوری اسلامی مسدود شده است، از جمله شخصیت‌های مذهبی هستند که به دنبال رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات انتقاد کرده بودند.

در این میان مصطفی تاج‌زاده در سخنان روز چهارشنبه خود با اشاره به محدویت‌های اعمال شده علیه مراجع تقلید در ایران، ‌گفته است:‌ «اگر قرار بود ایجاد محدودیت برای مراجع تقلید اقدامی موفقیت‌آمیز باشد رژیم پهلوی سرنگون نشده و هنوز به حیاتش ادامه می‌داد و باعث حیرت است که چرا آقایان از گذشته عبرت نمی گیرند».

وی همچنین با اشاره به واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به تحریم‌ها علیه ایران گفته است:‌ « به اعتقاد من آقایان در محافل خصوصی خود، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را مؤثر و موفق ارزیابی می‌کنند و به همین دلیل درباره مخالفانشان به این روش متمسک می شوند. در غیراین صورت این روش‌ها را عیناً تکرار نمی‌کردند».

این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که به دلیل شکایتش از یکی از سرداران سپاه یک بار دیگر به زندان فراخوانده شده است، در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه تندروها در ایران و آمریکا پرداخته و افزوده است:‌ «طرفداران اسلام پادگانی- طالبانی در ایران نیز به بهای مقابله با آمریکا و اسرائیل فضای کشور را پلیسی و امنیتی کرده‌اند و به همین بهانه مخالفان و منتقدان را با اعمال خشونت بسیار سرکوب می‌کنند».

آقای تاج‌زاده همچنین بازداشت شماری از اعضای نهضت آزادی، از جمله ابراهیم یزدی در روزهای گذشته را «حیرت‌آور» خوانده و گفته است:‌ «دکتر یزدی یک دهم انتقادات مهندس بازرگان به رهبر جمهوری اسلامی را در دوره جنگ، به رهبری در دوره صلح نداشته است و مهندس بازرگان با وجود این که تندترین انتقادها را در مورد عدم توقف جنگ کرده بود در آن زمان هرگز دستگیر نشد و حالا دکتر یزدی و دوستانش به جرم سفر بدون اجازه و شرکت در مراسم ترحیم و برپایی نماز جماعت بدون مجوز بازداشت شده اند».

وی از اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی در بازداشت اعضای نهضت آزادی به عنوان نشانه‌ای از «یک انحراف بزرگ» در جمهوری اسلامی دانسته و افزوده است:‌ «با وجود این به ما اعتراض می‌کنند که چرا می‌گویید جمهوری اسلامی دچار استحاله شده و وضعیت کنونی آن چیزی نیست که مردم برایش انقلاب کرده‌اند و اصول آن در قانون اساسی متجلی شد».

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب همچنین «سیاست بگیر و ببند جناح حاکم از جمله توقیف مطبوعات، انحلال احزاب، فیلترینگ سایت‌ها و بازداشت منتقدان و مخالفان» را نشانه تأثیرگذار بودن جنبش سبز دانسته است.

«استفاده از اصطلاح فتنه مترادف بگیر و ببند و کشتار است»

مصطفی تاج‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود همچنین یک بار دیگر حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان را به مناظره فرا خوانده و از «مشابهت کیهان‌نویسان با طالبان» سخن گفته است.

آقای تاج‌زاده خطاب به مدیر مسئول کیهان افزوده است:‌ «خوب است ایشان به جای عصبانیت و زدن اتهامات تکراری به این و آن بیایند، موارد اختلافشان با طالبان را بشمارند و تأیید کنند که جای نظامیان در پادگان هاست تا ما حرفمان را پس بگیریم. و البته این گفتگوها در قالب مناظره برای نسل جوان بسیار مفید است که متأسفانه اعتماد به نفس و جرأت کافی برای پذیرش آن در آقای شریعتمداری و دوستانش وجود ندارد و همین یک طرفه به قاضی رفتن و شادمان بازگشتن را ترجیح می‌دهند، در حالی که باید بدانند داوران واقعی مردم هستند که با دقت فراوان و با سکوت و آرامش اقدامات و سخنان ایشان را که در کیهان مستند می‌شود، رصد و ارزش گذاری می‌کنند و حکم نهایی هم که با دادار عالمیان است».

معاون سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته که در واکنش به اعتصاب بازاریان از مفهوم «فتنه اقتصادی» استفاده کرده بودند، «استفاده از اصطلاح فتنه از طرف کودتاگران» را مترادف بگیر و ببند و کشتار دانسته است.

مصطفی تاج‌زاده در این باره گفته است:‌ «آقایان با همان شیوه‌های ناموفق و شکست‌خورده گذشته‌اشان به جای این که به مردم که به تعبیر امام راحل ولی نعمت بودند، آرامش بدهند و عواملی که موجب ایجاد سوال و نقد و اعتراض می‌شود برطرف کنند، به دنبال این هستند که پیشاپیش منتقدان و معترضان را تهدید به سرکوب کنند. و به این ترتیب فتنه واقعی را خود به وجود می‌آورند و گسترش می‌دهند».
XS
SM
MD
LG